Nu har du bestämt dig: Du ska bli klassisk båtägare till sommaren. Men vad är det du ska titta efter för båt? Välkommen ombord till vår köpguide så du hittar rätt.
Köpa klassisk båt? Här är våra bästa köptips
Mest läst i kategorin
Orden Klassiker i sökfältet på Blocket. Enter. Resultat: 91 träffar. Det är en vecka innan påsk och båtmarknaden har vaknat efter de årliga båtmässorna.
Efter att du har besökt mässorna har ju tagit beslutet – du ska bli klassisk båtägare. Nybåtar är åt skogen för dyra och allvarligt talat – tala om att få massor av båt för pengarna i den klassiska båtvärlden. Så får du dessutom stil och finess på köpet.
Vi jagar ju gammal klassiker. Nya båtar som säljs under epitetet klassiker är utan intresse för oss. Kvar då blir inte så många att välja bland. Och varumärkena är ganska så välkända för oss som har varit med i branschen några år.
Vilken båt ska bli din?
Men hur ska du då hitta din nästa båt? Låt mig presentera Anderzohn och Pettersson och Lundström och Nisse Hult. Fyra fiktiva personer med olika förutsättningar och fyra olika viljor. Vi benar ut deras individuella önskemål och försöker sedan hitta båtar som passar. Vem är du? Och vilket båtval blir ditt?
Senaste nytt
Pelle Anderzohn (PA)
47 år. Har två grabbar på 12 och 16. Anställd sedan 14 år på pappersbruket som montör. Åker Volvo XC70 från 2018 till vardags och pysslar med sin ögonstenscamaro på fritiden. Söker lite roligare båt än den Flipper 640 HT han har idag. Jättehändig med sikte att förädla för framtiden.
Sarah Pettersson (SP)
24 år. Nyutbildad från Konstfack. Hungrig och trendig. Vill vara med där det händer och gärna synas. Åker VOI till vardags mellan lägenheten och jobbet. Läser tidningen på Ipaden. Vill hitta båt med stil som passar hennes, sambon och lilla ettåriga dottern Britt livsstil.
Bengt A Lundström (BAL)
62 år. Tre barn och fem barnbarn. Men strunta i dom. Nu är det Bengt A och hustrun Vibeke som ska ha egen båt att trivas med. Den nuvarande Nimbus 34:an känns allt för vanlig för att passa hans livsstil. Halvpensionerad från VD-jobbet på tryckeriet som han sålt.
Nisse Hult (NH)
19 år. Styrpulpet suger. Tjänar pengar från jobbet på Mc Donalds. Ska åka jorden runt vad det lider men vill först ha en kanonsommar i Sverige. Kan meka själv med både motor och material. Begränsad i ekonomi men kan låta av mor och far om det kniper.
Vilken passar vem?
Det är ett upprört vatten de fyra kastar sig ut i. Här lurar både grund och sandstränder med prickar som måste tas på rätt sida. Låt oss kasta in lite beten till våra adepter och se hur de reagerar.
Båt 1. Ockelbo DC 21 1969 med originalpenta under luckan. Pris 99.000 kr
PA: Är båten helt i originalskick kan den passa mig bra. Att det är arbete på den är bara bra. Det pressar ned priset och jag kan lätt åtgärda det som behövs. Ockelbo är ju dessutom ett märke som växer med tiden. Kanske lite snålt med kojplatser bara. Men ärligt talat så blir det ju mest dagturer. Och grabbarna följer ju inte med så ofta längre. Skulle nog byta motor till V8, men en sådan ryms inom budget.
SP: Surdeg. Vem vill synas i en gubb-båt. Imponansfaktor noll även om ruffen kan passa Wilma bra. Nästa förslag.
BAL: En sån hade min mor och fars bästa vänner. Kan fortfarande känna lukten i förruffen. En mycket trevlig båt. Gick bra, minns jag, och var bra byggd. De visste ju vad de gjorde i Ockelbo. Men för mycket familjesvensson för mig.
NH: För dyr och för trist. Nästa.
Båt 2. Fjordling 17, Mercury rak 6. Sliten, fungerande originalbåt. Pris 82.000 kr
PA: För liten. Kul båt visserligen men jag vill kunna åka ut över en helg. Och där faller Fjordlingen fullständigt.
SP: Skulle kunna vara något. Motorn är ju ball, men båten känns lite fjösig. Kanske går att pimpa med lite tidtypiska detaljer.
BAL: För liten och för alldaglig. Motorn är i och för sig kul men den väger inte upp båten.
NH: Kanonbåt. Fjordlingen har attityd och härskar i skärgården. En polare har en med 175:a på – toppar över 55 knop. Men en gammal Fjolla med raksexa regerar alltid. Dessutom får jag tillbaka pengarna i höst. Om inte rovan rasar….
Båt 3. Chris Craft 31 Commander 1971, 2x Chris Craft 283. Pris 575.000 kr
PA: Wow. Tokball. Men lite för stor och dyr. Men stuket är ju underbart. Men två bensinare – huga.
SP: Gillar stuket. En höjdare. Men för mycket för oss som förstabåt. Men i framtiden – absolut en möjlig båt att äga.
BAL: Här är min båt. Rätt attityd. Rätt historia. Rätt storlek och korrekt prisklass. En klassiker rakt igenom. Dessutom i plast som gör den ganska så enkel att sköta.
NH: En farfarsbåt. Inget för mig.
Båt 4. Boston Whaler 16 Montauk 1964 med Evinrude V4. Pris 68.000 kr
PA: För liten. Ball men absolut ingen familjebåt för mig.
SP: Klockren. Attityd med sitt blåa innerskrov och teakpulpet. Vettiga mantåg och osänkbar. Detta är båten för mig. Ska bara hitta på ett bra namn på den. Få se – Boston Sea Party kanske…
BAL: Kul dinge, men alldeles för stötig och liten.
NH: Skulle absolut kunna vara ett alternativ. Gillar inte den babyblå färgen bara.
Båt 5. 9,5 meters Petterssonbåt med Albin 4 cyl. Gott skick Pris 95.000 kr
PA: Detta kan vara ett mycket bra alternativ. Är grundskicket gott så är jag inte rädd för att fortsätta att förbättra båten. Kul med gammal motor. Brukar vara lättmekade och ganska så bensinsnåla.
SP: Skulle visserligen väcka uppmärksamhet bland polarna. Men är lite rädd för att börja med träbåt.
BAL: Min far hade en sådan när jag var liten. Och skulle gärna ha en sådan igen. Men lägger då hellre till 150.000 kr extra och får en i kanonskick. Det tjänar jag på i längden.
NH: Snygg. Ska se om jag kan övertala farsan att köpa en sån. Det skulle pasa honom.
Nu börjar vi ringa in möjligheterna och vilka båtar som skulle kunna passa dina behov och möjligheter. Vad som sammanfattar samtliga alternativ är att det handlar om kända varumärken med kända motorer. Kloka val eftersom en båt från en känd tillverkare alltid har sin plats på marknaden.
När du är nybörjare är det en trygghet eftersom du fortfarande är osäker på om du är klassisk båtmänniska eller inte. Skönt då att ha en reträttväg som inte kostar alltför stora pengar.
Fem kategorier klassiker
Våra fyra presumtiva båtägare fick fem båtar att ta ställning till. Här kommer fler exempel på intressanta och aktuella båtar i varje kategori som du absolut kan söka efter i jakten på din första båtklassiker.
Kategori Ockelbo DC 21
•Coronet 21
•Chris Craft Lancer
•Windy 22
Bubblare: Cascade 21
Kategori Fjordling 17
•Weedo GT
•Marieholm Sweet 16
•Selco Selfleet Riviera
Bubblare: Glastron 1960-talare
Kategori Chris Craft 31
•Storö 3
•Exotic 31
•Bertram 25
Bubblare: Coronet 31
Kategori Boston Whaler
•Marieholm Canberra
•Smuggler 18
•Glastron Carlson
Bubblare: Finnsport 500
Kategori Petterssonbåt
•Solö
•Vindö
•Alla mindre träbåtar
Bubblare: Tiedemannkryssare
Branschgubbarna kommenterar:
Jörgen Lundén:
Den mest intressanta kategorin är för mig Boston Whaler-gruppen. Här finns många roliga båtar, som idag inte är uppmärksammade, men som på lite sikt kan bli verkliga klassiker.
Här är det viktigt att du letar efter originalbåtar. Båtar som inte blivit förbyggda och förstörda. Att alla originaldelar sitter på plats är viktigare än en sliten gelcoat eller omklädd dyna. Den stora minan är panoramarutan. Finns den med och är hel är det ett stort plus.
Vill också passa på att höja ett varningens finger för båtarna i Fjordlingkategorin. De är redan halvklassiker och har fått en minst sagt spretig prisbild. Dessutom är många av dem svår-renoverade och får därför en hög kostnad per meter, vilken du inte får igen vid försäljningen.
Anders Annell:
Min grundregel: Snåla aldrig vid träbåtsköpet. Köp så bra båt du har råd med.De pengar du lägger vid inköpet har du igen när du ska rusta. En bra båt ger en trygg och smidig rustning och du slipper obehagliga överraskningar. Ska du ha en båt att träna på – köp en seriebåt. Misslyckas du så är det inte hela världen. Gör du dina nybörjarfel på en unik klassiker blir det värre.
Petterssongruppen rymmer både minor och soliga stränder. Men tro inte att modernare träbåtar är bättre än de äldre. En vanvårdad Solö är ofta en riktig mina. En lika dålig Petterssonare är då ett bättre val.
Lästips:
En av världens vackraste ångyachter är till salu
Robbe & Berking säljer klassiker
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.