Dagens PS

Reimers tvillingar med samma namn

Motorkryssaren Ingrid
Motorkryssaren Ingrid med sådan harmoni och själ att en av ägarna byggde en till exakt likadan 17 år efter den första. Foto: Lars Olsson
Mikael Gullström
Mikael Gullström
Uppdaterad: 08 maj 2021Publicerad: 07 feb. 2021

Kan man vara tvilling med 17 års mellanrum? Ibland överträffar verkligheten dikten. I vår artikelserie om skärgårdens vackraste båtar är turen kommen till Reimers-ritade motorkryssaren INGRID och hennes yngre tvilling med samma namn. En historia som slår det mesta.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Den börjar troligtvis 1937 då ingenjör Hilding Jehander, verkställande direktör på Sand- & grusaktiebolaget Jehander, beslutar sig för att beställa en motorkryssare till familjen Jehander.

Motorkryssaren Ingrid Knud H Reimers

En tidig bild på den snygga motorkryssaren Ingrid i familjen Jehanders ägo. Troligtvis sommaren 1939. Foto: Familjen Jehanders fotoalbum

Som sig bör vid denna tid så vänder han sig till den produktiva och stilsäkra konstruktören Knud H Reimers som ritar INGRID.

Hon byggs och färdigställs på Gräddö varv i Roslagen 1938 och hinner bara uppleva sommaren 1939 innan hon läggs upp på land under kriget.

Till en musikalisk familj

1946 köper Gunnar Winbergh, en affärskollega till Jehander, henne och döper henne till INGRID efter hans hustru, Ingrid Winbergh (född Svedin).

Ett av barnen till paret Winbergh och som växt upp ombord på INGRID, är den världsberömde operasångaren Gösta Winbergh (1943-2002).

Tillsammans med Jussi Björling och Nicolai Gedda räknas Gösta Winbergh till Sveriges största tenorer genom tiderna. Lyssna här på Gösta Winberghs version av Nessun Dorma och upplev hans storhet.

 

ANNONS

Sjukdom gör att INGRID läggs ut till försäljning

1950 blir Gunnar Winbergh allvarligt sjuk och INGRID säljs, troligtvis via ombud, till direktör Lars-Erik Larson som döper om Ingrid till SVERO II.

Ny hemmahamn blir nu Malmö & Båstad. Lars-Erik Larson är mycket aktiv i Skånes affärsliv och äger under 50-talet bl.a. Volvo-återförsäljaren Verdexa som senare på 60-talet köps upp av Bilia.

Mer om det längre ner, för nu börjar den riktiga storyn

Winbergh tillfrisknar och ångrar att han sålde

Efter en tids sjukdom så tillfrisknar den förra ägaren Winbergh. De köper då en segelbåt, men efter att ha seglat några säsonger ångrar man att man sålde INGRID.

I ett tidsepok utan internet var det inte så enkelt att hitta henne igen. Familjen får felaktig information om att INGRID sålts vidare till Danmark och de ger upp sitt sökande.

Vad gör man då om man inte kan få tillbaka sin favoritkryssare?
Jo, man frågar Knud H Remiers om man kan få bygga en likadan.

Bygger en ny, exakt likadan

ANNONS

Sagt och gjort, 1955 bygger Winbergh en ny, exakt likadan, motorkryssare från originalritningarna. Hon byggs på samma varv fast nu med en del uppdateringar man upplevde behov av efter att ha bott i den första INGRID.

Den “nya” INGRID som familjen Winbergh bygger 1955. Foto: MYS arkivet

De planerar bland annat om kabyssen, hon får en durk i ett plan i sittbrunnen, de väljer bort det doghouse som originalet har och gör en annan fönsterlösning för att lättare ta sig in och ur sittbrunnen.

Och självklart döper de även den nya båten till INGRID. Som vi ser på ovan bild är hon utan doghouse och har andra fönsterstolpar. I övrigt inget som okulärt skiljer henne med originalet.

INGRID den yngre – släktklenod i 66 år

Tvillingen Ingrid den yngre, som byggdes 17 år efter förlagan, har varit MYS-båt och finns fortfarande kvar i släkten Winberghs ägo sedan dess.

Ur ett klassiskt båtperspektiv är det en riktigt solskenshistoria där hon övertagits från barn till barnbarn. En släktklenod som nu tillhört släkten i hela 66 år med ambition att hon ska leva kvar över genrationer framöver..

INGRID den äldre – störst i Båstad

I Malmö hos Lars-Erik Larson blir INGRID den äldre, som nu är omdöpt till SVERO II, lika uppskattad och populär som hon varit hos Winberghs.

ANNONS

Vid den här tiden är SVERO II den största fritidsbåten i Båstad. Såpass stor att hon inte fick plats i Båstads dåvarande hamn utan får ligga i Torekov i stället.

Motorkryssaren INGRID

Ny hamn i södra Sverige, nytt namn och lika omtyckt. Foto: Familjen L-E Larsson

Legendarisk Volvogrundare ombord på INGRID

Gustaf Larson (1887-1968)

Lars-Erik Larson är son till den legendariske Gustaf Larson som var vice VD och vid sidan av Assar Gabrielsson en av grundarna till Volvo.

1936 hade flera av Volvos återförsäljare riktat kritik mot att Volvos konstruktioner fördyrade produktionen vilket gjorde att man fick svårt att konkurrera.

Med sitt svar till återförsäljarna lade Gustav Larson grunden till det som kommit bli Volvos ledstjärna genom alla år. Han svarade: “En automobil framföres av människor. Grundprincipen för allt konstruktionsarbete är och måste därför alltid vara säkerhet.”

Gustaf hade precis som sin son Lars-Erik sommarhus i Båstad och var ofta ombord på SVERO II där familjeturerna bland annat gick över till Danmark.

39 år i familjen Larsons tjänst

Lars-Erik Larson äger SVERO II i hela 39 år där hon på sluttampen förvaltas av Torsten Lundius, L-E Larsons advokat, tills Larson går bort 1989.

ANNONS

Efter hans bortgång säljs SVERO II. Hon får flera ägare i södra Sverige och döps om till SIGNE

INGRID den äldre (Signe) i ett skick långt ifrån sin forna glans. Notera den stora göstaken ovanpå det kvarvarande rufftaket. Något som de tidigare ägarna monterat och som säkerligen hade upprört den stilistiske Reimers.Foto: Torbjörn Ekström

Flera år av bristande underhål

I oktober 1995 hittar Torbjörn Ekström, en slöjdlärare i Kalmar, en annons på ”original-Ingrid” i båtbörsen och köper henne. Hon är då i ett mycket dåligt skick, det vita skrovet renskrapat med skadade bord. Hon är söndertorkad och delvis skövlad på beslag, bl.a. det vackra bogbeslaget.

Renovering av Ingrid den äldre

Torbjörn Ekström renoverar INGRID i sju år och återställer henne efter originalritningarna. Foto: Torbjörn Ekström

Samtalet som ändrade allt

Torbjörn transporterar henne till Kalmar och påbörjar en renovering. Han har ingen aning om båtens historia, men vid ett besök på båtmässan köper han en MYS-matrikel med alla Sveriges klassiska båtar.

Han får upp ögonen för en båt som är lik den han renoverar och kontaktar ägarna. Ett spännande samtal där Torbjörn får kontakt med familjen Winbergh och hela historien rullas upp om INGRID – och att det finns en exakt likadan.

Vi kan anta att slöjdläraren Ekström såg renoveringsprojektet som en riktig utmaning. Foto: Torbjörn Ekström

ANNONS

Under sju år renoverar nu slöjdlärare Ekström SIGNE/INGRID efter originalritningarna från Reimers och fotografier från familjen Winbergh – och självklart döper Ekström om henne till INGRID.

Cirkeln sluten – tillbaks till familjen Winbergh

Man kan anta att familjen blev överraskade när de fick samtalet den där kvällen, att deras första och saknade INGRID fanns i Sverige, om än i bedrövligt skick. Efter att ha hjälpt Torbjörn med ritningarna och foton får de löpande uppdateringar om Ekströms renovering.

2002, när renoveringen är klar,  så köper Torbjörn Wulf, dotterson till Gunnar Winbergh, tillbaka original-INGRID till släkten.

Nu äger släkten Winbergh båda tvillingarna INGRID, en från från 1938 och en från 1955.

INGRID den äldre är med familjen Winbergh i tre år då nuvarande ägare köper henne.

Nästa samtal och nästa renovering

2005 köps INGRID den äldre av Mikael Widman för att ha som en familjebåt. Efter ett tag blir de varse att ett bord behöver bytas och lämnar in henne på varv för att åtgärda.

Efter några dagar får han ett samtal från varvet som säger: “du MÅSTE komma hit” – ett samtal man INTE vill ha från sitt träbåtsvarv!

ANNONS

Byte av bord blev ett betydligt större projekt. Foto: Mikael Widman

Mikael åker ut och får själv se när de sätter en skruvmejsel genom hela kölstocken. Det blev ett smärtsamt uppvaknande som visade på behov av en betydligt mer omfattande renovering än vad alla trodde.

Nåtlimning av hela skrovet och byte av kölstocken. Foto: Mikael Widman

Mikael Widman gör nu en renovering som innefattar byte av ny kölstock, alla bord under vattenlinjen, nåtlimning av hela skrovet samt nytt för- och akterdäck.

Renovering av INGRID

En renovering som blev lite större än vad de räknat med. Här har hela fördäcket bytts. Foto: Mikael Widman

En succesiv renovering som pågick i tre år. Idag är INGRID den äldre i ett mycket gott skick, skrovmässigt till och med bättre än när hon först byggdes.

Fördäck på reimers kryssare INGRID

Som skeppare är det en speciell känsla att föra fram en nyrenoverad mahognykryssare. Foto: Mikael Widman

Vi fick en pratstund med nuvarande ägaren Mikael Widman om INGRID den äldre.

När fick du upp ögonen för INGRID första gången?

ANNONS

“Vi hade sålt vår del i ett sommarställe i Stockholms skärgård 2004 och letade efter en båt som hela familjen kunde bo bekvämt på. Efter att ha tittat på många halvmoderna båtar dök INGRID upp i en annons på Blocket. Hon hade en helt annan själ och jag blev nyfiken bara att få se henne.”

“Att bara åka och titta på en vacker mahognybåt är som att bara åka och titta på hundvalpar – man kan inte åka därifrån utan att ha köpt!”

INGRID

I naturhamn med vacker INGRID den äldre. Här utan det snygga bogemblemet som tillkom efter mall från en annan av Reimers kryssare. Foto: Mikael Widman

Vad upplever du är det bästa med INGRID?

“Hon är bekväm och vacker. Det är alltid en njutning att vara nära. Jag är också glad att taket över sittbrunnen är borttaget och att det går att sitta bekvämt flera personer runt bordet där.”

Sittbrunn Ingrid den äldre

Sittbrunn med öppet tak. Detta doghouse togs bort under hennes tid i Malmö. Foto Mikael Widman

Hur reagerar de i hamnen när du lägger till med INGRID?

“Nyfiket och hjälpsamt. Vi får alltid mer hjälp än vad vi behöver. Och självklart blir det mycket prat om båten och historien bakom.”

Motorkryssaren Ingrid dä, ägare Mikael Widman

Mikael med sonen ombord på INGRID den äldre i ett mycket gott skick. Foto: Privat

ANNONS

Stilla, lugnt och harmoniskt. En klassisk mahognykryssare i sitt rätta element. Foto: Mikael Widman

Fakta INGRID den äldre

Konstruktör: Knud Reimers
Byggnadsår: 1938
Varv: Gräddö varv
Byggnadsort: Gräddö, Norrtälje
L. ö. a. m: 10,85
Bredd m: 3,05
Skrovmaterial: Hondurasmahogny
Deplacement: 5,5 ton
Motor: Perkins (Turbocharged 6.354 Marine Engine) 6 cyl, 175 hk turbo-diesel, 1978
Fart: 15 knop
Ägare: Mikael Widman

Knud H Reimers
Knud H Reimers (1906-1987) var en av våra mest omtyckta och produktiva båtkonstruktörer. Han ritade både segel- och motorbåtar,  hans mest kända konstruktioner är bl.a. Tumlaren som byggts i hundratal, segelbåtarna Baccant, den snabba skärgårdskryssaren S30 och den ännu snabbare Swede 55.

Knud H Reimers

Sjöhistoriska har samlats över 5 000 ritningar från Reimers, merparten av olika typer av fritidsbåtar, både segel och motorbåtar.

Många av hans båtar gick på export och enligt Sjöhistoriska så är Knud H Reimers är den konstruktör som arkivet får allra mest förfrågningar om från utlandet.

Bland hans kunder var bland annat Fiats ägare Giovanni Agnelli.

Knud H Reimers föddes i Aarhus i Danmark. Han gick på teknisk högskola i Bremen och praktiserade bl a på Abeking & Rasmussens varv i Bremen.

1930 fick Reimers anställning hos Gustaf Estlander i Stockholm och övertog firman vid dennes död 1931. Under 1940-talet ägde han Hästholmsvarvet på Lidingö.

Förutom att konstruera segel och motoryachter så har Reimers även arbetar med yachtmäkleri och försäljning av båtmotorer.

Vi har i tidigare artiklar skrivit om SALT, en motorkryssare ritat av Reimers som ägts av både familjen Philipsson och familjen Broström

 

 

 

 

 

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Mikael Gullström
Mikael Gullström

Chefredaktör och ansvarig utgivare.

Mikael Gullström
Mikael Gullström

Chefredaktör och ansvarig utgivare.

ANNONS
Jämför båtförsäkringar

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]