Dagens PS

Nostalgi: Jakten på den försvunna Essbåten

Philipsons Forslundare
Plötsligt slog nostalgin klorna i Aje Philipson. Var kunde hans gamla Essbåt finnas? Den frågan blev starten på ett mångårigt och envist letande. (Foto: Anders Værnéus)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 13 jan. 2024Publicerad: 13 jan. 2024

När nostalgin slog klorna i Aje Philipson, ville han gärna köpa tillbaka sin Forslundare. Frågan var bara var den fanns? Om den fanns.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Sandhamn i Stockholms skärgård.

En av Sveriges stora tummelplatser för båtlivet. Här samlas alla. Framför allt de som har bättre råd och vill visa upp sig eller sin båt för resten.

Året är 1959.

Den unge Anders “Aje” Philipson, son till bilkungen Gunnar Philipson, är på Sandhamn med kamrater. Det är full snurr på allt – som det ska och förväntas vara på Sandhamn.

Hamnen är full av allehanda båtar. Träbåtarna är fortfarande i majoritet, men en och annan plastbåt har faktiskt också börjat leta sig in i mängden.

Det är då Aje ser den.

En läcker vit och turkos liten sportbåt. Med svängd panoramaruta, stora fenor bak och en 60 hästar stark Scott på akterspegeln.

Föll pladask

Han faller pladask. Och inte blir det bättre av att herrarna ombord är hans idoler Uffe Norinder och Arthur Wessblad.

ANNONS
forslundare
Uffe Norinders Sea Fury kopierades sedan av Erik Ockelbo Lundgren och såldes i Sverige under namnet Sea Fun. (Bild: Sjöexpress arkiv)

Båten lägger till i hamnen och de båda namnkunniga herrarna kliver iland och börjar morsa omkring.

Sea Fury berättar logotypen på fenan att båten heter. En sådan ska Aje bara ha.

Väl hemma på familjens sommarställe på Ingarö, berättar Aje för pappa Gunnar om Uffe Norinders underbara sportbåt och som hur otroligt kul det skulle vara om familjen också hade en sådan tuff båt.

Domen blir hårt och tydlig.

Det blir ingen plastbåt till familjen, meddelar Gunnar Philipson. En snabbare mahognybåt kan det dock bli tal om. Träbåtar är på riktigt.

ANNONS

Senaste nytt

Dags att leta träbåt

Uppdraget att hitta passande båt går till familjens marina allt-i-allo, Nisse Nilsson. En man som redan i början på 1930-talet var aktiv i marinbranschen, och som sedan Philipson fick agenturen för amerikanska Chrysler, har skött bolagets marina åtaganden.

Det dröjer inte länge förrän Nisse Nilsson återkommer med ett förslag. Klubbkompisen från Kungliga Motorbåt Klubben, John Alderin, har en tre år gammal Forslund Essbåt till salu i mycket gott skick.

ANNONS

Det tycker Nisse kan passa Ajes behov alldeles utmärkt.

Aje
Här ligger Dimple vid Kungliga Motorbåtklubbens brygga i Stockholm under John Alderins ägo. (Foto: ur Sjöexpress arkiv)

Och så blev det.

Båten köptes av Gunnar och levererades snart till sommarstället på Ingarö. Namnet Dimple, som Alderin döpt båten till efter den whisky som han och hans svärfar importerade, togs bort och båten blev bara Essbåten i familjen.

En klassisk mahognyracer

Det var ingen plastbåt med tuffa fenor som nu Aje fick att leka med.

Men det var en nog så tuff mahognyracer. Panoramarutan fanns på plats även på denna och under akterdäcket tronade istället för en ettrig snurra, en mäktig rak Chris Craft-sexa.

Självklart skulle nu båten pimpas i bästa tonårsanda. Originalratten fick stryka på foten för en ny ratt från Mercedes, en radioantenn sattes på fördäck och en Playboy-flagga fick nu pryda gös-staken istället för den tråkiga KMK-gösen.

Aje
Äntligen förtöjd vid familjen Philipsons brygga på Ingarö. Nu kan sommaren börja med bad och vattenskidåkning. (Foto: fam Philipson)
ANNONS

För att ytterligare förgylla det hela monterades ett stort kompressorhorn under fördäck och var det riktigt festligt hängdes en behå i radioantennen. Som lite extra signalvärde liksom.

Trevlig sommarkamrat

Båten blev en mycket uppskattad bad- och vattenskidbåt. Men åren gick och Ajes krav på båt höjdes, så att Essbåten började kännas både gammal och tråkig.

forslundare
Det var en tuff mahognyracer som Aje fick istället för en liten sportbåt i plast. Men snart blev även denna gammal.(Foto: fam Philipson)

Nisse Nilsson fick nu åter uppdrag att hitta en värdig efterträdare till Essbåten. Och även denna gång tog det inte lång tid förrän han fått napp.

Uppe i Österskär hade Chris Crafts återförsäljare Owe Forslund just fått hem en ny Chris Craft 20′ Holiday, som samarbetspartnern Bosse Hellberg gjort leveransklar på varvet.

Det blev kärlek direkt mellan Aje och Chrissen, så det blev affär och en ny båt vid bryggan på Ingarö.

Essbåten skulle nu avyttras, vilket Nisse Nilsson som vanligt skötte med brio. Men vem som köpte och var den nya hemmahamn blev – det försvann ut i det kollektiva bortglömda.

Gripen av nostalgi

ANNONS

När nostalgin får grepp om dig, fångas du av minnen och känslor från gångna tider. Detta gällde även Aje Philipson, som en dag ringde och undrade om jag visste var hans gamla Essbåt tagit vägen.

Det blev starten på ett mångårigt sökande.

Gamla annonser rannsakades. Noteringar från förr blåstes till liv. Båtar som jag inte alls visste om, återfanns.

forslundare
Denna Essbåt hittades i Danmark och var länge en aspirant på att vara rätt båt. Men efter detaljstudier stämde det tyvärr inte. (Foto: DBA)

En Essbåt hittades i Danmark. Men den var fel.

En båt med alla rätta måtten och korrekt ålder hittades i en lada i skärgården, men visade sig vara en öppen variant. En tredje lät lovande i telefon, men visade sig sedan vara för stor.

Det fanns en till

Det var dock en båt som skavde i bakhuvudet.

En båt i mycket gott skick, som var helt fel när det gällde däck och sittbrunn. Den var med i den klassiska båtvärlden och hade ställts ut på mässor och utställningar.

ANNONS
Aje
Det fanns en båt som retade skattjägarhjärnan. Inget stämde på däck men det var ändå något som gnagde.(Foto: Ulf Öberg)

En dag gick snacket om att den kunde vara till salu. Det blev kontakt med ägaren och snart låg några mejl med bilder i inkorgen.

Noggrann analys

De bilder Aje hade plockat fram från åren i början av 1960-talet, skärskådades tillsammans med bilderna på den andra båten.

Och banne mig – ådringen på skrovsidorna stämde och snart stod det klart att den Philipsonska Essbåten hade återfunnits.

forslundare
På plats i verkstaden hos Mathias Strömberg rensades däcket på beslag och sedan började linjerna dras upp för transformationen tillbaka. (Foto: Mathias Strömberg)

Självklart blev det affär och snart stod Essbåten i verkstaden hos skicklige Mathias Strömberg med uppgiften att återställa båten till ett original-liknande utseende.

Åter till original

Båten var redan i ett mycket fint skick, så det blev ett återskapande till originalutseende med lite kulissbygge i tankarna. Att återbygga båten till sitt helt korrekta originalutseende bedömdes vara ett för stort jobb.

ANNONS
Aje
Slutfinishen och färdigställandet gjordes sedan i AB Sjöexpress verkstad i Kölefors innan det var dags för leverans. (Foto: Anders Værnéus)

I dag finns Ajes gamla Essbåt åter i hans ägo.

På håll ser den exakt ut som den gjorde då den låg vid familjens brygga 1960. Panoramarutan är åter på plats. Antennen sitter där den ska. Mercedes-ratten är tillbaka och allt annat som var Ajes signum.

Bara behån saknas

Nej föresten, nu ljuger jag. Behån har lämnats därhän. Den har fått falla offer för tidens tand.

Eller kanske ett drag av mognad. Det vore en trist orsak.

Forslundare
Nu ligger Essbåten återställd på plats hos Aje Philipson: Cirkeln är sluten och uppdraget slutfört. (Foto: Anders Værnéus)

PS. Självklart har nu Aje Philipson också fått sin så efterlängtade Sea Fury. Jag hittade ett exemplar av båtmodellen i ett synnerligen risigt skick, som sedan renoverades till nyskick.

En rolig bit i det hela är att under renoveringens gång, så visade det sig att båten vi renoverade, var just den båt som Aje sett då den där dagen i Sandhamn.

ANNONS

Världen är bra konstig ibland.

Läs också:

Världens finaste Mercedes 300 SL kan bli din

Om Senorita Mercedes – var är hon egentligen?

Mer om bilkungen Gunnar Philipson här

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
Jämför båtförsäkringar

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS