Kan man vara tvilling med 17 års mellanrum? Ibland överträffar verkligheten dikten. I vår artikelserie om skärgårdens vackraste båtar är turen kommen till Reimers-ritade motorkryssaren INGRID och hennes yngre tvilling med samma namn. En historia som slår det mesta.
Reimers tvillingar med samma namn
Mest läst i kategorin
Den börjar troligtvis 1937 då ingenjör Hilding Jehander, verkställande direktör på Sand- & grusaktiebolaget Jehander, beslutar sig för att beställa en motorkryssare till familjen Jehander.
Som sig bör vid denna tid så vänder han sig till den produktiva och stilsäkra konstruktören Knud H Reimers som ritar INGRID.
Hon byggs och färdigställs på Gräddö varv i Roslagen 1938 och hinner bara uppleva sommaren 1939 innan hon läggs upp på land under kriget.
Till en musikalisk familj
1946 köper Gunnar Winbergh, en affärskollega till Jehander, henne och döper henne till INGRID efter hans hustru, Ingrid Winbergh (född Svedin).
Ett av barnen till paret Winbergh och som växt upp ombord på INGRID, är den världsberömde operasångaren Gösta Winbergh (1943-2002).
Tillsammans med Jussi Björling och Nicolai Gedda räknas Gösta Winbergh till Sveriges största tenorer genom tiderna. Lyssna här på Gösta Winberghs version av Nessun Dorma och upplev hans storhet.
Sjukdom gör att INGRID läggs ut till försäljning
1950 blir Gunnar Winbergh allvarligt sjuk och INGRID säljs, troligtvis via ombud, till direktör Lars-Erik Larson som döper om Ingrid till SVERO II.
Ny hemmahamn blir nu Malmö & Båstad. Lars-Erik Larson är mycket aktiv i Skånes affärsliv och äger under 50-talet bl.a. Volvo-återförsäljaren Verdexa som senare på 60-talet köps upp av Bilia.
Mer om det längre ner, för nu börjar den riktiga storyn
Winbergh tillfrisknar och ångrar att han sålde
Efter en tids sjukdom så tillfrisknar den förra ägaren Winbergh. De köper då en segelbåt, men efter att ha seglat några säsonger ångrar man att man sålde INGRID.
I ett tidsepok utan internet var det inte så enkelt att hitta henne igen. Familjen får felaktig information om att INGRID sålts vidare till Danmark och de ger upp sitt sökande.
Vad gör man då om man inte kan få tillbaka sin favoritkryssare?
Jo, man frågar Knud H Remiers om man kan få bygga en likadan.
Bygger en ny, exakt likadan
Sagt och gjort, 1955 bygger Winbergh en ny, exakt likadan, motorkryssare från originalritningarna. Hon byggs på samma varv fast nu med en del uppdateringar man upplevde behov av efter att ha bott i den första INGRID.
De planerar bland annat om kabyssen, hon får en durk i ett plan i sittbrunnen, de väljer bort det doghouse som originalet har och gör en annan fönsterlösning för att lättare ta sig in och ur sittbrunnen.
Och självklart döper de även den nya båten till INGRID. Som vi ser på ovan bild är hon utan doghouse och har andra fönsterstolpar. I övrigt inget som okulärt skiljer henne med originalet.
INGRID den yngre – släktklenod i 66 år
Tvillingen Ingrid den yngre, som byggdes 17 år efter förlagan, har varit MYS-båt och finns fortfarande kvar i släkten Winberghs ägo sedan dess.
Ur ett klassiskt båtperspektiv är det en riktigt solskenshistoria där hon övertagits från barn till barnbarn. En släktklenod som nu tillhört släkten i hela 66 år med ambition att hon ska leva kvar över genrationer framöver..
INGRID den äldre – störst i Båstad
I Malmö hos Lars-Erik Larson blir INGRID den äldre, som nu är omdöpt till SVERO II, lika uppskattad och populär som hon varit hos Winberghs.
Vid den här tiden är SVERO II den största fritidsbåten i Båstad. Såpass stor att hon inte fick plats i Båstads dåvarande hamn utan får ligga i Torekov i stället.
Lars-Erik Larson är son till den legendariske Gustaf Larson som var vice VD och vid sidan av Assar Gabrielsson en av grundarna till Volvo.
1936 hade flera av Volvos återförsäljare riktat kritik mot att Volvos konstruktioner fördyrade produktionen vilket gjorde att man fick svårt att konkurrera.
Med sitt svar till återförsäljarna lade Gustav Larson grunden till det som kommit bli Volvos ledstjärna genom alla år. Han svarade: “En automobil framföres av människor. Grundprincipen för allt konstruktionsarbete är och måste därför alltid vara säkerhet.”
Gustaf hade precis som sin son Lars-Erik sommarhus i Båstad och var ofta ombord på SVERO II där familjeturerna bland annat gick över till Danmark.
39 år i familjen Larsons tjänst
Lars-Erik Larson äger SVERO II i hela 39 år där hon på sluttampen förvaltas av Torsten Lundius, L-E Larsons advokat, tills Larson går bort 1989.
Efter hans bortgång säljs SVERO II. Hon får flera ägare i södra Sverige och döps om till SIGNE
Flera år av bristande underhål
I oktober 1995 hittar Torbjörn Ekström, en slöjdlärare i Kalmar, en annons på ”original-Ingrid” i båtbörsen och köper henne. Hon är då i ett mycket dåligt skick, det vita skrovet renskrapat med skadade bord. Hon är söndertorkad och delvis skövlad på beslag, bl.a. det vackra bogbeslaget.
Samtalet som ändrade allt
Torbjörn transporterar henne till Kalmar och påbörjar en renovering. Han har ingen aning om båtens historia, men vid ett besök på båtmässan köper han en MYS-matrikel med alla Sveriges klassiska båtar.
Han får upp ögonen för en båt som är lik den han renoverar och kontaktar ägarna. Ett spännande samtal där Torbjörn får kontakt med familjen Winbergh och hela historien rullas upp om INGRID – och att det finns en exakt likadan.
Under sju år renoverar nu slöjdlärare Ekström SIGNE/INGRID efter originalritningarna från Reimers och fotografier från familjen Winbergh – och självklart döper Ekström om henne till INGRID.
Cirkeln sluten – tillbaks till familjen Winbergh
Man kan anta att familjen blev överraskade när de fick samtalet den där kvällen, att deras första och saknade INGRID fanns i Sverige, om än i bedrövligt skick. Efter att ha hjälpt Torbjörn med ritningarna och foton får de löpande uppdateringar om Ekströms renovering.
2002, när renoveringen är klar, så köper Torbjörn Wulf, dotterson till Gunnar Winbergh, tillbaka original-INGRID till släkten.
Nu äger släkten Winbergh båda tvillingarna INGRID, en från från 1938 och en från 1955.
INGRID den äldre är med familjen Winbergh i tre år då nuvarande ägare köper henne.
Nästa samtal och nästa renovering
2005 köps INGRID den äldre av Mikael Widman för att ha som en familjebåt. Efter ett tag blir de varse att ett bord behöver bytas och lämnar in henne på varv för att åtgärda.
Efter några dagar får han ett samtal från varvet som säger: “du MÅSTE komma hit” – ett samtal man INTE vill ha från sitt träbåtsvarv!
Mikael åker ut och får själv se när de sätter en skruvmejsel genom hela kölstocken. Det blev ett smärtsamt uppvaknande som visade på behov av en betydligt mer omfattande renovering än vad alla trodde.
Mikael Widman gör nu en renovering som innefattar byte av ny kölstock, alla bord under vattenlinjen, nåtlimning av hela skrovet samt nytt för- och akterdäck.
En succesiv renovering som pågick i tre år. Idag är INGRID den äldre i ett mycket gott skick, skrovmässigt till och med bättre än när hon först byggdes.
Vi fick en pratstund med nuvarande ägaren Mikael Widman om INGRID den äldre.
När fick du upp ögonen för INGRID första gången?
“Vi hade sålt vår del i ett sommarställe i Stockholms skärgård 2004 och letade efter en båt som hela familjen kunde bo bekvämt på. Efter att ha tittat på många halvmoderna båtar dök INGRID upp i en annons på Blocket. Hon hade en helt annan själ och jag blev nyfiken bara att få se henne.”
“Att bara åka och titta på en vacker mahognybåt är som att bara åka och titta på hundvalpar – man kan inte åka därifrån utan att ha köpt!”
Vad upplever du är det bästa med INGRID?
“Hon är bekväm och vacker. Det är alltid en njutning att vara nära. Jag är också glad att taket över sittbrunnen är borttaget och att det går att sitta bekvämt flera personer runt bordet där.”
Hur reagerar de i hamnen när du lägger till med INGRID?
“Nyfiket och hjälpsamt. Vi får alltid mer hjälp än vad vi behöver. Och självklart blir det mycket prat om båten och historien bakom.”
Fakta INGRID den äldre
Konstruktör: Knud Reimers
Byggnadsår: 1938
Varv: Gräddö varv
Byggnadsort: Gräddö, Norrtälje
L. ö. a. m: 10,85
Bredd m: 3,05
Skrovmaterial: Hondurasmahogny
Deplacement: 5,5 ton
Motor: Perkins (Turbocharged 6.354 Marine Engine) 6 cyl, 175 hk turbo-diesel, 1978
Fart: 15 knop
Ägare: Mikael Widman
Knud H Reimers
Knud H Reimers (1906-1987) var en av våra mest omtyckta och produktiva båtkonstruktörer. Han ritade både segel- och motorbåtar, hans mest kända konstruktioner är bl.a. Tumlaren som byggts i hundratal, segelbåtarna Baccant, den snabba skärgårdskryssaren S30 och den ännu snabbare Swede 55.
På Sjöhistoriska har samlats över 5 000 ritningar från Reimers, merparten av olika typer av fritidsbåtar, både segel och motorbåtar.
Många av hans båtar gick på export och enligt Sjöhistoriska så är Knud H Reimers är den konstruktör som arkivet får allra mest förfrågningar om från utlandet.
Bland hans kunder var bland annat Fiats ägare Giovanni Agnelli.
Knud H Reimers föddes i Aarhus i Danmark. Han gick på teknisk högskola i Bremen och praktiserade bl a på Abeking & Rasmussens varv i Bremen.
1930 fick Reimers anställning hos Gustaf Estlander i Stockholm och övertog firman vid dennes död 1931. Under 1940-talet ägde han Hästholmsvarvet på Lidingö.
Förutom att konstruera segel och motoryachter så har Reimers även arbetar med yachtmäkleri och försäljning av båtmotorer.
Vi har i tidigare artiklar skrivit om SALT, en motorkryssare ritat av Reimers som ägts av både familjen Philipsson och familjen Broström
Chefredaktör och ansvarig utgivare.
Chefredaktör och ansvarig utgivare.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.