Ett oljefartyg i ULCC-klassen är så stort att det med lätthet skulle svälja tre fotbollsplaner på längden. Det handlar om fartyg vars dimensioner är svåra att greppa – även för den som är van vid stora konstruktioner.
Mänsklighetens mästerverk: Oljefartyg som utmanar fysikens lagar


Mest läst i kategorin

Dagens största oljefartyg i drift, OCEANIA, är med sina 380 meter nästan lika lång som världens högsta byggnader. Med en kapacitet att bära (dödvikt) på över 441 000 ton kan fartyget transportera så mycket som 3,5 miljoner fat olja.
–Ett modernt ULCC-fartyg kan transportera tillräckligt med olja för att försörja Sverige i flera dagar
–Fartygens motorer är så kraftfulla att de skulle kunna driva en mindre stad med elektricitet
–Det tar upp till 5,5 kilometer för ett fullastat ULCC-fartyg att stanna helt
–Besättningen består ofta av färre än 40 personer – trots fartygets enorma storlek
Ingenjörskonst utan motstycke
Konstruktionen av havens giganter är några av mänsklighetens mest imponerande tekniska bedrifter. Att bygga fartyg i den här storlek kräver extremt precisa beräkningar och en ingenjörskonst som tänjer på gränserna för vad som är möjligt.
För att sätta storleken i perspektiv: OCEANIA är bredare än ett helt kvarter i centrala Stockholm. Fartygets 68 meters bredd motsvarar ungefär 17 personbilar parkerade sida vid sida.

Oljefartyg – historiska giganter
Men dagens största fartyg är inte fullt så stora som historiens största. Seawise Giant, som en gång var världens största fartyg, sträckte sig hela 458,45 meter. Längre än Empire State Building är högt – inklusive spetsen. Med en dödvikt på nästan 565 000 ton var hon ett monument över mänsklighetens gränslösa ambitioner, rapporterar iMariners.
Idag är de flesta av dessa supertankers konverterade till flytande lagringsenheter, så kallade FSO:er. Det beror främst på förändrade regelverk och miljöhänsyn. Men att så stora oljefartyg existerar vittnar om vår förmåga att övervinna ofattbara hinder.
Svenska jättar
En gång i tiden kom det största oljefartyget från Sverige. TT Nanny var en oljetanker byggd av Uddevallavarvet 1978 och var då världens största tanker med 499 000 dödviktston (dvt, ett mått på fartygets lastförmåga).
Med en längd på 364 meter och bredd på 79 meter var hon det bredaste enskrovsfartyget någonsin, nästan lika stor som OCEANIA. Fartyget var 62 meter högt, likt ett 20-våningshus, och drevs av två ångturbiner på totalt 52 600 hästkrafter. Vid full last kunde Nanny transportera samma mängd som 16 200 tankbilar med släp, vilket skulle skapa en 29 mil lång bilkö.

Med full last på 499 000 ton nådde hon en toppfart på 16 knop och var betydligt mer bränslesnål än lastbilar, med endast 0,7 gram bränsle per tonkilometer jämfört med lastbilars 13,5 gram. Fartyget upphöggs i Kina 2003.
“Jag är uppvuxen i Uddevalla och såg TT Nanny bli till. Jag är fortfarande förvånad över att hon ens kom ut ur Byfjorden!”, skriver en läsare som ville upplysa redaktionen om glansdagarna för svenska varv.
Oljefartyg blir troligen inte större
Storleken har, som så mycket annat, en gräns – och den verkar vara nådd för fartygen. Storleken innebär inte bara ingenjörsmässiga utmaningar utan rena säkerhetsrisker. De jättelika fartygen är nämligen känsliga för extremtväder och ett eventuellt haveri är, av förklarliga skäl, väldigt problematiskt, skriver BBC.
“Rent fysiskt finns det kanske inte någon begränsning, vi skulle kunna bygga större”, säger Rosalind Blazejczyk, marin arkitekt, till BBC.
Det finns flera andra begränsningar – där den mest påtagliga är hur de stora fartygen hanterar svår sjö. Riskerna vid höga vågor är extremt stora för jättelika fartyg, och därför är det osannolikt att vi får se större fartyg än OCEANIA och Seawise Giant i framtiden.
Läs även: Världens längsta tunnel ska länka Afrika och Europa. Dagens PS

Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.

Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.