När den italienska legendaren Carlo Riva modifierade en av sina Tritionemodeller i början av 1960-talet, kunde han inte ana att hans nya design i mahogny skulle bli en av världens mest älskade lyxbåtar.
Så blev Riva Aquarama den ultimata statusikonen
Mest läst i kategorin
Riva Aquarama har en närmast mytomspunnen statuts, och älskas av filmstjärnor, statsöverhuvuden och kungligheter.
Av de cirka 760 Aquarama som tillverkats på varvet i Sarnico, uppskattar Riva att omkring 650 stycken fortfarande finns kvar – något som bidrar till båtens legendariska status.
Men Aquarama är mer än en symbol för status, rikedom och glamour, skriver Robb Report.
Hon är oerhört älskad av sina ägare och entusiaster – det här är inte det är enbart en elegant mahognybåt, utan en symbol för drömmar som slagit in.
Carlo Riva var i början av 1960-talet fast besluten att återuppliva familjens varumärke Riva.
Företaget startades av Carlo Rivas farfar Pietro 1842, och hade under åren lanserat en mängd båtar.
Men Carlo kände att det behövdes någonting nytt– något som återspeglade den glamour som flödade under efterkrigstidens Italien.
En lyxbåt för framtiden
Från början döpte han den nya modellen till Admiral, men valde senare det mer futuristiska namnet Aquarama.
Med inspiration från filmens värld, tog han namnet efter den dåvarande trendiga filmtekniken Cinerama,
Aquararma gjorde omedelbar succé hos kungligheter, filmstjärnor och de väldigt förmögna med smak för vackra båtar.
Och det var inte bara det vackra och sexiga utseende som bidrog, båten var även funktionell och snabb, utrustad med dubbla Chris Craft motorer på 150 hästkrafter.
Priset var det samma som för en Rolls Royce Silver Cloud, som då var den dyraste bilen på den italienska marknaden.
Megastjärnan Sophia Loren köpte det tredje exemplaret, och det dröjde inte länge förrän flera av dåtidens kända ansikten gjorde som Sophia.
Den tyske playboyen och baronen Gunther Sachs gav sin dåvarande hustru Brigitte Bardot en Aquarama i present.
Jordaniens Kung Hussein och skådespelaren Rex Harrison bland andra var också ägare till en Riva Aquarama.
Brigitte Bardot måste ha varit synnerligen förtjust i det glamorösa varumärket – av sin andra man, filmregissören Roger Vadim fick hon en Riva Florida 1959.
Havets Ferrari
Mellan 1962 och 1996 tillverkades modellen i fyra olika varianter: den ursprungliga Aquarama, Aquarama Lungo, Super Aquarama och Aquarama Special.
Det var inte bara filmstjärnor och kungligheter som gjorde Aquarama så åtråvärd.
Carlo Riva tittade på dåtidens lyxigaste bilar, och använde sig bland annat detaljer i krom och samma ratt som Chrysler 300 från 1958.
Specialen, anses fortfarande vare en av de finaste runabouts som någonsin designats.
Den har dubbla V-8-motorer, oftast tillverkade av Chrysler eller Cadillac, gör 50 knop, samtidigt som den erbjuder smidig, kontrollerad hantering.
Skrovet är i glittrande mahogny, och interiören i kräm och trä skulle vara värd vilken klassisk bil som helst.
Aquarama flinar som en krokodil
Carlo kallade de kromade detaljerna (inklusive bogemblemet som liknar en krokodil som flinar) för båtens juveler.
Enligt en tidigare elev behandlade han sina båtar som konstverk.
Hans dotter Lia minns att Riva ansåg att motorerna ljud inte var oljud, utan musik.
Men det som kanske mest cementerar Aquarama status som ikon, är det höga andrahandsvärdet.
En Aquarama som är korrekt restaurerad och i toppform betingar ett pris på mellan 400 000 och 800 000 dollar (alltså 4-8 miljoner kronor).
Det högsta priset som hittills har betalat är 1,5 miljoner dollar. Det var för det näst sista exemplaret av Aquarama Special.
Måhända ett litet pris att betala för den renaste formen av det ljuva livet.
Läs även: Carlo Riva och hans okända mästerverk
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.