Dagens PS

Lancia Aprea – italiensk 1950-talsflirt

Lancia Aprea
Med linjer från förr blandade med modern design är Lancia Aprea laddad med känsla och själ. (Foto: Cantieri Aprea)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 24 maj 2024Publicerad: 25 maj 2024

Med blinkningar till 1950-talsdesign, men klädd i en modern kostym, är nya italienska Lancia Aprea en underbar kamrat för bekväma helgturer.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Retrotrenden som sköljer över fordonsvärlden i vågor, har skapat många lyckade fordon, men också en hel del skapelser som kanske aldrig egentligen borde ha blivit verklighet.

När snacket gick att italienska båttillverkaren Cantieri Aprea skulle ta upp linjerna från den klassiska 1950-talsikonen Lancia Sorrentina, så var vi nog många som undrade hur det skulle gå.

Lancia Aprea
En tidlös skönhet redan som ny? Lancia Aprea berör med sina slanka linjer och höga finish. (Foto: Cantieri Aprea)

Nu när varvet har sjösatt sin första modell i den serie från 32 till 72 fot som, planeras, så vet vi att det gick bra.

52 fot först ut

Den första båten är döpt till Lancia Aprea 52 och är en skön blandning mellan den italienska Gozzo-stuket och de östkust-amerikanska hummerfiskebåtarna.

Båda modellernas linjespel härstammar från den lokala fisketraditionen, och det är just den själen som Cantieri Aprea försöker appellera till.

Lancia Aprea
Modern teknik snyggt inpassad i klassisk miljö. (Foto: Cantieri Aprea)

Men väl ombord syns inga spår av vare sig fiske eller bruksbåt. Här är det högsta klass på allt från snickerier, till plastjobben och till ytbehandlingen.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Två modeller

Båten tillverkas i två grundmodeller. Dels en familjevariant med en stor ägarhytt, två mindre dubbelhytter – samtliga med eget badrum och toalett. Eller så offrar du ena hytten till en bättre och rymligare sittbrunnslougne.

Lancia inredning
Under däck är det modern design I ljusa färger som dominerar. (Foto: Cantieri Aprea)

Utifrån dessa två grundmodeller kan du sedan stort sett ändra färger, klädslar och stuk hur du finner bäst. det italienska varvet är mycket öppet för beställarens egna önskemål och bil gärna se att varje båt blir till en individ anpassad efter ägarens vilja.

Två varianter

Likväl som med båtens inredning, finns det också två motorlösningar att välja på: Antingen så väljer du den lite softare varianten som med ett par stora MAN eller Volvo-dieslar på bäddarna ger drygt 30 knop på topp.

Lancia Aprea full fart
Med indragna skrovsidor och utfallande bogar lär den kunna hålla stänkvattnet ifrån sig. (Foto: Cantieri Aprea)

Eller så vill du fläska på ordentligt upp över 50 knop med hela härligheten. Då lyfter du på fyra Mercury Verado 600 på akterspegeln på denna italienska skönhet.

Då blir du garanterat kung i hela baren och vinnaren i allas ögon.

ANNONS

Läs också om Italiens okända sjöar. Dagens PS.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
Jämför båtförsäkringar

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]