Enligt uppgifter till Dagens PS tillhör en splitterny superyacht på 118 meter som sjösattes förra veckan Rysslands rikaste man Vladimir Potanin.
Tillhör nya superyachten Rysslands rikaste?
Mest läst i kategorin
I förra veckan sjösattes den splitternya och 118 meter långa superyachten “Project 1010” som tillverkats av varvet Feadship i Makkum, Nederländerna.
Det är den största yacht som det lyxiga holländska varvet sjösatt hittills, och bara något mindre än bolagets största projekt Feadship Project 821, som ska vara färdig 2024.
Vad hon ska heta och vem som beställt yachten har varit en mycket väl dold hemlighet. Kanske för att det minst sagt är kontroversiellt i dessa tider – enligt initierade uppgifter till Dagens PS är yachten mycket sannolikt byggd för den ryske oligarken Vladimir Olegovich Potanin, som är Rysslands rikaste person enligt Bloomberg billionaires index med en förmögenhet på 24,4 miljarder amerikanska dollar och den 38:e rikaste personen i världen.
Potanin kallas ofta för “nickelkungen” då han äger jättebolaget Norilsk Nickel som han köpte upp under den stora privatiseringen av Sovjetunionens industrier på 1990-talet. 1996-1997 var han förste vice premiärminister i Ryska federationen under president Boris Jeltsin.
Potanin med på “Putin-lista”
I januari 2018 hamnade Potanin på det amerikanska finansdepartementets “Putin-lista” med 210 personer nära förknippade med den ryske presidenten Vladimir Putin.
I juni 2022 införde Storbritannien sanktioner mot Potanin med motiveringen att han tillhörde de stora oligarkerna i “president Vladimir Putins inre krets.”
Potanin äger (eller har ägt) tre andra superyachter – Barbara (89 meter), Nirvana (89 meter) och Anastasia (77,5 meter) – som alla är något mindre men byggda med samma design som “Project 1010”, vilket enligt Dagens PS uppgifter är ett tydligt tecken på att det är just Vladimir Potanin som beställt den nya superyachten.
Senaste nytt
Namnet på yachten samma som ryskt raketartilleri
Uppgifterna gör också gällande att namnet på den nya superyachten skulle bli “Katyusha”, en kärleksfull diminutivform av det ryska namnet Yekaterina. Namnet associeras också med Sovjetunionens militärmakt, då “Katyusha” också är en marschsång som användes frekvent av röda armén under andra världskriget och senare.
Sången var också inspiration till namnet på ett framgångsrikt raketartilleri-system som av tyskarna kallades för Stalins orgel.
Namnet känsligt efter Ukrainainvasionen
Efter Rysslands invasion av Ukraina den 24 februari har dock en rysk ägare av superyachten och ett ryskt namn som anspelar på armén blivit för “känsligt” enligt Dagens PS uppgifter, varför varvet Feadship valt att inte offentliggöra det i samband med sjösättningen.
Feadship ägs till hälften av det franska lyxkonglomeratet LVHM och till hälften av skeppsbyggarfamiljen de Vries där vd:n Henk de Vries tydligt tagit ställning för Ukraina i kriget på sina sociala medier.
Feadship vill inte kommentera ägarens identitet
Då det tar flera år att bygga en superyacht har beställningen av “Project 1010” gjorts långt före kriget startade, och yachtens framtid är nu oklar eftersom det skulle vara emot EU:s sanktioner att leverera den till en rysk ägare. Priset på en superyacht av denna storlek mäts i hundratals miljoner dollar – flera miljarder svenska kronor.
Farouk Nefzi, Chief Marketing Officer på Feadship, återkommer på telefon efter förfrågningar, men han vill varken bekräfta eller dementera Dagens PS uppgifter.
“Vi kommenterar aldrig och avslöjar aldrig något kring våra kunders identitet. Det är en generell regel. Det är inte tillåtet här i Nederländerna, jag är säker på att ni har liknande regler kring affärsverksamhet i Sverige”, säger han till Dagens PS.
“Vad jag kan säga är att vi noga följer den lagstiftning som finns för vår bransch. Vi delar all information vi har om affärer med utländska medborgare med den Nederländska tullmyndigheten och vi samarbetar med dem, vilket vi förstås är extra noga med i dessa oroliga tider.”
Läs även: Världens sju största segelyachter
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.