I början av 1900-talet var ånga och bensin konkurrenter på sjön. Under 1907 skulle det dock stå klart vilken av de båda som hade framtiden för sig.
När bensinen tog över skärgården 1:2
Mest läst i kategorin
En dag i maj, för några år sedan, stod jag vid det som en gång varit Sveriges första racerbåt.
Jag visste inte hur jag skulle reagera.
Omåttligt nöjd över att ha hittat henne? Javisst.
Samtidigt fullt benägen att fälla både en och annan tår över hennes erbarmliga uppsyn, där hon stod lutad mot ett block svensk granit, med moder natur fritt spelande i hennes en gång så vackra skrov.
Historien om hennes tillkomst är en saga fylld av högmod, rikedom och hämnd.
Om tre rika herrars leda över skrytet från Waxholmsbolagets bullrande kapten Manne Hallander. Om hur ledan förbyttes till handling och om hur gentlemän beter sig efter en kamp.
Hatade bensin
Manne Hallander var en inbiten motorbåtshatare under förra seklets första år.
Hans ångare hade i decennier regerat i skärgårdarna med farter långt högre än vad något annat fartyg kunde prestera. Ett faktum han inte var sen att påpeka.
När så motorbåtarna blev allt vanligare, utmanade han dem gärna.
Bland annat genom att korsa deras kurser. Inte sällan genom att gå så nära dem som möjligt.
Detta då hans övertygelse var total: bensinen hade inte på sjön att göra.
Hans burdusa och självgoda beteende retade givetvis upp. Så länge som tekniken inte erbjöd kraft nog att duellera, fick de motorbåtbitna likväl snällt finna sig i att se på, och bli nedstänkta.
Åren gick och motorerna blev allt starkare. Året var 1906 då tre kända båtsportmän hade fått nog av Hallanders stora ord och beslutade sig för att skrida till handling.
En vacker dag knackade de på nere hos varvet Sjöexpress i Laboratoriehagen vid Djurgårdsbrunnsviken.
Tillsammans med ägaren Rickard Appelqvist och hans anställde Henning Forslund, diskuterade de fram en åtta meters racer som med kraftfull hjälp skulle kunna klämmas upp mot 20-knopsstrecket.
Blev ett tyskt val
Motorn var tvungen att bli något extraordinärt. Valet föll på en bensin-driven tysk 4-cylindrig Argus.
Motorn beställdes och båten började byggas. Dagarna gick. Ekipaget blev följaktligen inte tävlingsfärdigt förrän Hallander och hans stolta ångare Express skulle ta årets sista tur in till staden från Waxholm.
Det blev en jämn kamp. Hallander eldade i pannan så mycket som nitarna höll, medan lille Fritiof Ericsson som körde Trio, som båten döpts till, gav Argusmotorn så mycket bränsle det gick.
Efter att sida vid sida ha passerat Fjäderholmarna vek Ericsson av, in mot Djurgårdskanalen. Express hann inte mer än försvinna bakom Blockhusudden förrän Trios Argusmotor skar ihop.
Av misstag tar dock de kloka lärdom.
Därför lades omedelbart planer upp för en slagkraftigare motståndare till nästkommande säsong.
Missa inte upprinnelsen och del 2 av historien om bensinens väg in i den svenska skärgården.
Läs mer:
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.