Dagens PS

Riva: Den ultimata lyxen till sjöss

Med en Riva liggande i hamnen är du garanterad både applåder, visslingar, status, prestige och avund.
Med en Riva liggande i hamnen är du garanterad både applåder, visslingar, status, prestige och avund. (Foto. Riva)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 22 mars 2024Publicerad: 22 mars 2024

Världens högst värderade båtvarumärke är italienska Riva med sina klassiska mahognybåtar som grund. Kan du märkets mest klassiska modeller?

ANNONS

Mest läst i kategorin

Vill du på enklaste sätt imponera på middagsgästerna med ditt nybilsinköp, köper du en Ferrari. En skottsäker investering om du vill hamna i centrum och samla ihop gästernas wow i en ego-kick.

Riva vid Riva. En fantastisk förvaringsbyggnad av italiensk båtkultur.
Vem vill inte vara en del av denna fantastiska kultur? (Foto: Riva)

Ska du köpa båt och nå samma effekt, är det italienska Riva du ska titta på.

Inget varumärke i båtvärlden signalerar allt som behövs för att gästerna ska bli storögda och redan i januari börja slåss om att få följa med på tur i sommar.

Riva bygger fortfarande båtar, men i dag är det mest större yachter som bär denna legendariska logotype. Det finns dock fortfarande några “mindre” modeller under 40 fot, varav en presenterades som varvets första elbåt, på båtmässan i Düsseldorf i vintras.

Här kommer din guide till Rivas mest ikoniska och populära modeller. De båtar som en gång lade grunden till allt och som i dag är hett eftertraktade samlarobjekt världen över.

Florida/Florida Super/SuperFlorida

Det var med vattenskidbåten Florida som det hela tog fart ordentligt 1953.

Det var här som Carlo Riva satte linjerna för första gången till det som sedan skulle växa till sig till ett imperium i båtbranschen.

ANNONS
Riva Florida
Riva Florida, instegsbåten som bjuder allt en Riva ska kunna göra. Går också att få tag på än i dag till vettiga pengar. (Foto: Riva)

Florida med dess två större systermodeller kom också att bli märkets instegsmodell. Små smidiga båtar som var perfekta lek- och plaskkamrater på Rivieran eller i någon vacker insjö eller skärgård världen över.

Till Sverige såldes det ungefär sex nya båtar av modellen under åren 1957-1963.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Ariston/Super Ariston

Storasyster till Florida och den modell som av många är att betrakta som den mest åtråvärda.

Med sitt långa akterdäck med klassiska nedfällda motorluckor och en sittbrunn för fem, är båten en luxuösare variant av en Forslund Essbåt eller Chris Craft Capri.

Riva Ariston - den smidiga, vackra och potenta runabouten.
Riva Ariston. En smidig, vacker och potent runabout. Lagom på alla sätt och lätt att traila till möten runt om i Europa. (Foto: Riva)

Ariston var också den första modellen som kom med den insvängda och rundande aktern som sedermera skulle bli så synonymt med Rivas air och image.

I Sverige såldes det ungefär två nya Aristons 1960-61 och en 1976.

ANNONS

Tritone/Super Tritone/Tritone Aperto

När den mäktiga Tritone introducerades, klev Riva upp rejält i divisionerna. Från den lilla Florida till en stor potent båt som voluminöst var dubbelt så stor som sin lillasyster.

Konfigurationen var i stort densamma som hos Ariston: en rymlig sittbrunn följd av ett långt akterdäck. På Tritone var bara allt så mycket större och så mycket pampigare.

Så ska båtar användas. I alla fall om vi ska tro reklamen för Riva Tritone.
Det är så här som båtarna ska användas. I alla fall om vi ska tro reklamen för Riva Tritone. (Foto: Riva)

Under akterdäck rymdes dubbla maskiner. Först dubbla raka sexor som sedermera växte till dubbla V8:or.

Akter om motorluckorna fanns också ett extra par luckor ned till ett stuvutrymme bakom motorerna.

Till Sverige är det bara känt att en Tritone såldes hit 1956.

Aquarama/Super Aquarama/Aquarama Special

Vi skrev ovan att Ariston var den mest eftertraktade modellen. Det påståendet grundar sig i att Aquarama och dess systermodeller för de flesta är ouppnåeliga ikoner.

ANNONS

Aquarama är båten som i stort sett alltid vinner tävlingar av typen “världens vackraste båt”. En båt som står för allt vad du kan tänka dig i form av lyx, flärd, avund och skönhet.

Riva Aquarama
Riva Aquarama, av många ansedd vara världens vackraste båt. I Sverige har vi i dag fem kända exemplar. (Foto: Riva)

Den ultimata lyxprodukten som förknippats med kändisar, affärsmän, jet-set och makalös kvalité ända sedan den första modellen släpptes 1962 tills de tio sista båtarna byggdes 1996.

Till Sverige kom två Super Aquarama 1965 och 1966 och en Special 1996.

Riva Club Sweden

I Sverige hålls Riva-traditionen levande på ett föredömligt sätt genom Riva Club Sweden. Föreningen bildades på 1990-talet som en av de första Riva-klubbarna utanför Italien.

Sedan dess har den arbetat aktivt med att öka intresset för Riva som varumärke i allmänhet samt för intresset för båtarna i synnerhet.

Genom åren har ungefär 100 Riva-båtar kommit och gått i Sverige varav många har funnits med som medlemmar i föreningen.

Läs även:

ANNONS

Tidlösa klassikern Fjord Terne 28 lever vidare

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
Jämför båtförsäkringar

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]