Utsikterna är lovande för dem som kan leverera hållbara fritids- och yrkesbåtar. Men utmaningarna är stora för att ställa om båtindustrin och våra beteenden. Det är en av utmaningarna för Orust e-boat och sin båt Strana.
Politikerna måste vakna - Orust framtid stavas el
Mest läst i kategorin
Att designa och tillverka är en sak, och att ställa om båtbranschen är något helt annat. Frågan är om vi i Sverige är förmögna att synkronisera kugghjulen.
Smörja med rätta styrmedel för att få upp farten. Vi behöver få upp produktionsvolymerna och parallell förbereda och bygga laddinfrastrukturen vid bryggor och hamnar.
Nya affärsmodeller för båtlivet
Det behövs också nya affärsmodeller och former att tillgängliggöra och möjliggöra båtlivet för många fler som till exempel genom båtpooler.
Om omställningen ska ta fart krävs att produktionen skalas upp så att elbåtarna kan ta större del av marknaden. För Strana innebär produktionsökningen en utveckling av företaget, men det är också en utveckling för hela bygden.
Stolt tradition som behöver ställa om
Orust har en lång tradition inom båtbygge och ska de stolta traditionerna föras vidare gäller det att hänga med i omställningen innan det blir för sent.
Orust med kända båttillverkare och varumärken som Hallberg Rassy, Najad, Vindö, Nord West, mm. skulle kunna leda omställningen.
Det riskerar att bli som på elbilfronten, snart kör du en båt “made in china” och alla arbetstillfällen, kulturen och befolkningen försvinner. För vad vore Orust utan sin båtindustri?
Ingen tvekan om att det är elektriska drivlinor som gäller
Eller så organiserar man sig i kommunen, ta fram den bästa Orust-andan och säkrar sig en plats i framtiden.
Framtiden inom båt stavas elektriskt, hållbart, cirkulärt och delat. Det är ingen tvekan att vi går mot elektrifierade drivlinor vad det gäller båtar.
Lättare konvertera segelbåtar
Segelbåtar som inte är lika känsliga för tyngd kan lätt konverteras till el. När batteripriserna sjunker och drivmedelspriserna ökar är det ett lätt val att ställa om motorn i segelbåten. Det sker redan nu.
Motorbåtar kan med enkelhet också konverteras med det är inte optimalt då skrovet inte är byggt för eldrift. Däremot optimeras skrov och drivlina för eldrift vid nyproduktion som i fallet med Strana och andra elbåttillverkare.
Orust har bättre förutsättningar än andra – men vill man?
Orust är känt för sina duktiga båtbyggare, i historien har många träbåtar byggts här och under senare årtionden flera stora plastbåtstyper.
I detta årtionde handlar det om att bli kända för hållbara båtbyggare att ta vara på möjligheterna som omställningen till ett hållbar båtliv erbjuder.
Även underhåll och reparationer av elbåtar ska man också kunna hantera på ön. Idag är det ett fåtal personer som har denna kompetens och några utbildningar finns inte planerade.
Med tanke på den samlade erfarenheten och kompetens som finns på ön borde det vara en enkel match för Orust att ta sig an utmaningen.
Utvecklingsnav för hållbart båtliv?
Som en Hur vore det om Orust utvecklades till ett nav för hållbart båtliv? Ett nationellt cluster där man kan förlägga flera forsknings- och innovationsprojekt.
Frågeställningar är det inte ont om. Kan man ersätta glasfiber med annan material? Kan man ersätta plast med återvunnen plast och senare med bioplast?
Hur kan man använda batterikapaciteten som energilager och effektbalansering? Myndigheterna borde stimulera denna möjlighet och snabbt undersöka hur man skulle kunna stödja omställningen till ett hållbart båtliv, en hållbar båtindustri i Sverige.
Orderböckerna fylls på
Efter många tester med förproduktionsbåtar står det nu en produktionslinje klar på Orust e-boats. Orderböckerna fylls sakta på. Blanka båtar av typen Strana står nu på rad i produktionshallen, alla i olika produktionstadier.
Skrov och däck levereras från Kungshamn och sammanfogas sedan i anläggningen i Henån. Resten av båtdetaljerna som pollare, kapell, och badstegen monteras också på här. Elsystem, batterierna och elpodden installeras innan det blir dags för testing.
Sist och inte minst lägger man på dynor och putsar lite på finnischen innan man rullar ut en färdig båt för kundleverans.
Producerar en båt per dag
Med en enda produktionslinje producerar anläggningen en båt i veckan. På båtarna kan man se numreringen 005, 006, 007.
Till sommaren ska 30 båtar stå klara för leverans. För det är utsikterna goda.
Kan produktionen fördubblas?
Men vad händer om man måste fördubbla produktionen? Formarna står i alla fall klara för att användas. Finns det lämpliga lokaler, arbetskraft på ön?
Är det något som kommunen i Orust förbereder sig för eller ska man redan nu kasta in handduken och låta andra andra länder ta lead som det skede med vindkraften och solceller?
Stor efterfrågan
Efterfrågan finns. Elbåtar och elbåtpooler tar fart i Norge. I Norge erbjuds de mest attraktiva båtplatserna för elbåtsladdning och elbåtspooler.
Ett annat växande exempel den finska Skipperi som har expanderat i hela Norden. Att nästa steg för Skipperi är elbåtar är det ingen tvekan om.
Ljudnivån den största skillnaden
Intresset för elbåtar går inte att ta miste på. När du väl testar en elbåt kommer du att tänka dig för innan du beställer en traditionell båt med sin bullriga motor och dyra drift.
Främsta skillnaden med elmotor är ljudnivån, helt plötslig kan du föra ett samtal när du åker, du hör vattnet och fåglarna. Sedan slipper du alla föroreningar att tanka dyrt bränsle och förbränningsmotorns högre servicekostnader.
Omställningen kräver politiska beslut
Hur ställer sig regionens näringslivsutvecklare till de stora möjligheterna som kommer med omställningen av båtbranschen?
Marknaden finns inte bara i Norden utan i södra Europa där många länder redan har infört restriktioner för båtar med förbränningsmotorer. Exempelvis Holland, Tyskland, Ungern och Italien.
För att inte prata om hemmasemester och den potentialen som finns i hela vår långa kust och fina skärgårdar.
Att glida ljudlös längst kusten och njuta av våra vackra skärgårdar, lägga till vid en sjökrog, tillbringa natten på ett hotell. Skulle detta inte bidra till en levande skärgård?
Kommande restriktioner även i Sverige
Skulle du bli förvånad om restriktioner införs även i Sverige för att skydda vårt fiske, natur vid vattnet? Skulle båtbranschen undantags den stora omställningen vårt samhälle står inför?
Det kan man tro när man besöker en del båtmässor, där fortfarande stoltserar med flera och allt starkare båtmotorer. I andra ser man hur elutombordare och eldrivlinor invaderar mässhallarna allt eftersom.
Stor likhet med bilbranschen
Man kan se likheterna med bilbranschen. Båtbranschen går igenom samma utveckling, kanske snabbare.
Under maj månad var 50% av ny sålda i Sverige laddbara bilar i Norge var det över 80%.
Hur många laddbara båtar såldes under samma period?
Relaterade artiklar:
Historien om Hwila 25 – född klassiker. Dagens PS
Nya elbåten Strana – styrs med joystick och app. Dagens PS
X-Shore – tar marknaden med storm. Dagens PS
Marinarkeolog med stort intresse för träbåtar och det flytande kulturarvet.
Marinarkeolog med stort intresse för träbåtar och det flytande kulturarvet.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.