Queen Mary, en legendarisk oceanångare som började byggas 1931, står just nu under renovering. En påkostad historia som väntas väcka den “gyllene eran” och en tid av storslagna äventyr till liv.
Queen Mary – redo för nya äventyr över Atlanten
Mest läst i kategorin
I Long Beach, Los Angeles viktigaste hamnstad ligger det anrika oceangående kryssningsfartyget Queen Mary permanent förtöjt sedan 1967.
Det ombyggda brittiska fartyget ägs av staden, och användes som museum, hotell och restaurang innan det stängdes för allmänheten 2020 på grund av pandemin.
Behöver repareras för 3 miljarder
Fartyget är i akut behov av renovering och reparation och studier visar att det kommer att krävas så mycket som 289 miljoner dollar, motsvarande nästan 3 miljarder svenska kronor, för att reparera fartyget, skriver Los Angeles Times.
I veckan godkände Long Beach kommunfullmäktige 1 miljon dollar för pågående reparationer.
Det är den senaste omgången av medel som avsatts för att återställa den åldrande turistattraktionen.
Queen Mary, tillsammans med RMS Queen Elizabeth, byggdes som en del av rederiet Cunards planerade expresstrafik mellan Southampton, Cherbourg och New York.
De två fartygen var ett brittiskt svar på snabba superliners byggda av tyska, italienska och franska rederier i slutet av 1920-talet och början av 1930-talet.
Senaste nytt
En kunglig historia
Queen Marys skapelse och lansering är en extraordinär saga som är rik på historia, elegans och förstås – kunglig.
Från det att hennes konstruktion påbörjades 1930 i Clydebank, Skottland, var fartyget förutbestämt att stå i en klass för sig.
Mot slutet av 1920-talet började rederiet Cunards fartyg att bli gamla.
Nu var det de franska och tyska fartygen som var de största och de mest populära atlantångarna. Dessutom hade konkurrenten White Star Line planer på att bygga ett fartyg med en längd på över 300 meter.
Cunard började därför också planera ett fartyg skulle mäta över 300 meter.
Legenden säger att styrelsen för Cunard hade beslutat att döpa skeppet till Queen Victoria, vilket skulle ha varit i linje med deras tradition.
Direktörerna bad kung George om hans välsignelse för att döpa skeppet efter Englands största drottning, alltså kung Georges mormor drottning Victoria.
Men det hade minsann kungen synpunkter på.
“Min fru kommer att vara glad över att du döper skeppet efter henne”
Kung George
Börskraschen stoppade bygget
Planerna var långt gångna när den stora börskraschen kom, och de brittiska rederierna fick lägga sina nya fartyg på is.
Trots ekonomiska bakslag under den stora depressionen, som stoppade bygget i flera år, sparade Cunard inga kostnader för att bygga Queen Mary.
Till slut gick de båda rederierna och konkurrenterna Cunard och White Star samman och bildade det nya bolaget Cunard-White Star Line, och det gjorde det möjligt att slutföra bygget.
Efter fyra år var hon äntligen färdig att sjösättas, och många britter samlades för att se drottning döpa fartyget och transporteras till Clydefloden.
Det var den 26 december 1934, och därefter dröjde det ytterligare innan Queen Mary äntligen var redo för sin jungfrufärd.
Queen Mary var ett flytande palats
Den 27 maj 1936 avgick Queen Mary från Southampton, England och gav sig ut på sin jungfruresa, mot målet New York.
Hon stoltserade med fem matsalar, två cocktailbarer och flera bassänger och ett turkiskt bad, en storslagen balsal, en squashbana och till och med ett litet sjukhus.
Därmed satte Queen Mary en ny standard för transatlantiska resor, och blev vad de rika och berömda ansåg vara det enda civiliserade sättet att resa.
Lockade kungligheter och celebriteter
Hon grep snabbt allmänhetens uppmärksamhet och fantasi på båda sidor om Atlanten.
Tre år efter sin jungfruresa var Queen Mary alltjämt det största oceanfartyget i världen. Hon blev därmed det fartyg som fraktade flest passagerare under en era känd för sin elegans, klass och stil.
Hollywoodkändisar som Bob Hope, Clark Gable och Elisabeth Taylor och kungligheter, liksom dignitärer som Winston Churchill och John F Kennedy var frekventa gäster ombord.
Under den här tiden satte hon till och med ett nytt hastighetsrekord, som hon höll under fjorton år.
Men snart stundade andra världskriget och allt förändrades.
När Queen Mary lade till i New York i september 1939 skulle det vara sista gången hon transporterade civila passagerare på många år.
I tjänst under andra världskriget
Queen Mary och hennes systerfartyg Queen Elisabeth var under kriget i tjänst som transportfartyg, och det var de ju knappast ensamma om.
1940 kunde New Yorks invånare beskåda de tre största och mest berömda oceanångarna sida vid sida.
Queen Mary transporterade 20 000 amerikanska soldater till Australien fram till Japans attack mot Pearl Harbor. Därefter byggdes hon och hennes syster om för att kunna ta 15 000 soldater mellan USA och Europa.
1943 sattes rekord i att frakta flest personer samtidigt över Atlanten – 16 683 människor, och rekordet gäller än idag.
Utan hjälp från Mary och Elisabeth hade de allierade aldrig lyckats få över soldaterna till Europa så snabbt som de faktiskt gjorde.
Ubåtar inget hot – hon var för snabb
Queen Marys var så snabb att ubåtar inte utgjorde någon fara. På den europeiska sidan av Atlanten väntade alltid engelska krigsfartyg eller jagare på att få eskortera henne den sista biten.
Hon gick ständigt i sicksackad kurs och de engelska jagarna var tvungna att gå på en rak linje för att hinna med.
Vid ett tillfälle hann inte en av jagarna undan utan hamnade på kollisionskurs, och rammades av Queen Mary. Jagaren klövs i två delar och sjönk snart därefter.
Queen Marys order var att aldrig stanna upp, så hon fortsatte ensam vidare till England, medan de andra krigsfartygen fick rädda besättningen på den kluvna jagaren.
Tillbaka till Cunard
Många fartyg byggdes då i stället om till kryssningsfartyg och Queen Mary hann göra några resor innan rederiet bestämde sig för att hon skulle sluta med passagerartrafik.
1967 köptes hon av staden Long Beach. Hennes propellrar plockades bort och hon byggdes om till museum, hotell och restaurang. I samband med ombyggnationen återställdes interiören i den Art Deco-stil som en gång gjorde henne så berömd.
Kommandobryggan och befälens hytter är i stort sett orörda, och gamla fotografier hänger runtom i fartyget som visar hur det såg ut ombord under Queen Marys storhetstid.
Påminner om Titanic
Till utseendet påminner Queen Mary om Titanic, och faktum är att Queen Mary på film flera gånger fått spela det “osänkbara” skeppet som sjönk till botten 1912.
1979 spelades filmen Titantic in ombord, och hon har även använts i flera andra filmer. Den senaste filmen vi fick se henne i var “Pearl Harbor” från 2001.
Queen Mary är i dag den sista kvarvarande oceanångaren från den “gyllene eran”.
Vi får bara hålla tummarna för att man lyckas skaffa fram de pengar som krävs för att hon ska kunna återställas till sin fulla glans.
Läs även: Vasaskeppets syster hittad utanför Vaxholm
Vill du läsa mer om båt och sjöliv? Så här enkelt skaffar du Dagens PS kostnadsfria nyhetsbrev.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.