Dagens PS

Litiumjonbatterier på båtar – en livsfara?

litiumjonbatterier
Elektriska båtar som drivs av litiumbatterier kan börja brinna om de inte hanteras rätt (Foto: Unsplash, Fredrik Sandberg/TT).
Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist
Uppdaterad: 27 apr. 2023Publicerad: 27 apr. 2023

Hur farligt är det med litiumjonbatterier i båtar? Enligt en expertpanel är tekniken säker och tillförlitlig, men riskerna ökar om de används på ett felaktigt sätt tillsammans med icke certifierade tillbehör. 

ANNONS

Mest läst i kategorin

Litiumjonbatterier har bivit allt mer populärt bland båtägare – men många oroar sig för att batterierna kan börja brinna.

Många bränder senaste året

Nyligen hölls ett symposium där en expertpanel diskuterade fördelarna och nackdelarna med litiumjonbatterier på båtar.

Bakgrunden till panelmötet var den senaste tiden båtbränder som kopplats ihop med överhettade litiumjonbatterier.

Bara under de senaste 18 månaderna har 20 incidenter av detta slag ägt rum ombord på större yachter, varav några fått katastrofala konsekvenser.

Det rapporterar Motorboat and yachting.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Flera experter deltog

Panelsamtalet hölls av Shoosmiths, som är specialister inom sjörätt, och moderator var juristen Elliot Bishop.

I samtalet deltog personer med ledande befattningar inom elektroteknik och på försäkringsbolag, samt båtspecialister.

ANNONS

Hantera rätt – undvik olyckor

Den allra viktigaste – enligt panelen – är att litiumjonbatterier hanteras på rätt sätt.

Man måste följa tillverkarens riktlinjer och undvika att lämna enheter på laddning när ingen är ombord på båten.

Det är också viktigt att inte använda icke certifierad utrustning ombord, som hushållsapparater och undermåliga adaptrar, eller laddare för telefoner och surfplattor.

Större båtar drabbas inte så ofta

Det kanske är lätt att tänka att ju större båt, desto högre är risken för bränder – att risken ökar ju fler litiumdrivna enheter som finns ombord.

Men yachter och superyachter har inte drabbats i så mycket högre utsträckning än mindre båtar.

Anledningen, menar en av experterna, är att större båtar ofta har besättning som tränats i att förebygga och hantera bränder.

Handlar om brist på kunskap

ANNONS

Enligt experterna handlar helt enkelt bränderna på litiumdrivna båtar till stor del om okunskap.

Panelen var eniga om att brandrisken ombord på bensindrivna båtar är betydligt högre, men olyckor på dessa båtar händer väldigt sällan – eftersom vi lärt oss hur vi ska undvika dem.

Läs även: Norge tar elbåtar på allvar – en ”evighetsmaskin”

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist

Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.

Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist

Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.

ANNONS
Jämför båtförsäkringar

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]