För många är vind i håret och saltstänk i ansiktet den optimala upplevelsen av att färdas på sjön. Andra väljer att sitta skyddade från naturens element i en bekväm hytt.
Nya skärgårdsbåtar för tuffa tag
Mest läst i kategorin
För de sistnämnda tycks marknaden oändlig. Allt fler tillverkare lanserar båtar med hytten som alternativ och de äldre i gamet som uppfann hyttbåten, ja dem hänger på en massa muskler för att hänga med i utvecklingen. För fort ska det gå.
Tärnskär 32 – arbetshäst i 55 knop
En av de tidiga spelarna bland tillverkare av arbets- och transportbåtar är svenska Tärnskär. Redan 2004 presenterade man sina lättskötta och mycket tåliga arbetshästar. Inte var det någon som i horisonten då såg en plåtlåda med dubbla 300:or och toppfart bortåt 55 knop.
Men nu skriver vi 2021 och Tärnskär behåller sin position. Idag tillverkas båtarna under egen regi i Estland. Modellrangen spänner mellan 24 och 32 fot.
Tärnskär 32 är en båt för tuffa tag. Öppet fördäck gör den mycket lämpad för transporter. Den stora hytten skänker gott om sittplatser i väl ljuddämpad miljö. Har man inga krav på att vara snabbast i viken finns modellen med flera alternativ på motorisering.
Aktersnurra i singelmontage är ett alternativ. Inombordare i form av Volvo Penta D4 eller Mercruiser 4,2 l TDI ett annat. Båda naturligtvis kraftiga dieslar på 300 hk upp till 370 hk.
Mellan tummen och fingret bredvid ligger priset för en 32:a med dubbelmontage (500 hk) på ca 2,6 miljoner.
Dromeas D28 SUV – ny aktör med ny kvalitetsbåt
Stockholm Boats AB är en relativt ny spelare på den svenska arenan. De är exklusiva återförsäljare för Dromeas Yachts från Turkiet. Det handlar om tuffa, praktiska och välbyggda båtar i rangen 28 till 38 fot. På mässan valde man att visa upp sin 28-fotare med hytt.
Det kanske mest intressanta med dessa båtar är dess skrov. Framtaget av Adam Younger, ett erkänt namn inom båtracingen. Med dubbla luftsmorda steg ges möjlighet till mycket goda sjöegenskaper både vad det gäller fart och manövrering.
Layouten är breda gångbord omgärdat av en betryggande hög reling, sittplatser för- och akter om hytten och en wetbar placerad akter om densamma. Hytten i sig rymmer inte mer än två stolar och en mindre soffa.
Fyra personer åker torrt, övriga passagerare får dras med omorganiserad frisyr. Övernattning är fullt möjlig genom en dubbelbinge i fören och möblemanget i hytten som genom några handgrepp kan göras om till en bädd för två.
Konfigurationen på utställd båt var dubbla 200 hk utombordare. Det ska ge 50 knop på topp. Har man inte så bråttom är rekommendationen ett singelmontage. Pris från 1090 000 Kronor.
Nyhet: Nimbus C8
Årets nyhet i Commuter Series från Nimbus heter kort och gott C8. Med den nya modellen lägger man sig snäppet under den sedan tidigare existerande C9.
Konceptet är dock detsamma. Bekväm persontransport med lyxkänsla. Övernattningsbar är en rättvis benämning på det krypin man finner under däck. Med åtta meter på längden och Walkaround blir det så.
Desto trevligare är det ovan däck där fördäcket kan möbleras med bord. Wheelhouse, eller styrhytten på svenska har full ståhöjd och en panoramavy på 360 grader.
Nya C8 är relativt lätt med sina 2 300 kg (singel Verado 300 hk) vilket skickar upp denna dam i 40+ knop. Standardutförande är med Mercury Verado 250 hk. Max motor är 300 hk. Pris från 1 750 000 kronor med en Mercury Verado 300 hk.
Relaterade artiklar:
En av Sveriges mest erfarna båtjournalister.
En av Sveriges mest erfarna båtjournalister.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.