Dagens PS

Nu går Maserati till sjöss

Maserati Tridente
Nu tar den italienska lyxbilstillverkaren steget ut till sjöss med den nya runabouten Tridente. (Foto: Maserati)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 24 apr. 2024Publicerad: 24 apr. 2024

Lagom till den legendariska biltillverkaren Maseratis 110-årsjubileum släpper de en gudomligt vacker runabout. Givetvis eldriven.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Med Maseratis intåg på båtmarknaden, får den redan stjärnspäckade italienska båtidustrin ytterligare ett prestigeladdat varumärke att spela med.

Entrén in på båtmarknaden är en del i märkets 110-årsjubileum. Den nya runabouten, döpt till Maserati Tridente är dock inte helt deras egen produkt.

Maserati vid Maserati.
Självklart gjorde Maserati en grej av att deras eldrivna supercabbe presenterades samtidigt som den likaså eldrivna runabouten Tridente. (Foto: Maserati)

Istället för att kasta sig in i båtbranschen med egen produktion, har Maserati Tridente tagits fram i samarbete med den välrenommerade amerikanska tender-tillverkaren Hodgon Yachts, som vi tidigare skrivit om.

10,5 meters njutning

Ombord på Tridentes 10,5 meter långa skrov, är det förberett för både njutning i hamn och fart till sjöss.

I sittbrunnen finns plats för åtta sittande utspridda i båtens bekvämligheter. Rejäl badbrygga ger dig enkel och stor access till vattenaktiviteter. Soltorkar gör du enklast på båtens stora solbädd i aktern.

Är logotypen på fördäck supertuff eller bara för mycket?
Bada, sola, åka, njuta. Det är de fyra huvudingredienserna i Tridentes existens. (Foto: Maserati)
ANNONS

Du skulle kunna frestas att tro att Maseratis entré på matmarknaden skulle göras med ljuvligt morr från en bensinmotor. Men därtill blir du besviken.

ANNONS

Senaste nytt

Eldriven

Märket har istället tagit sikte framåt och öppnat ett samarbete med den välrenommerade elmotortillverkaren Vita Power.

Ombord finns därför en 600 hästar stark elmaskin kopplad till ett 252 kWh batteri som laddas från tomt till fullt på under en timme.

Sittbrunnen är ganska så sover.
Inredningen är förvånande spartansk – på gränsen till lite enkel och tråkig. I alla fall frö en båt med en prislapp på 30 miljoner. (Foto: Maserati)

Maserati själva hävdar att båtens toppfart landar runt de 40, och med en bekväm marschfart på 25 knop.

Svettig prislapp

Prislappen på denna unika pjäs landar i trakterna kring 30 miljoner kronor. Leverans av båt nummer ett beräknas i slutet av 2024.

ANNONS
Klassisk runabout-profil
Profilen är en tydlig flirt med Rivas 1960-talsdesign. (Foto: Maserati)
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS