Dagens PS

Räddaren av Chris Craft och flera slitna lyxvarumärken

Stephen Julius, specialist på att rädda historiska varumärken. Här på fördäck på en av de tidiga årsmodellerna av hans pånyttfödda Chris Craft. (Foto: Chris Craft)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 12 jan. 2023Publicerad: 12 jan. 2023

Efter företagskonglomeratet OMCs (Outboard Marine Corporation) konkurs 1998, stod anrika Chris Craft hemlöst. Än gång i tiden världens största motorbåtstillverkare.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Chris Craft var ett av de varumärken som jätten OMC svalt under sin tillväxtresa, var det nu kört i botten och stod utan framtid.

Trodde vi. 

Den som såg annat var Stephen Julius. Engelsmannen som med sitt Londonbaserade företag Stellican Ltd, har gjort affärsidé av att hitta lyx-varumärken som tappat bort sig på marknaden och gått vilse i kundernas önskningar.

Företag som helt enkelt gjort bort sig affärsmässigt men som fortfarande har ett värde i sitt ofta anrika varumärke. 

Idag håller Indian hårt i sin historia och berättar den gärna. Dagens hojar flirtar också hårt med bakgrunden. Som denna Indian Scout Rogue. (foto: Indian)

Julius första operation blev den amerikanska motorcykeltillverkaren Indian. Som en gång startades av amerikanen George M Hendee och den utvandrade svensken Oscar Hedström, var en av Harley Davidsons huvudsakliga konkurrenter, men som under 1900-talets andra halva, alltmer gick bort sig i sin själ.

Julius såg dock möjligheterna i varumärket, köpte det för nålpengar och började transformeringen.

Svensken Oscar Hedström, som emigrerade från Lönneberga i Småland och blev en av Indians grundare. En tekniker som själv byggde företagets första prototyp-motorcyklar. (foto: Indian)

Idén är enkel. Sök reda på vad företagens ursprungliga värdeord var – vad som en gång gjort dem framgångsrika.

ANNONS

Skala sedan bort alla skal som kommit under åren, och börja om. Med rätt marknadsföring och återkoppling till företagets egen historia, så tror Julius på att kunderna återvänder. 

ANNONS

Senaste nytt

Och det gör de.

Indian togs upp på banan igen, gjordes ekonomiskt lönsamt och såldes för dubbla det investerade kapitalet. Och sedan jagade Julius vidare efter nästa skadeskjutna varumärke.

 

Det blev Chris Craft.

Christopher Columbus Smith, mannen som grundade Chris Craft och såg till att det blev världens största motorbåtstillverkare. (foto: Chris Craft)

Företaget som en gång stoltserat med att vara världens största tillverkare av motorbåtar, stod efter OMC-konkursen utan allt.

Båtmodellerna som OMC tagit fram, var könlösa tvålkoppar som såg ut som alla andra. Julius såg en båttillverkare som skulle flirta med sin historia, men utan att bli nostalgiskt. 

Chris Craft 22

Chris Craft 22 Launch, den första modellen som släpptes 2001 efter den stora omgörningen av företaget. (foto: Chris Craft)

ANNONS

Premiär för det nya Chris Craft var på den prestigefyllda Concours d’Elegance på Lake Tahoe 2001.

Första båten, Chris Craft 22 Launch, var något helt nytt. Men linjer från både nu och då var den vacker och tuff på en gång. Mottogs med öppna armar av marknaden och det Chris Craft sin du ser idag bygger helt på de linjer som Stephen Julius drog upp till Launch 22.

Resan med Chris Craft höll i sig ända till 2018 då det såldes till amerikanska Winnebago Industries. 

Vicenza Calcio inför en Serie A-match. (foto: Vicenza Calcio)

Under åren har Stephen Julius med Stellican räddat många varumärken genom att  in som ägare och “rekonstruktör”.

Några av de mest kända förutom Indian och Chris Craft är  italienska Riva och Serie A- fotbollsklubben Vicenza Calcio, som båda omstrukturerats och sålts med goda marginaler. 

Efter att ha räddat två klassiska båtvarumärken som tidigare tappat stora delar av in själ så kan vi klassiska båtentusiaster inte vara annat än riktigt tacksamma.

Frågan är vad han skulle kunna göra med den den danska stoltheten Coronet?

Relaterade artiklar:

ANNONS

Svenska J Craft troligtvis världens exklusivaste båt. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
Jämför båtförsäkringar

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]