Dagens PS

Merrymaid – länken till segelyachternas gyllene era

Merrymaid
Segelyachten Merrymaid, byggd av Camper & Nicholson 1904 seglar fortfarande över världens hav (Foto: Sandeman).
Annika Menckel
Annika Menckel
Uppdaterad: 20 okt. 2022Publicerad: 20 okt. 2022

Merrymaid är den vackra klassiska segelyachten som är lika fantastiskt skick som hon var då hon sjösattes första gången – 1904.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Den klassiska segelyachten är inte bara en överlevare, utan också vår tids mest fulländade, och grundligt restaurerade klassiska yacht.

Inte nog med att hon i modern tid gjort flera legendariska världsomseglingar, hon gör det näst intill i orginalskick.

Merrymaid är en länk till segelyachternas gyllene era, då Europas kungligheter och förmögna amerikaner slogs om första platsen i “The Big Class”, under regattor världen över.

Merrymaid

Den klassiska segelyachten Merrymaid från 1904 är lika ståtlig i dag som när hon sjösattes (Foto: Sandeman).

Merrymaid

Större delen av däcket i trä har stått emot tiden (Foto: Sandeman).

Få yachter i trä är så grundligt restaurerade som Merrymaid (Foto: Sandeman).Den klassiska yachten beställdes på uppdrag av den förmögne engelsmannen Thomas A. Hardcastle.

Förmodligen var det Hardcastles första segelyacht, men han lär ha hyst en förkärlek för robust konstruktion – något han fick med råge.

Uppdraget gick till designern Charles E. Nicholson, och byggdes av Camper & Nicholson (Charles var en av Benjamin Nicholsons söner).

En biljett till den största klassen

ANNONS

Genom sitt nya uppdrag kunde Charles äntligen få in en fot i regattornas största och mest prestigefyllda klass, “The Big Class”.

Charles var en skicklig säljare, och Merrymaid blev startskottet för en mängd affärer i samma klass.

Den 34 meter långa gaffelriggade segelyachten gjorde sin tävlingsdebut den 11 juni 1904.

Som de flesta andra förmögna ägare anlitade en Hardcastle ett proffs, och det blev kaptenen Jack Carter som förde befäl ombord.

Under regattan slogs Merrymaid mot kända skönheter som Valdora (Fife), Bona (GL Watson/ D & W Henderson) och White Heather (Fife/Fay).

Nicholson

Designerns Charles E Nicholsons skiss av Merrymaid (Foto: Sandeman).

Merrymaid

Charles E. Nicholsons orginalritning (Foto: Sandeman).

ANNONS

Senaste nytt

Bytte ägare efter en säsong

Av någon anledning beslöt sig Hardcastle att sälja efter bara en säsong av tävlande. Han lät helt enkelt Camper & Nicholson köpa tillbaka sin egen skapelse.

ANNONS

Men Charles visste precis vem de skulle erbjuda Merrymaid, nämligen den framtida kunden Robert W.N. Young.

Även Young behöll henne förvisso bara i en säsong, men i gengäld beställde han en yacht så det blev en bra affär för varvet.

Den tredje ägaren blev James E. Terry, som fortsatte att ställa upp i regattor runtom i Storbritannien.

Camper

James E. Terry tävlade även han (Foto: Sandeman).

Merrymaid

Under en regatta i den tredje ägarens regi (Foto: Sandeman).

Riggades om

1911 verkar det som om Hardcastle ångrade försäljningen av sin första yacht.

Nu blev han återigen ägare till den numera tävlingsvana kappseglaren, men bestämde han sig för en uppdatering.

Han lät utrusta Merrymaid med en sexcylindrig bensinmotor, och riggade om henne till en ketch.

ANNONS

Vad som hände sen är höljt i dunkel, men hon spenderade förmodligen första världskriget i Norge, innan hon åter igen bytte ägare.

Gjorde sin plikt

Flera olika ägare senare, togs hon upp på land i början av andra världskriget.

Under kriget offrades hennes köl i bly – allt för att stödja krigsinsatsen – och Merrymaid fick en ny tillvaro i gyttjan längs med Tollesburys floder i Essex.

I gyttjan tjänstgjorde nyttjades den forna kappseglaren som husbåt i 50 år.

Under denna period drömde Roy Squire om att en dag finansiera en grundlig restauration. Men trots att medel saknades, lyckades han med underhål något så när.

Nicholson

Kantrad i gyttjan under en storm på 1960-talet (Foto: Mersea Museum).

Äntligen tillbaka i sin rätta miljö

Det dröjde ända till 2002 innan ytterligare en ägare kunde påbörja en restauration.

ANNONS

Didier Waechter (som även ägde den klassiska segelyachten Moonbeam III ) var den som tillsammans med sin skipper, Philippe le Chevalier, påbörjades den omfattande renoveringen.

Tyvärr avled Waechter i förtid, och hann aldrig realisera sin dröm om att få Merrymaid tillbaka i sin forna glans.

Så småningom sålde hans släktingar yachten till dess nuvarande ägare, och med start 2006 kunde så äntligen arbetet fortsätta.

En stor del av skrovet i kunde bevaras, liksom många andra delar.

Men moderna system installerades för att klara 2000-talets krav på komfort och säkerhet.

segelyacht

Moderna system klarar 200-talets krav på komfort och säkerhet (Foto: Sandeman).

segelyacht

Salongen ombord andas lyx från förra sekelskiftet (Foto: Sandeman).

Camper

Inredningen är återställd och utbytt där så krävdes (Foto: Sandeman).

En legendarisk period

ANNONS
Merrymaid

En världsomsegling genom Nordvästpassagen är beviset på Charles Nicholson fantastiska konstruktion (Foto: Sandeman).

Mellan 2008 och 2016 genomfördes flera världsomseglingar, alla noga dokumenterade.

Merrymaid är förmodligen världens enda gaffelriggade klassiska segelyacht som navigerat genom Nordvästpassagen – farleden mellan Atlanten och Stilla Havet norr om Nordamerika.

Bättre betyg för Charles Nicholsons konstruktion och design, går knappast att få.

Vill du bli Merrymaids nya ägare? Hon kan bli din för knappt 5 miljoner euro.

Kontakta mäklaren här

Vill du läsa mer om båt och sjöliv? Så här enkelt får du Dagens PS kostnadsfria nyhetsbrev.

Läs även: Atlantic, världens vackraste replika

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför båtförsäkringar

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]