Jakten på de ryska oligarkernas superyachter var ett starkt nyhetstema under våren 2022 – men hur är läget nu? En del av dem ligger fortfarande beslagtagna i hamn, medans andra tagit sig ut på havet igen. I vissa fall bygger oligarkerna helt enkelt nya båtar.
Oligarkernas superyachter efter sanktionerna – så är läget nu
Mest läst i kategorin
Minst 20 superyachter beslagtogs efter Rysslands invasion av Ukraina 2022, då de misstänktes tillhöra ryska oligarker med nära koppling till Vladimir Putin.
Världens största segelyacht, Sailing Yacht A, som tillhör oligarken Andrej Melnitjenko, ligger kvar i hamn i Trieste, Italien.
Världens största superyacht mätt i bruttotonnage, Dilbar, var på reparation hos varvet Lürssen i Tyskland när kriget bröt ut. Alisher Usmanovs yacht beslagtogs av myndigheterna i Hamburg och där ligger hon kvar.
Superyachten Phi, vars ägarskap är “medvetet väl gömt” enligt brittiska myndigheter, ligger kvar på floden Thames i London där hon beslagtogs.
Tillbaka med ny flaggning
Världens största charteryacht, Flying Fox, är dock ute på havet igen, rapporterar Robb Report. Dmitrij Kamenshchik är inte med på någon sanktionslista, flygplatsägaren har själv tidigare haft stora problem med de ryska myndigheterna kring en terrorattack mot en av hans flygplatser 2011. Yachtens tidigare managementbolag Imperial Yachts var dock på sanktionslistan, men Bluewater Yachting Dubai har tagit över jobbet och yachten har flaggats om till Malaysia och är nu i aktiv tjänst igen.
“Den malaysiska flaggan är öppen för affärer och för att plocka upp yachter som har tappats från flaggor som Caymanöarna”, säger Peter Bennett, grundare av Bluewater Yachting Dubai, till Robb Report.
Många andra av oligarkernas superyachter lyckades fly från myndigheterna i väst till säkra hamnar i bland annat Turkiet, Förenade Arabemiraten och Maldiverna.
“Helt enkelt affärsvänliga”
Den ryska elitens intresse för superyachter har inte försvunnit.
“Vi har hört talas om ryssar som köper begagnade yachter i Turkiet och bygger nya båtar där. Vi har till och med hört talas om att de åkt till Kina för en nybyggnation, tack vare relationen mellan Ryssland och Kina”, säger en vd för ett varv i Europa, som citeras anonymt av Robb Report.
“De få människor jag ser arbetar med ryssar som inte är sanktionerade och hanterar ryska yachter är helt enkelt affärsvänliga. Vi kan inte anta en kalla krigets mentalitet där vi inte gillar ryssar eftersom det inte är fallet”, säger en brittisk superyacht-försäljare som även han vill vara anonym till Robb Report.
Läs även: Här hittar du kändisarnas superyachter (Dagens PS)
Läs även: Så mycket kostar oligarkernas superyachter – egentligen (Dagens PS)
Läs även: Konfiskerade superyachter en mardröm – för skattebetalarna (Dagens PS)
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.