En klok läkarordination till en driftig entreprenör, blev starten på en av Sveriges minsta men mest intressanta serietillverkade båtar. Marco heter den och här kommer dess historia.
Marco - en alldeles fantastisk båt som inte flög
Mest läst i kategorin
Året är 1983. Det gick ett rykte om att det skulle stå en märklig båt bakom verkstan i Hovetorp utanför Linköping. En lustig sak i aluminium sades det.
Snacket hade gått i några år, men ännu hade vi inte tagit vägen förbi.
Trots att det egentligen inte var någon stor grej alls att svänga av, så hade det lite blivit av. Men så en dag så blinkade mamma höger och svängde ned.
Det fanns flera hus på området. Ett efter ett rundades dom och bakom det sista huset så stod den.
Vad det nu var.
Ingen hade sett något liknande. Bilderna pappa tog den där dagen visades upp för alla i omgivningen som på något sätt hade båtkunskap. Men ingen kunde ge ledtrådar till den slitna båtens öde.
Sliten. Men räddningsbar
För sliten var den. Den stackars aluminiumbåten som stod där, vattenfylld och med hallonbuskar växande i sig. Sliten, men byggd i rosenpolerad aluminium, så kanske var den ändå räddningsbar.
Efter lite letande, hittades ägaren, som både kunde båtens historia och gärna berättade om den. Men sälja den – det skulle han inte.
Modellen hette Marco, sade han. Byggd i Ängelholm i bara några få exemplar. Hade aldrig hört talas om Marco. Ej heller att det byggts båtar i Ängelholm.
Men nyfikenheten var väckt och efterforskningar startades. Och så småningom kom det fram bitar som tillsammans bildade en underbar bild om en man och hans båtdröm, som faktiskt blev verklighet.
Det hela hade startat i början på 1950-talet. Sven Marcusson hette mannen bakom båten. Marcusson hade varit lite av traktens playboy. Med coola bilar, snabba båtar och pionjär på vattenskidor.
När Marcus, som han kallades, tog fram båten spred sig ryktet snabbt bland småungarna i Vejbystrand.
– Marcus har tagit fram båten. Nu ska ni se att det blir åka av gick snacket mellan grabbarna som samlades på stranden.
– Kolla, där kommer han«, skrek någon när en Buick Roadmaster mycket riktigt svängde in på parkeringen med Vejbystrands hittills fräckaste båt på släp.
Polerad likt en samtida diskbänk.
Marcus hette som sagt Marcusson i efternamn och Sven i förnamn och var ägare och motor bakom S. Marcussons transportvagnsfabrik i Ängelholm.
Marcus var entreprenör av stora mått med en stor förkärlek för det moderna och helst vågade.
Senaste nytt
Vattenskidor var passionen
Hans passion efter fullgjort arbete hette vattenskidåkning. Tillsammans med Eric Lindquist, som förutom att han var Marcus kusin var en synnerligen driven vattenskidåkare, bjöd han i slutet på 1940-talet på privata shower i vattenskidåkning utefter stränderna vid Bjärehalvöns södra kust.
Dragbåt var Marcus privata 15,5 fots Century som i gott väder kunde prestera 30 knop. Eric Lindquist var en mycket tidig utövare i Sverige av den ädla vattenskidsporten och var i stort sett tio år före sin tid.
Vid samma tid hade Marcus entreprenörskap gett honom så mycket arbete att hans tid inte längre räckte till.
Att vara utarbetad i 1940-talets efterkrigstid var inte en åkomma som någon läkare var van att behandla.
När Marcus så bad sin privatläkare om råd, fick han det logiska och mänskliga förslaget att gå hem och ägna den närmaste tiden åt det han tycke var allra roligast.
Eftersom vattenskidåkningen hade tagit i stort sett all Marcus fritid i anspråk de senaste åren, var valet inte så svårt.
Hemma på kammaren ritade han sina egna drömmars vattenskidbåt, den som han helst av allt ville bli dragen av utefter Vejbystrands stränder.
Framtidsformer
De slutgiltiga ritningarna var häpnadsväckande. Vad Marcus hade skapat var en fantastisk framtidsvision. En båt som andades rymdålder, strömlinjeform och smak.
Drygt fyra meter lång med ett runt och bulligt fördäck och slående lik en projektil eller raket. Särskilt eftersom Marcus hade bestämt sig för att båten skulle byggas i aluminium.
För att hålla kostnaderna nere gav Marcus sin duktigaste plåtslagare i uppgift att bygga den första båten.
Knepig uppgift
Uppgiften Marcus lämnade ifrån sig var allt annat än lätt, berättade den då 85-årige plåtslagaren vid en intervju för några år sedan.
Att för hand knacka fram formerna till det projektil-formade fördäcket ställde kunskaperna på hårda prov.
Det svåraste låg i att skapa två symmetriska spegelvända halvsidor. Och att sedan få dem att passa ihop med måtten och den extrema svalhäcken krävde sin man.
När båten slutligen var sammansatt och fungerande, återstod ändå det värsta och näst intill psykologiskt nedbrytande arbetet: att för hand rosenpolera båtens övervattenskropp.
Enahanda arbete
Först drogs symmetriska blyertsstreck över hela båten. Med borrmaskin och sliptrissa gjordes sedan rosor på strecken. Hur många rosor det blev innan båten stod glänsande och klar är svårt att gissa.
Men det var med blandade känslor som plåtslagaren såg Marcus glädje över det färdiga resultatet och hörde hans beslut att bygga ytterligare fem båtar.
I efterkrigstidens Sverige fanns det i stort sett bara två utombordsmotorer av rang som kunde ge båtarna den fart som krävdes.
22 eller 55 hästar
Dels Johnsons 22-hästars 500-kubiks invasionsmotor, dels storasystern, den 55 hästar starka 1000-kubiksmotorn från Evinrude.
Med denna bjässe på fyra cylindrar knallade en komplett Marcobåt med två personer ombord iväg i hela 38 knop. Med det mindre alternativet fick man nöja sig med 30.
Det var dock inga standardmotorer som Marcus monterade på akterspegeln. De rengjordes noggrant från all gammal arméfärg och polerades in i minsta detalj innan tanken slutligen rosenpolerades på samma sätt som båten.
Det skulle vara stil på grejerna, minsann.
Båtarna blev tyvärr inte den succé som Marcusson hade förväntat sig. Trots stor publicitet i pressen, prins Bertil som spekulant och många beundrare var än båten sjösattes, var prislappen alltför stor.
En ny Marcobåt betingade strax över vad en ny Volvo PV444 kostade, vilket var alldeles för mycket för att vinna köparnas gunst.
Fem båtar såldes
Fem av båtarna såldes emellertid så småningom. Den sista behöll Sven Marcusson själv som minne av företagets försök att slå sig in på båtmarknaden.
De övriga fem gick andra öden till mötes.
Men, hur märkligt det än må låta, så lever faktiskt samtliga båtar än idag. Visserligen i ytterst varierande skick, men de finns kvar och kan glädja alla oss andra.
Tänk vad en klok läkarordination kan leda till.
Läs också om:
Shelby Cobra – en odödlig ikon
Marcos historia
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.