En yacht framstår ofta som själva definitionen av lyx i kombination med innovation. Ibland är det dock värt att ta en titt i backspegeln för att återuppleva en svunnen tid. Välkommen ombord Lady Goodgirl – sinnebilden av en gentlemans klassiska motoryacht.
Lady Goodgirl: Klassisk yacht för gentlemän
Mest läst i kategorin
Även om den i mångas ögon bleknar i jämförelse med en modern superyacht i lyxklassen, har en klassisk yacht en unik, särskild dragningskraft.
Som vi skrivit om tidigare så ökar intresset för de klassiska yachterna – och det tål att upprepas.
Ett riktigt praktexemplar är motoryachten Lady Goodgirl, tidigare Lady Annabel, som nu är till salu för den som har 8 950 000 euro (omkring 99,5 miljoner kronor) över, berättar Boat International.
Byggd för den sanna gentlemannen
Lady Goodgirl byggdes redan 1964, och hon är ett av få kvarvarande exemplar från denna tid – en tid då den här typen av yachter benämndes “a gentleman’s motor yacht”.
För exteriör och konstruktion stod den välrenommerade marinarkitekten Philip Rhodes (1895-1974), och hon byggdes av Hall Russell i Aberdeen, Skottland.
Vi vet tyvärr inte för vem Lady Goodgirl byggdes, men då Rhodes ritade otaliga yachter för bland andra familjen Rockefeller, gissar vi på redaktionen att beställaren inte var vem som helst.
Lady Goodgirl är ovanligt bred, och därmed rymlig, vilket är inte hör till vanligheterna för en motoryacht från den här tiden. Men det gör henne därmed synnerligen praktiskt och komfortabel för dagens resenärer.
Faktum är att Lady Goodgirl var Hall Russels flaggskepp då det begav sig, och är med sina 42,9 meter i längd och 8 meter i bredd än av de största bland sina likar.
Senaste nytt
Renoverad till toppskick
Även om de nuvarande ägarna med varsam hand har låtit renovera Lady Goodgirl till toppskick, lämnar Philip Rhodes exteriördesign inget att önska.
Eller jo, en köpare i dag skulle möjligen vilja installera en jacuzzi på det enorma soldäcket för svalare dagar. Men det skulle var det enda – plats finns det sannerligen.
Högt över vattenlinjen på flybridge kan sex passagerare sträcka ut sig och njuta av solen på varsin bädd, och – utan att trängas.
Det öppna, stora ytorna i teak fungerar som vardagsrum och matsal utomhus.
Och gassar solen för mycket, är det bara att placera sig någonstans på huvuddäck. Här finns u-formad soffa, stolar och bord i skydd av soldäcket ovanför.
En resa tillbaka i tiden
Säljarna, som haft den vackra yachten i sin ägo sedan 2010 har inte sparat på krutet när det gäller renovering och restaurering.
Interiören är gjord av Susan Puleo från Puleo Internationel Yacht Design, och att stiga in i salongen är som att resa tillbaka till mitten av sextiotalet.
Den amerikanska designern har varit verksam i snart 40 år, och har designat inredning för en mängd superyachter, klassiska yachter och större kryssningsfartyg,
Men hennes inredningsdesign stannar inte bara vid färger och rumslayout, och ingen detalj är för liten.
Det blir extra tydligt ombord Lady Goodgirl där målningar och böcker samsas med lackade och polerade träslag och mjuka textiler.
Vi påminns snarare av en herrgård på brittiska landsbygden, och inte en motoryacht.
Smakfull och tidlös lyx ombord
Hela yachten genomsyras och utstrålar en tidlös smakfull lyx. Inte minst med tanke på att 13 gäster kan bo bekvämt i någon av de fem hytterna, och samtidigt passas upp av nio gastar.
De blanka mörka träslagen löper som en röd tråd genom hela inredningen, även om hytterna skiljs åt genom olika färgsättning.
“State Room”, eller ägarhytten ligger på huvuddäck och känns extra rymlig med sina stora fönster som låter dagsljuset flöda.
VIP-hytten går inte heller den av för hackor med dubbelsäng, inbyggda bokhyllor och skrivbord.
Vaggas till ro under däck
De tre dubbelhytterna går i blått, grönt respektive rött.
Den eleganta inredningen påminner snarare om sovkupéer ombord Orientexpressen än hytter under däck.
Men vi gissar att det inte är minst lika enkelt att vaggas till ro av vågorna här som ombord ett tåg.
Lady Goodgirl – en modern yacht trots sin ålder
Men trots att Lady Goodgirl har ganska många år på nacken, är hon fullt utrustad med modern teknik.
Dubbla Caterpillarmotorer och stabilisatorsystem ser till att komforten ombord garanteras, oavsett om yachten ligger stilla eller kryssar i sin maxfart om 12,5 knop.
Lady Goodgirl ligger just nu i hamn på Malta, och här kan du kontakta mäklaren.
Vill du läsa mer om båt och sjöliv? Så här enkelt tar du del av Dagens PS kostnadsfria nyhetstjänst.
Läs även: Årets tio hetaste nyheter i den klassiska båtvärlden
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.