Svenska Nimbus har under de senaste åren satsat hårt på sina coupé-modeller. Det har varit ett lyckat koncept och med sin 305 Drophead öppnade man upp för en ljus framtid för sin taklösa daycruisers.
Nimbus 305 Drophead - riktigt smart familjebåt
Mest läst i kategorin
Nimbus 305 Drophead, ja så stavas en av marknadens modernaste och mest genomtänkta koncept i kategorin daycruisers för bekväm tillvaro. Modellbeteckningen 305 anger naturligtvis längden i antal fot, 30,5.
I Nimbusmeter betyder det drygt tio meter. Det kan tyckas vara dryga mått för att placera sig i facket dagtursbåtar. Med nordiska mått är det nog så men sett till båtar i USA och kring Medelhavets kuster är det inget ovanligt. Det är snarare ett mycket medelmåttigt antal meter sol- och badbåt.
Det är så Nimbus har tänkt när man tagit fram sin taklösa variant på sin prisbelönta succé 305 Coupé. Nimbus 305 Drophead bygger på – frånsett avsaknad av tak över förarplats och dinett – på just Coupé-modellen som lanserades 2015.
Att konceptet kallas nytänk och modernt är kanske inte helt korrekt i alla avseenden, även om man måste tillstå att Nimbus har fångat upp en filosofi som råkat hamna onödigt långt utanför de gängse ramarna.
Konceptionen för smarta och väl fungerande båtar har funnits i århundraden. Segel, motor eller åror, en bra båt är en bra båt. Punkt.
Likt många andra tillverkare ville Nimbus naturligtvis hitta egna smarta och säljande ”one liners” i sin modellbeteckning. Och visst har man lyckats, i det fall man som spekulant är bekant med brittiska bilar försedda med cabriolet.
Ty det är därifrån man hämtat benämningen ”Drophead”. I bilvärlden betyder det nämligen ett nedfällbart tak, manuellt eller medelst automatik.
Talar vi Nimbus 305 Drophead handlar det om en kapellösning över den förliga delen av sittbrunnen. För den som väljer att lägga drygt 100 000 kronor extra finns en liten gadget att tillgå. Genom en knapptryckning väljer du sol, skugga eller skydd mot regn. Elhydrauliska ställdon avlastar den som inte orkar eller förmår att fälla upp kapellet självt.
Konstruktionen är riktigt lyckad då hela arrangemanget har sitt egna garage i vindrutans överkant.
Det där med kapell är ett välbekant gissel. Nimbus lösning gör det näst intill roligt att fälla upp och ner det eländiga tygtaket.
Vidare har man lyckats klämma in ”Smart speed” i konceptbeskrivningen och dessutom fått det att låta som en revolutionerande nyhet. Vad det handlar om är ett halvplanande skrov enligt tidigare väl beprövad design, om än till viss del förfinad.
Nimbus har helt enkelt tagit båtåkandet tillbaka till framtiden. Likt många konstruktioner som idag fyllt såväl ett halvt som ett helt decennium har detta nya skrov komforten i fokus. Det ska vara behagligt att färdas för samtliga ombord.
Vi börjar detta testet just där. Hur är Nimbus 305:ans skrov i sjön.
Sjöegenskaper
Precis som Nimbus tänkt sig är gången i sjön mycket behaglig. Det tio meter långa och nästan fyra ton tunga skrovet kan inte ens stava till planingströskel. Toppfarten ligger kring dryga 19 knop (22 knop med D3-220) och vägen dit är som att åka bil med elhybrid på plan mark, odramatiskt på alla sätt. Nu är det så med formgivning av skrov att det alltid är en kompromiss. Ett snabbt planande skrov med goda sjöegenskaper kräver inte bara muskler i motorrummet.
Halvplanande skrov
Det ska till djärva bottenvinklar, steglister med fördel drev eller utombordare. Heldeplacerade skrov som till exempel snipor går inte på vattnet utan genom det. Nimbus 305 har ett halvdeplacerande eller om man vill kalla det halvplanande skrov. Med rak axel och en moderat diesel går den mjukt och stadigt. De väl tilltagna slagen tillsammans med den djupa konkava bottnen gör det näst intill omöjligt att få båten att luta vid girar.
Vid testillfället låg vattnet utanför Långedrag på den svenska västkusten som en spegel, så några utmaningar i krabb sjö var det inte tal om. Mindre svall från en färja gav i alla fall en indikation på att även lite tuffare sjö knappast kommer att vara någon utmaning.
Trimplan sitter monterade som standard men när och varför de någonsin skulle behöva användas står att läsa i stjärnorna, möjligen på öppet hav och en sidvind i skalan kring styv kuling.
Volvo Penna D3-150 ett bra alternativ för detta skrov
Testbåten var motoriserad med en Volvo Penna D3-150. Den ligger mitt i spannet av motoralternativ och är ett synnerligen bra val. Den lågvarviga dieseln på 150 hästkrafter håller en mycket trivsam bullernivå. I toppfarten 19 knop tillåter viskningarna från motorn normal samtalston.
Behaglig och ekonomisk marschfart ligger mellan 12-14 knop. Minsta motoralternativet om man väljer en konventionell Volvo Penta-diesel är D3-110, fullt tillräcklig även om man då får räkna av ett par knop i såväl marsch- som toppfart. Det största alternativet är Volvo Penta D3-220. En motorisering som känns onödigt kraftig i detta skrov.
Att sedan servicekostnaden, inköpspriset och bränsleförbrukningen ökar är anledningar nog att titta på en mer försvarbar motor. Bryr man sig mer om miljön än pengar finns alternativet eldrift, då ligger det en Torqeedo Deep Blue under motorluckan. Du kan välja mellan 2×12,8 kW eller 4×12,8 kW, båda ger en effekt motsvarande 80 hästkrafter.
Förarplatsen
Som styrman ombord har man utan tvekan den bästa platsen. I en bekväm stol med bra stoppning och sidostöd klarar man timmar vid ratten. Rorgägaren har vid förarplatsens upphöjda durk ett skönt stöd för benen som inte behöver hänga och dingla. Instrumenteringen är minimerad. All information från maskineriet får du via en flerfunktionsdisplay.
Rakt ovanför den stora greppvänliga ratten sitter navigatorn. I standardutförande sitter där en niotummare, men plats finns för en tolvtummare. Den något större varianten finns i listan för extra tillbehör. Ratten är ställbar vilket ger ytterligare möjlighet att hitta den perfekta körställningen. Ytan innanför den stora välvda vindrutan är matt grå för att minimera ljusreflexer de dagar solen behagar skina.
Vindrutetorkarna som är två till antalet är begåvade med färskvattenspolning. Uppskattat när kastsjöar med saltvatten lättar sig över relingen.
Att sedan själva manövreringen av gas- och växel sker med Volvo Pentas underbara reglage där man har alla tänkbara finesser för att snyggt hantera sin båt får nog tillskrivas dem.
Sittbrunn – eller ska vi kalla den uteplats?
Nimbus 305 Drophead bär en layout som in i minsta detalj andas socialt umgänge. I den generösa aktersoffan sitter sex personer ledigt. Står det bara drickbart på menyn kan man klämma in ytterligare två gäster. Ett stort bord hyser med lätthet en dukning för fyra vuxna. Med bordets sidoklaffar uppvikta får man istället rejäla handtag, om man mot förmodan skulle få denna farkost i rullning.
Durkytan på akterdäck är spatiös med en utgång till badplattformen. Hela durkytan från badstege till ruffens nedgång går i ett plan.
Det smarta kapellet täcker bara halva sittbrunnen
Väl placerat och utan soffor eller bord i vägen har man i durken ett dränerat stuvfack, här förvaras med fördel alla lösa delar till kapellarrangemanget. Ett kapell som för övrigt i standardutförande bara täcker halva sittbrunnen. Allt är en genomtänkt lösning från konstruktörerna hos Nimbus Boats som menar att detta är en snyggare konstruktion.
När vädret inte tillåter har man dinetten under kapellet att tillgå. Den är placerad om babord och har plats för fyra dinerande. Ska man inte äta utan istället åka fäller man genom ett enkelt handgrepp den förliga soffan och får då en sittplats för två i färdriktningen.
Vill man sola i skyddet av vindrutan eller har stora sällskapet med ombord över veckoslutet kan dinetten med hjälp av bordet och en extra dyna bäddas till en dubbelkoj. Dynorna i aktersoffan då? Det är lugnt, dem tål vatten och kan lämnas ute över natten. Slutna celler i skumgummit ser till att dem inte suger åt sig vatten.
Vår testbåt var utrustad med klädsel från Sunbrella som garanterar att tyget klarar såväl vatten som sol och salt.
Tvärs dinetten och direkt bakom förarplatsen har vi pentryt. Kommoden rymmer tre stora lådor, kyl, ho och ett tvålågigt kök. En snitsig kombination som fungerar lika bra som wet bar.
Så ser uteplatsen ut i Nimbus 305 Drophead, och allt om man så vill under bar himmel.
I ruffen
En trappa ner möter känslan av nordiskt bygge. Här är skott och dörrar i mahogny. Takhöjden är lite snålt tilltagen. Knappa 1,80 cm blir snävt om man är fullvuxen. Däremot är kojerna i den förliga kabinen av fullängdsmodell. Dryga två meter från fotände till läslampa tillhör inte vanligheterna i en 30-fotare. Det är V-koj som gäller.
Naturligtvis finns det möjlighet att bädda i en extra dyna om man föredrar att ligga sida vid sida. Ljusinsläpp sker via ventiler i skrovsidan och skylight i taket. Att säga att det är en ljus kabin är att fara med osanning, men ett flertal ljuslister och spotlights i taket räddar upp för den mörkrädde.
Hyfsat med förvaring. Framför allt i en garderob om babord. In till den förliga kabinen finns dörr. Det gör det däremot inte in till stickkojen under sittbrunnen. En av producenten kontrakterad copywriter skulle i en broschyr antagligen beskriva detta som en midcabin med dubbelkoj och vestibul med soffa.
En beskrivning som ligger närmare verkligheten är en intim bädd för två vuxna eller ett bra krypin för ett par ungar. Visserligen finns där en soffliknande konstruktion tänk att fungera som avklädningsplats, men har man väl fått ner stussen där är det nog ett än större cirkusnummer att dra av sig byxorna. Nej, rekommendationen är att klä av sig stående och sedan krypa till sängs.
Ett stort plus i kanten
Mitt emot ingången till stickkojen har vi toaletten. En inrättning som får med beröm godkänt. Dessutom med ett extra plus i kanten. Här har man lyckats riktigt bra. Visst, det kanske inte är den största toaletten vi sett i en fritidsbåt, men å andra sidan väldigt väl planerad.
Själva toastolen och duschplatsen delar utrymme. Smart. För i ärlighetens namn, hur ofta sitter en person på toa medan en annan duschar? Sällan. En välvd glasvägg dras ut för att hålla duschvattnet från handdukar och necessärer. Det är kalt och plastigt. Det betyder lätt att hålla rent om man tänker positivt.
Under däck får Nimbus 305 Drophead godkänt. Takhöjden sänker betyget och toaletten höjer så det blir medelmåttigt i protokollet.
Sammanfattning Nimbus 305 Drophead
Nimbus vidareutveckling på 305-skrovet är mycket lyckat. 305 Drophead är en trevlig båt att både vistas och färdas i. Med fokus på behaglig gång och fina sociala ytor är detta ett koncept som troligen talar till många.
Att Nimbus sedan bygger högkvalitativt och med en design som knappast behöver skämmas för sig gör det inte sämre. Som spekulant bör man definitivt tänka över sitt val av motor. Tipset från coachen är den synnerligen lämpade D3-150. Vill du ha en snabbare båt finns det andra bättre alternativ.
Relaterade artiklar:
Grandezza 40 Fly – en sober familjekryssare
Specifikationer Nimbus 305 Drophead
Största längd: 10,07 m
Skrovlängd: 9,74 m
Största bredd: 3,25 m
Vikt torr båt: 3 950 kg
Färskvatten: 150 l
Bränsle: 250 l
Sepiktank: 80 l
Plus:
Tyst gång
Smart kapellösning
ingen planingströskel
Minus:
Takhöjden i ruffen
Liten diskho
Mörk midcabin
Ytterligare information: www.nimbus.se
En av Sveriges mest erfarna båtjournalister.
En av Sveriges mest erfarna båtjournalister.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.