På babords sida, just i mynningen av Kyrkviken på Lidingö, låg länge ett av Sveriges mest produktiva båtvarv. Detta var inte varvets ursprungliga läge. Det hade flyttats dit på våren 1919, då ägaren och direktören Henning Forslund hade köpt tomten av finansfamiljen Heckscher.
Rocher - den "röde bankirens" njutning
Mest läst i kategorin
Varvet hette Sjöexpress och hade under åren varit leverantör av många vackra och snabba motorbåtar. Beställarna var ofta förmögna industrimän som ville komplettera sitt skärgårdsställe med en passande mahognymöbel nere vid bryggan.
Ekonomin slås i spillror
På hösten 1933 var inte tiderna direkt de bästa för en näringsidkare i båtbranschen. Svarta måndagen i New York 1929 hade drivit fram den förödande Kreugerkraschen då många av Sveriges sparare fick se sin ekonomiska framtid, med ett trollslag, fullständigt slås i spillror.
Att då köpa motorbåt, var en lyx som gränsade till oförskämdhet.
Men vissa hade spelat korten rätt. Satt med så fina händer att de ekonomiska jordbävningarna passerade dem obemärkt. En sådan var bankiren Olof Aschberg.
Men fingertoppskänsla och politiskt mod hade han under 1900-talets gångna år, arbetat ihop en förmögenhet som placerade honom i Sveriges högsta samhällsskikt.
Bra position med “arbetarbanken”
Affärerna hade vida förgreningar. Från drivande förstadsbyggmästare i det växande Stockholms första förorter, till en driven och skicklig bankman, med den svenska ”arbetarbanken” AB Nya Banken som galjonsfigur.
Aschberg hade också sett potentialen i det orliga och omvälvande Ryssland och Sovjetunionen och såg 1921 möjlighet att låta sin bankrörelse expandera österut.
Omgivningen var fokus – inte båten
Så det var en mångfacetterad och välsituerad bankir som på hösten 1933 tog kontakt med Henning Forslund ute på Lidingö. Olof Aschbergs vilja var att skapa en välklädd passbåt för njutningsturer i skärgården.
Hemmahamn skulle bli vid egen brygga nedanför familjens Villa Klippan i Saltsjöbaden.
Olof Aschberg var dock inte någon stor båtälskare. Han uppskattade storligen att åka i skärgården, men tog ingen större notis om med vad han tog sig fram. Det var omgivningen som var det som räknades – inte själva färdmedlet.
Förhållandevis blygsamma båtplaner
Därför var det inte några storslagna båtplaner som herrarna diskuterade. Vad som istället så småningom började ta form var en drygt nio meters salongsbåt med en avskild främre öppen styrplats.
Under fördäck ordnades det med två hyfsade kojer och under akterdäck trycktes det in plats för ytterligare två små kojer. Mellan akterruffen och salongen gjordes sittplats för två och under salongstaket ett litet pentry för de allra nödvändigaste kulinariteterna.
Så småningom blev herrarna överens och Olof Aschberg tog en droskbil hem till Saltsjöbaden för att invänta Henning Forslunds förslag.
Ett ovanligt drag
Nu gjorde Henning Forslund något annorlunda i Sjöexpress historia. Istället för att gå till varvets egen konstruktör, Carl Albert Fagerman, eller till brodern, Gideon Forslund, ringde han till sin gamle vän och vapendragare Knut Ljungberg och förklarade vad som stod till buds.
Och så blev det de långa linjernas mästare, som fick göra verklighet av ”Röde bankirens” båtdrömmar.
Den 17 maj var drömmarna fullständigt realiserade och med en nigning gled Rocher (Berg på franska) av slipen i Katrinelund. Med ett dovt muller vaknade Kermathfyran och några lyckade provkörningar kunde genomföras innan leveransturen företogs till Saltsjöbaden.
Gick lite långsamt
Dagarna då bankir Aschberg bestämde sig för en båttur hade ofta mål i Furusund. Olof själv njöt av turen i akterbrunnen, livligt pekande med käppen på omgivningar som måste undersökas närmare.
Vid ratten stod någon av sönerna Folke och Ragnar och nöjt framförde båten. Nu gick det inte så fort. Faktiskt så långsamt att Olof Aschberg redan till säsongen 1935 lät byta den lilla Kermathen mot en kraftfullare Chryslersexa på 90 hk.
Nu blev det lite mer fart och lite roligare och lättare att ta sig fram i den långsträckta skärgården.
Kriget ändrade behovet
På sommaren 1939 började krigstrummorna långsamt låta höra sin dova sång. Olof Aschberg förstod varthän det hela skulle barka hän, och insåg att behovet av en snabbgående salongsbåt var ganska litet för familjen.
En köpeförfrågan gick förmodligen till Henning Forslund, som troligtvis ansåg att ja var det enda förnuftiga svaret i sammanhanget.
Efter denna transaktion försvinner Rocher ut i ovisshetens töcken. Dyker upp igen först i slutet på 50-talet hos familjen Hultqvist i Saltsjöbaden.
Får en ordentlig vitamininjektion
Den gamla Chryslermotorn hade nu gjort sitt och hade fått en magnifik ersättare i en spritt ny Chrysler 318 Sea-Bee, direkt levererad från generalagenten Philipson i Augustendal.
Motorbytet blev en rejäl vitamininjektion i det smått åldrande skrovet. En kall vårdag loggade herrarna ombord, 26 knop på fartsträckan i Fällström. En nog så god hastighet för en snart 30-årig gammal dam.
1961 tog Hugo Varr i Saltsjöbaden över rodret på en smått ärrad båt. Botten började bitvis visa otrevliga tendenser, varför den piggades upp med några nya bord innan sjösättningen gick av stapeln.
So long blev ett passande namn
Varr passade också på att ge henne namnet So long i kromade mässingsbokstäver på akterspegeln.
1967 börjar Hugo Varr känna att hans tid med båten led mot sitt slut. Men att sälja en gammal salongsbåt i slutet på 60-talet, var ingen självklarhet.
Värdet på en träbåt var många gånger tveksamt. Men det fanns en liten skara herrar, som börjat uppskatta direktörernas gamla båtar.
En av dessa var Bernt Andersson. Han hade i åratal sett hur veteranbåtar vanskötts i hamnar och på båtklubbarnas tomter. Så när han fick se So long på varvet i Saltsjöbaden, var han inte sen att handla.
Hos Bernt Andersson blev So long kvar i hela 16 år innan en 12 meters Sjöexpressare hamnade i Bernts synfält. So long blev nu snabbt till salu och hittade ny vård hos Ove Lindblom i Bromma.
Fri sikt genom skrovet
Båtens ålder började nu synas på valda ställen. Men till och med Ove blev förvånad när han på hösten, lite grann på skämt, knackade lite hårt i botten med en skruvmejsel och fick plötsligt fri sikt upp i salongen.
Åtgärdslistan fick omprövas. Högst upp hamnade nu istället ett totalt botten – och spantbyte. Ett arbete som skulle få de flesta på knä.
Men Ove var envisare än så. Dryga året senare var det mesta under vattenlinjen ersatt av nytt och Rocher kunde gå i sjön under pompa och ståt. Nu med sitt gamla namn åter skruvat på akterspegeln.
Ove hade också passat på att byta motorbäddar och motor. ”När båten ändå var öppnad”, som Ove själv säger.
Ännu en ny omvårdnad ägare
Men allt har en ända, utom den berömda korven. Under sommaren år 2000, blev Mats Ericsson ny ägare till Rocher och har fortsatt vårda den gamla damen väl.
En ny 300 hästars Chevrolet monterades till sommaren 2003, vilken nu ger Rocher fartresurser strax över 30 knop.
Gamle Olof Aschberg skulle nog skaka oförstående på huvudet åt galenskaperna. Men tävlingsräven och varvsdirektören själv, Henning Forslund, han ler nog i sin himmel.
Fakta Rocher
Båttyp: Snabbgående salongsbåt
Konstruktör: Knut Ljungberg
Byggnadsår: 1934
Varv/byggare: AB Sjöexpress
Byggnadsort: Lidingö
Skrovtyp: V-botten, skarpa slag
Skrovmaterial: Hondurasmahogny
Byggnadssätt: Kravell på järn- och ekspant
Längd: 9,35 m
Bredd: 2,2 m
Deplacement: 2,5 ton
Motor/styrka: Chevrolet V8, ca 300 hk
Fart: 31 knop
Mer artiklar om klassiska båtar:
Stockholmsutställningen och den stora tragedin. Dagens PS
Skärgårdens riktiga kungar – de första pendlarna. Dagens PS
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.