Den ser inte ut som någon annan båt. Den rymmer också mycket som ingen annan båt gör. Välkommen ombord på Nero 777.
Nero 777: Ett Kinderägg till sjöss
Mest läst i kategorin
Bakom den nya daycruisern Nero 777 står en samling personer och bolag som plockats ihop för att gemensamt leverera en ny alldeles ny båtupplevelse.
Mannen bakom projektet heter Moritz Pfaller. En tysk affärsman och seglare som ägnat stor del av sin fritid åt yachting.
Nu ville han plocka ihop sin livserfarenhet i en ny motorbåt. Han anställde några italienska designers samt kontrakterade Grob Aircraft för byggnationen av båten.
Grob bygger egentligen flygplanskroppar i kolfiber och anses ha mycket gott rykte i denna genre. De kommer därför att bygga skroven helt i kolfiber innan båtarna färdigställs av Nero Yachts själva.
Absolut eldrift
Eftersom båten ska vara tillåten för alla vatten på kontinenten, var eldrift ett måste. Elmotortilverkaren Evoy ska därför leverera motorer till Nero 777.
Den första båten kommer visas med bolagets toppmotor Hurricane på 300 kw, ungefär 400 hk, som kommer att ge 50 knop på topp.
Delbart soldäck
Centralt placerat bakom förarplatsen finns ett stort soldäck. Då sidorna på båten, från midskepps och akterut, är utfällbara, bildas ett stort akterdäck för bad, lek och plask.
När sidorna är utfällda, kan soldäcket delas i mitten och dras isär så att två separata solstolar bildas.
Under fördäck en ruff med kojplast för två, toalett och stuvutrymmen.
Prislappen med det minsta motoralternativet kommer ligga på 3,4 miljoner kronor upp till det största alternativet som landar på 4,9 miljoner kronor.
Leverans från och med våren 2024.
Läs mer:
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.