Idén om en klassisk racerbåt men laddad med hypermodern teknologi föddes bakom ratten på en mahognyracer ritad 1924. Kunde de rita en effektiv båt för nära 100 år sedan, så hur långt skulle det gå att ta det med modern teknik?
Med foil och mahogny in i framtiden
Mest läst i kategorin
1924 ritade den amerikanske båtkonstruktören George Crouch en båt som skulle bli legendarisk; tävlingsbåten Baby Bootlegger. Med en 90° Hispano-Suiza V8 under det långa fördäcket visade sig båten vara oslagbar på tävlingsbanorna.
Baby Bootleggers historia är bara den själv, något enastående. Hon finns kvar idag i ett magnifikt nyskick och detta tack vare entusiasten och renoveraren Mark Mason.
När Mark hittade Baby Bootlegger startade också jakten på hennes historia och bland annat hennes ritningar. Efter ihärdigt letande hittade han resterna av George Crouch arkiv och bland dem ritningarna på Babyn.
Olovliga kopior
Sedan händer något. En vän lånar Baby Bootleggers ritningar och kopierar dem olovligt bakom ryggen på Mason.
Ritningarna sprids under ytan på hobbyn, digitaliseras så småningom och hamnar till slut som självbyggar-ritningar hos en firma i Australien.
Och det ena ger sedan det andra. En kopia på Baby Bootlegger byggs i Schweitz 2001 som döps till RumRunner.
Den båten hamnar så småningom i händerna på en ung entusiast från Tyskland, som under en resa med RumRunner i Stockholms skärgård, fick tankarna i ingressen: Kunde Crouch 1924 bygga en så effektiv båt som RumRunner, då måste vi kunna göra så mycket bättre med modern teknik.
Så föddes tanken och idén till Spirit 35 EF. En fantastisk smal cigarr i mahogny, som vid stillaliggande vid bryggan, ser ut som tagen ur en bild från 1922.
Men när den sätter fart, bjuder upp till en helt annan dans.
Klassiskt segelbåtsvarv
Byggare av racern är det engelska varvet Spirit Yachts, som mest är känt för sina klassiska segelbåtar med en stor del av själen hämtad i de svenska skärgårdskryssarna.
Varvet tog sig an idén med en modern variant av Baby Bootlegger, och det dröjde inte länge förrän extrema idéer hade skapats mellan beställaren och varvet.
Det nya racern skulle se ut som en klassiker, men drivas fram av det allra senaste. Företaget Bar Technologies kopplades in och snart växte konstruktionen fram.
I datorerna skapades en eldriven racer i mahogny som med foiling-teknik skulle ges både fartresurser och en räckvidd som ingen annan.
Och i smyg började båten sakta växa fram hos de skickliga hantverkarna på varvet.
I höstas plingade det till i min telefon och några första bilder från hennes premiärsjösättning hade kommit.
Det var en otroligt vacker båt. En blandning av den tidigaste dubbelkils-tekniken från racerbåtens barndom och en engelsk slipper stern.
Hypermodernt under skalet
Men under det klassiska skalet hade Bar Technologies fyllt på med elektronik och AI-teknik som ständigt läser av och uppdaterar båtens läge mot vatten, vind, motstånd och andra externa förhållanden.
Foiltekniken uppdateras och arbetar ständigt för att nå bästa anfallsvinkel och minsta motståndet för det momentana läget.
Målet är att nå över 100 sjömils räckvidd med en marschfart på 22 knop. Något som de tester som hittills gjort, tyder på är inom räckhåll.
Och allt detta bara för att George Crouch ritade en framgångsrik tävlingsbåt 1924, som någon olovligt kopierade ritningarna från 50 år senare.
Lite grand av en sjösatt butterfly-effect.
Kolla mer här:
Spirit 35 i fart
Candela tar nästa steg i samarbetet med Polestar
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.