Möt Nereus – en klassisk motoryacht i 1960-talsdesign när den är som allra bäst.
Nereus – en grekisk gud i fulländad sextiotalsskrud
Mest läst i kategorin
Inom tidig grekisk mytologi var havsguden Nereus “Havets gamle man”. Passande då Nereus fick låna sitt namn till en klassisk motoryacht som genomgått en total restauration, och som numera är återställd till sin fulländade design från 1969.
Nereus, tidigare Blue och Prosit, byggdes av holländska yachttillverkaren Feadship på det kungliga varvet Van Lent, och för designen stod De Voogt Naval Architects.
Feadship har anor från mitten av 1800-talet, då familjen Akerboom köpte ett litet varv utanför Nederländernas kust för att bygga och reparera båtar.
De gick samman med familjen Van Lent 1927. Yachtarkitekten Henri de Voogt, som startade sin designstudio redan 1913, kom att samarbeta med varvet.
Succé för skrov i stål och aluminium
Efter andra världskriget låg marknaden för den tidigare framgångsrika industrin i ruiner. Även efter fyra år av fred fanns det varken pengar eller någon önskan i Europa för nöjesyachter.
Uppmuntrad av den holländska regeringens exportincitament grundades Feadship (First Export Association of Dutch Shipbuilders), för att sälja till amerikanska kunder.
Senaste nytt
Till en början var flera varv medlemmar.
Feadship lanserades officiellt under New York Boat Show 1951. Där visade man upp sin användning av stål i tillverkningen, en teknologi som på den tiden inte användes i Nordamerika.
Då varvet fick många beställningar på yachter både i stål och aluminium, slutade Feadship i mitten av 1950-talet att bygga yachter i trä.
Under 1960-talet växte det holländska varvets berömmelse, då välkända offentliga personer kom till Nederländerna för den finaste kvalitén som gick att finna.
Nöje och underhållning en prioritet
För Prosits uppdragsgivare var nöje och underhållning av högsta prioritet.
Bland annat lät hennes ägare specialbeställa en cockpit för fiske, inklusive fisk- och beteslådor i rostfritt stål (med eget rinnande vatten) och två stolar skräddarsydda för fiske.
1960-talet präglades av politik och frigörelse. Från upplösningen av samhällsnormer och idén om kärnfamiljen, till kampen för medborgerliga rättigheter och jämställdhet.
Samtidigt fanns en nästan orubblig framtidstro och tillit till modern teknik. Tekniska framsteg gjordes varje år, och vid slutet av årtiondet vandrade människan till och med på månen.
Influenser från rymden och sci-fi-genren syntes både inom design och mode, med raka linjer men runda former och Nereus är ett fulländat exemplar i en design som var lika modern då, som nu.
Kunde inte motstå Nereus
Tyvärr har vi inte så mycket information om Nereus under hennes tidigare glansdagar. Men klart är att den senaste ägaren lagt ned hela sin själ, inklusive ett namnbyte, för att ge henne ett nytt liv.
I en intervju med tidningen Superyacht Times berättar den nuvarande ägaren om hur han kom över den vackra motoryachten år 2021.
“Jag minns att jag parkerade bilen vid marinan – vi kunde se henne där vi satt och jag visste direkt att jag skulle skriva en check innan dagen var slut “
”Det är något med Feadships från den perioden som jag alltid har beundrat, proportionerna; bogen och hur hela båten kommer samman är oöverträffad. Ingen gjorde vackrare motoryachter än Feadship på 1960-talet.”
Blue, som hon hette då, hade en olycklig ägarhistorik, där hennes två sista ägare, den ena efter den andra, hade lagt enorm kraft på hennes restaurering, som påbörjades redan 2014.
Båda två hann dessvärre gått bort innan hon färdigställdes.
Restaurerades för över 20 miljoner dollar
När restaureringen av Nereus påbörjades 2014 gjorde man det som sagt grundligt. Hon strippades in på bara skinnet – endast skrovet i stål blev kvar.
Varenda vajer och maskin ersattes med det senaste och bästa som yachtindustrin vid tidpunkten kunde erbjuda.
Det uppskattas att restaureringen kostat så mycket som mer än 20 miljoner dollar sammanlagt.
Överflöd av social ytor
Nereus överflöd av sociala ytor och gott om plats för nöjen och underhållning har återställts in i minsta detalj – den första ägaren skulle knappats bli besviken om han fick se henne i dag.
Flybridge erbjudar två bekväma förarstolar och har plats för flera soffgrupper.
Designen är ren, avskalad och har detaljer i mörkt trä.
Möbler klädda i blått tyg är den enda färgklicken, vilket förstärker till det strama, enkla formspråket som är så typiskt för 1960-talet.
Nereus har en maxfart på 14 knop
Det är inte för farten man införskaffar sig en klassisk superyacht, utan snarare för känslan av en svunnen tid i modern tappning. Nereus har ett stålskrov och en överbyggnad i aluminium och däcket är i teak.
Hon drivs av dubbla Caterpillarmotorer med 660 hk vardera, vilka ger henne en maxfart om 14 knop, och kryssar bekvämt i 11 knop.
Hon är 31 meter lång och 6,49 meter bred vilket möjliggör de rymliga ytorna för nöje och umgänge.
Plats för sex gäster och en lika stor besättning
Nereus volym möjliggör gör de stora sociala ytorna. För inredningen ombord står designern Dana Duquesne och Yacht Decor Inc.
Ljusa sittmöbler och textilier i salongen skapar en fin kontrast till soffbord i högblank teak. Originalmöblerna har återställts i den mån det var möjligt, och har fått ett nytt liv.
Modernt surround sound system och en stor TV är moderniteter som har installerats.
Ägarhytt med “hans och hennes” badrum
Ägarhytten är inte annat än ett mästerverk i fulländad 1960-talsdesign.
Den rymmer en stor dubbelsäng och har två anslutande badrum, rymliga garderober, en privat salong och matsal.
Vita och ljusa textilier samsas precis som i den övriga inredningen ombord, med den glänsande mörka teaken. Även här syns en blå färgklick i form av en tavla föreställande Nereus till havs.
Anrikt medlemsskap
Nereus har tilldelades ett medlemskap i Feadship Heritage Fleet och röstades fram till Spectator’s Choice vid Vintage Weekend på Ocean Reef Club i Key Largo, Florida 2021.
Varför inte ta tillfället i akt att lägga vantarna på denna skönhet?
För 5 995 000 dollar är priset inte annat än ett kap, inte minst med tanke på tidigare ägares omsorg och Nereus kostsamma restaurering.
Här kan du kontakta mäklaren.
Vill du läsa mer om båt, sjöliv och klassiska yachter? Så här enkelt tar du del av Dagens PS kostnadsfria nyhetsbrev.
Läs även: Svenska klassiker – M/Y Selma borde komma hem igen
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.