Sverige är ett land som ger många möjligheter till pendling med båt. OCEA Commuter 108 tar vardagen till nya höjder i ett nafs.
OCEA Yachts tar pendling till nya nivåer
Mest läst i kategorin
Det franska yachttillverkaren OCEA Yachts kastade loss för första gången 1987 i Les Sables d’Olonne, när Roland Joassard och Fabrice Epaud köpte varvet Pouvreau som existerat redan sedan 1934.
Under det följande decenniet stärkte företaget sin varvsverksamhet.
Ett drygt decennium senare sökte den erfarne redaren Michel Joubert och hans marinarkitekt, Bernard Nivelt, efter en yacht som kunde ta dem till avlägsna destinationer under långa perioder.
Ett vackert exemplar av en modern commuteryacht föddes så när radarparet gav OCEA Yachts uppdraget att förverkliga sin vision.
Sedan dess har det franska varvet sjösatt åtta motoryachter i samma anda.
Pendling förändrar människor
Pendling, eller att pendla, innebär enligt wikipedia regelbundet resande, ofta till och från arbetet. På engelska är ordet “pendling” eller “att pendla”.
I en artikel från 2007 skriver tidningen The New Yorker att det engelska språkets term “commute” härrör från dess ursprungliga betydelse vilket var “att byta till något annat mindre allvarligt”.
På 1840-talet började män åka tåg till arbetet från de nyetablerade till städerna till en reducerad avgift.
Järnvägen bytte alltså ett högre biljettpris mot pålitliga resenärer.
Senaste nytt
Det glada 1920-talet och den store Gatsby
I början av det glada 1920-talet blev konceptet “commuter yachts” ett faktum.
Det var helt enkelt Amerikas förmögna elit på östkusten – som så väl porträtteras i F. Scott Fitzgeralds roman “Den Store Gatsby”– som behövde ett smidigt och bekvämt sätt att ta sig till Wall Street från sina palats på Long Island.
dén var förtrollande enkel: Att skapa en lika vacker och bekväm yacht som användes för rekreation, men som samtidigt var tillräckligt snabb för att klå tåget till Manhattan.
Tillräckligt med plats för en middagsbjudning var ett krav.
De moderna yachterna har samma egenskaper som de klassiska commuteryachterna från 1920-talet, men de har kraftigare motorer, modern elektronik och alla de attribut dagens yachtägare kräver.
Interiör designad Pierre Frutschi
OCEA Yachts har nu meddelat att man är i slutfasen av sitt fjärde exemplar av sin Commuter 108 New, rapporterar Boat International.
Den 32,7 meter långa yachten i aluminium designad av Pierre Frutschi har modifierats efter beställarens önskemål. Bland annat ska hon kunna segla genom övervakningsområden för utsläpp, som Nordamerikas kuster, Östersjön och Nordsjön.
OCEA Commuter 108 har fem vattentäta skott för optimal säkerhet.
Ljudisolering var också en viktig faktor under arbetet för tillsammans med ett framdrivningssystem som uppfyller IMO Tier III:s krav.
Vidare är den nya 108:an utrustad med kran på 1,5 ton som sänker en tender ned och upp ur vattnet, samt en bred badplattform med tillgång tendergaraget.
Ombord bor tio personer bekvämt i en ägarhytt och fyra gästhytter. En besättning på fyra personer disponerar ytterligare två hytter.
Det perfekta valet för kungen av Stureplan
Även om Commuter 108 onekligen hyllar den klassiska commuteryachten både i design och funktion, var det förmodligen inte jobbresor beställaren har i åtanke.
Men med tanke på dagens trafikkaos skulle hon var det perfekta (och mest miljövänliga) valet för den nybakade miljardären från exempelvis Djursholm eller Saltsjöbaden som behöver göra sitt nästa klipp på plats i city.
Förvisso krävs en båtplats i närheten av innerstan, men tänk så bekvämt att ha ett privat, flytande tillhåll i anslutning till Stureplan.
Vill du i stället lägga vantarna på en klassisk commuteryacht? Då ska du spana in Judith R från 1935
Läs mer: “Skyfall” drar i väg i över 60 knop
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.