Dagens PS

På jaktsmyg efter västkustens dolda skatter

Skärgårdskryssare
Hos Alingsås Segelsällskap står skärgårdskryssare i rad. Många av dom i absolut möbelskick som får det att vattnas i munnen på träbåtsentusiaster. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Martin Prieto Beaulieu
Martin Prieto Beaulieu
Uppdaterad: 28 okt. 2022Publicerad: 25 okt. 2022

En så kallad ”jaktsmyg” organiseras årligen av hjältarna som arbetar för att bevara det svenska kulturarvet av klassiska skärgårdskryssare och andra  träbåtar. Det här året lades kursen västerut för att upptäcka västkustens dolda skatter. 

ANNONS

Mest läst i kategorin

Skärgårdskryssareförbundets Renoveringsfond arbetar i det tysta och få känner ens till att den finns. Utanför den innersta kretsen är den helt okänd.

Men när det gäller att rädda gamla segelbåtar eller uppmärksamma renoveringar och bevarande av klassiska segelbåtar finns det ingen som kan mätas med dem, varken privat eller statlig.

Bidrag till över 250 båtar

Under snart 30 år har man hjälp över 250 båtar, samt uppmärksammat ett trettiotal framgångsrika renoveringsprojekt av skärgårdskryssare och lika många för förtjänstfullt bevarande.

Skärgårdskryssare av yppersta kvalitet

“Mint condition” ett begrepp som passar in här. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Renoveringsfonden grundades 1993 med ett överskott från veteranbåtsfestivaler och har fyllts på med bidrag från Skärgårdskryssarförbundets (SSKF:s) medlemmarnas årsavgifter.

Renoveringsfonden arbetar för att samla in pengar och sedan ge ut dessa i bidrag, inte nödvändigtvis i form av pengar utan oftast i form av besiktningar, rådgivning, hantverkshjälp, mm. Bidragen går i första hand till renoveringar av skärgårdskryssare och andra långsmala segelbåtar.

Inte ens med lupp finns här något att anmärka. En aura av kvalitet, engagemang och omsorg. Foto: Martin Prieto Beaulieu

ANNONS

Senaste nytt

Jaktsmyg efter pärlorna

ANNONS

En del av fondens arbete är att hålla kontakten med ägare av klassiska båtar runt om i landet. Det kommer in tips om båtar som far illa, båtägare som behöver hjälp och reservdelar, samt båtägare som söker efter någon annan att ta hand om sina ögonstenar.

Årligen organiseras en så kallad “Jaktsmyg”, en expedition till lämplig plats för att besöka klubbar eller sällskap för att kolla in båtar och projekt. I år gick expeditionen till Västkusten med den anrika Alingsås Segelsällskap som lokala värdar. Vi slog upp ett base camp hos Thomas Ericsson vid Hjälmareds kvarn.

En fulländad skärgårdskryssare

Fernissan är så blankt att du kan spegla dig i den. Foto: Martin Prieto Beaulieu

I centrum för resan stod några jakter från 1895 till 1961, konstruerade av legendariska båtbyggare. Alla i olika skick, i behov av renovering, under renovering, bruksskick och rena rama möbeln.

Låt oss titta på dessa i kronologisk ordning och vi låter bilderna tala för sig själva:

Gandul 1895

Renoveringsfonden senaste räddningskampanj som fick mycket uppmärksamhet. Denna unika jakt, konstruerades av Axel Nygren och byggdes i Liljeholmen, Stockholm.

KSSS tredje lottbåt från 1895. Vackrare linjer får man leta efter. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Som Dagens PS tidigare skrivit om så tog Renoveringsfonden hand om båten och lyckades hitta en värdig förvaltare som kan ta hand om henne.

ANNONS

I somras under högtidliga former överlämnades Gandul till Utbildningsrederi AB som nu har påbörjat renoveringen under ledningen av Mats Berggren. Ett arbete som du kan följa på Ganduls nya Facebook-grupp.

Alfina 1905

Alfina från 1905, en jakt ritad av Albert Anderson innan Skärgårdskryssarregeln uppfanns. Den ligger nu dold bakom en presenning i väntan på att någon ska visa lite omsorg.

Alfina, en vacker skärgårdskryssare

Alfina, en skönhet från 1905. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Nuvarande ägaren har inte kunna starta renoveringen. Alfina ska enligt uppgift vara plastad upp till vattenlinjen, något som kan behöva en genomgång. Annars en underbar båt med mycket potential, värd att bevara för eftervärlden.

Winga 1919

På landbacken intill klubbhuset vid sjön Mjörn står en jakt överlämnad till vädrets makter. Det är den enda skärgårdskryssaren med bulb, SK40 S-97, byggd 1919 och konstruerad av C. Holmström.

SK40 Winga S-97 står här och väntar på en kärleksfull hand. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Renoveringsfonden räddade henne från ett konkursbo för cirka 15 år sedan men tyvärr har nuvarande ägaren inte fullföljt sina ambitioner.

ANNONS

Yrhättan 1926

SK 30:an S-74 Yrhättan, konstruktör Tore Holm, byggd i Gamleby 1926. Renoveras från grunden av Magnus Tränk.

SK 30:an Yrhättan S-74. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Det blir spännande följa arbetet och det kan göras på båtens FB-sida. Yrhättan har löpande under många år följts och stöttats av renoveringsfonden.

Brita

Skärgårdskryssaren “Brita”. En SK 22:a med segelnummer S-228, ritad av E Nilsson 1938 och som hamnade i USA för att senare hitta tillbaka hem.

Skärgårdskryssare Brita

En SK 22:an Brita S-228. Registreringsnummer från USA har sparats. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Nu genomgår hon en totalrenovering av sin nuvarande ägare Thomas Ericsson.

Silversang 1946

ANNONS

SK 22:an Silversang S-270, ägs av Ulf “Hubbe” Lycke. Konstruktör är H Becker och hon byggdes1946 på Rödesunds båtvarv som var känd som ett av de stora varven för skärgårdskryssare.

Vackra Silversang Skärgårdskryssare

SK 22:an Silversang S-270. Foto: Martin Prieto Beaulieu

SY Mona II 1958

SK 22:an Mona II, S-324. Konstruktör var K-H Reimers. Hon byggdes 1958 i Motala på en vind hos G. A. Gustafssonoch ägs av Martin Carlsson sedan 1985.

Vackrare än så här kan det knappast bli. SK 22:an Mona II, S-324. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Bilderna talar för sig själva. Mona II är en möbel i mint condition. Mona seglas flitigt i Sverige men även internationellt.

Good-bye 1961

SK 22:an Good-bye S-331 som ägs av Lars Gunnar Göthberg. Konstruktör var K-H Reimers och hon byggdes 1961 på Williams varv i Motala. Det sägs att Ivar Brunelius beställde båten till sin 50-årsdag.

SK 22:an Good-bye S-331. Foto: Martin Prieto Beaulieu

ANNONS

Båten hålls i ett fantastiskt skick nära originalet.

Marina 1964

SK 22:an Marina, S-335 Konstruktör H Becker 1964, byggd av en amatör i Oskarshamn, ägs idag av Kjell Götberg.

SK 22:an Marina, S-335.

Man kan spegla sig i lacken. Ett beundransvärd arbete att hålla henne i prima skick. En av de skärgårdskryssare som seglat flest seglingar om Skärgårdskryssarpokalen.

Nio segeljakter över sju decennium

Nio jakter från 1895 till 1964 i behov av olika typer av omsorg. En historisk resa både när det gäller tekniker, design och båtkultur.

Jaktsmygen gjorde tre studiebesök. Först ut var Utbildningsrederi AB som arbetar med att renovera “människor och klassiska båtar” på uppdrag av Göteborgs kommun och andra myndigheter.

Hos Utbildningsrederiet i Göteborg pågår flertalet renoveringsprojekt. Gandul tillsammans med Salongsbåtarna Ruter Dam och Chriss. Foto: Martin Prieto Beaulieu

ANNONS

Utbildningsrederi AB har nu tagit hand om Gandul, i lokalerna finns det flera andra båtar av intresse. Salongsbåten Ruter Damen som hämtades hem från Norge tack vare donationer från människor runt om i landet.

En annan är salongsbåten Criss som nyligen räddades från upphuggning och hämtades från Stockholm. Sedan fanns det många andra båtar.

Cleassons Trätjära reste sig som Fenix

I samband med besöket i Göteborg besöktes företaget Claessons Trätjära AB på Ringön. Som fågeln Fenix reste sig ägarna Siv och Staffan Cleasson ur askan efter branden 2021 och den anrika butiken blomstrar nu igen.

Hos Claessons Trätjära kan du hitta block i alla storlekar och varianter. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Här hittar du allt för renovering av hus och båtar. Det finns skepps- och marina produkter, allt för skut- och byggnadsvård samt restaurering.

Alingsås Segelsällskap

Slutligen ett besök hos våra värdar för årets Jaktsmyg,  Alingsås Segelsällskap som bildades redan 1878 och är en av landets äldsta segelsällskap. Sällskapet har idag cirka 290 medlemmar och cirka 150 båtar.

Verksamheten är omfattande och det är tur att sjön Mjörn, som ligger långt från västkusten, är tillräckligt stor. Här arrangerades Skärgårdskryssarepokalen och World Cup för Sk22:or år 2018.

ANNONS
Vackra skärgårdskryssare

I klubbhuset på Alingsås Segelsällskap hänger en tavla som föreställer ett antal skärgårdskryssare som rundar en kappseglingsmärke. Den målades på kvällarna mitt under pågående World Cup för Sk22:or 2018 av Lars Nordlund. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Sällskapet var känt på 60-70-talen för att ha den största koncentrationen av skärgårdskryssare i hela landet, och landets första kvinnliga ordförande som tillträdde 1987.

Det flytande kulturarvet blir tyvärr mindre

Årets Jaktsmyg var väldigt lyckad. Vi fick gott om tillfällen att diskutera både båtarna, renoveringstips och utbyte av reservdelar, samt de större frågorna om vårt flytande kulturarv.

Båtarna blir inte fler utan färre, vi blir inte yngre utan äldre. Det är ingen tvekan att alla dessa “kulturarbetare” gör ett hedersamt arbete.

Det är också tydligt att vi kommer behöva ett generationsskifte och mer resurser framöver. Det varierande skicket hos båtarna vittnar om att Svenska Skärgårdskryssareförbundets Renoveringsfond behövs mer än någonsin.

Ser redan fram emot att åka på en ny Jaktsmyg igen nästa år, vi får inte underskatta vikten att träffas och ge varandra energi.

Fakta om Renoveringsfonden:

Svenska Skärgårdskryssareförbundets renoveringsfond startades 1993 genom att man tog överskottet av medel från de senaste veteranbåtsfestivalerna och skapade en fond.

Därefter har fonden fylls på med bidrag från SSKF:s årsavgift. Renoveringsfonden har en egna stadgar, egen styrelse och fungerar som en stiftelse. Styrelsen består idag av Tor Hedvall (Ordförande), Jan Pettersson (Sekreterare), Hans Samuelsson(Kassör), Thomas Larsson, Eva Berglund-Thörnblom och Kjell Eldered .

Renoveringsfonden arbetar för att samla in pengar och sedan ge ut dessa i bidrag, inte nödvändigtvis i form av pengar utan oftast i form av besiktningar, rådgivning, hantverkshjälp, mm. Bidragen går i första hand till renoveringar av skärgårdskryssare och andra långsmala segelbåtar.

Genom åren har stöd även utgått till andra typer av klassiska segelbåtar och medlemmar i andra föreningar. Sedan starten 1993 har över 250 båtar fått stöd vilket gör Renoveringsfonden till en av landets i särklass viktigaste aktörer när det gäller att bevara klassiska segelbåtar.

Förutom att bidrag med hjälp delar ut Renoveringsfonden årligen två erkännanden i form av hedersplaketter. Dels för förtjänstfullt bevarande och dels för förtjänstfullt renoverande. Renoveringsfonden har mottagit donationer av hela båtar, omhändertagit och köpt in båtar för att undvika att de förfars för att senare placera hos en lämplig ny förvaltare.

I samarbete med Träbåtssällskapet Skeppsmyran på Gröndalsvarvet ordnar Renoveringsfonden årligen en mycket uppskattad träbåtsrenoveringskurs.

Du är välkommen att stödja Renoveringsfonden genom bidrag, sponsring eller testamentera en gåva. Du är även välkommen att nominera kandidater till Renoveringsfondens plaketter för förtjänstfullt bevarande och för förtjänstfullt renoverande.

Svenska Skärgårdskryssareförbundets Renoveringsfond

Tackjärnsvägen 2
168 68 BROMMA
Bankgirot 188-2273

 

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Martin Prieto Beaulieu
Martin Prieto Beaulieu

Marinarkeolog med stort intresse för träbåtar och det flytande kulturarvet.

Martin Prieto Beaulieu
Martin Prieto Beaulieu

Marinarkeolog med stort intresse för träbåtar och det flytande kulturarvet.

ANNONS
Jämför båtförsäkringar

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS