Dagens PS

Knud H Reimers – mer än bara segelbåtar

Reimers
Det var med Frisquita som Knud H Reimers tog hela den svenska båt-designen på sängen. Det blev stor uppståndelse i leden och en ny era inom svensk båt-design hade startats. (Foto: Sjöexpress arkiv)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 19 sep. 2023Publicerad: 19 sep. 2023

I dag är yachtkonstruktören Knud H Reimers mest känd för sina vackra segelbåtar. Hans kändisskap började dock egentligen på motorbåtens bana.

ANNONS

Mest läst i kategorin

“Den ser ut som en jävla Äppelviksvilla”.

Orden är mästerkonstruktören Ruben Östlunds. Tillfället är när den nybyggda motorjakten Frisquita just lägger till vid Kungliga Motorbåt Klubbens brygga vid Djurgårdsbrunnsviken i Stockholm.

Frisquita var omtalad från start. Redan när de första ritningarna på henne publicerades, tog snacket fart.

Skolad av en mästare

Konstruktören, den unge Knud H Reimers, skolades hos mästaren Gustaf Estlander men hade ännu inte kommit ut med så mycket eget.

Ja såhär såg han ut. Mästerkonstruktören, seglaren och personligheten Knud H Reimers. (Foto: Sjöhistoriska Museet)

När så hans ritningar på en motorjakt publicerades under 1936 såg den inte ut som något annat.

I likhet med funktionalismen som vänt upp och ned på hela arkitekt-Sverige under Stockholmsutställningen 1930, vände Frisquita upp och ned på Sveriges båtdesign.

Arthur C:son Frisks nya Frisquita sjösätts från Sverres Varv i Göteborg. Snart ska hennes linjer röra upp både hätska och fascinerande känslor. (Foto: Sjöexpress arkiv)
ANNONS

Knud Reimers lät sig dock inte avskräckas av den myndige Östlunds ofiltrerade kommentar. Frisquita mottogs väl i leden hos de som var nyfikna på något nytt.

Det dröjde inte länge förrän intresseförfrågningar började komma in från herrar med både plånbok och vilja att få en motorjakt byggd efter Reimers senaste linjer.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Kända kunder

Den kände Stockholmsarkitekten Gösta Widegård ville byta ut sin gamla Petterssonbåt till en något större.

Ritningen till Gösta Widegårds vackra motoryacht Ninnie II. (Ritning från Sjöhistoriska Museet)

Stockholmsläkaren E.B. Salén gillade också Frisquitas linjer och önskade sig förslag på en större variant, och Brunow Appelqvist, vd för oljeföretaget ARA-boalgen, ville ha en lika stor som Frisquita men rymligare.

Gösta Widegårds nybyggda Ninnie II förtöjd efter sjösättningen på Fisksätra motorbåtsvarv. Det var ombord på denna som det fanns en murad spis i salongen. Skönt under kulna höstkvällar. (Foto: Sjöexpress arkiv)

Så det blev bråda dagar under 1937 för Knud H Reimers att möta upp förfrågningarna med konkreta ritningsförslag.

Möda ger frukt. I Kungliga Svenska Segel Sällskapets matrikel 1939 är ett uppslag vikt åt Knud H Reimers senaste realiserade motorjakter.

ANNONS
Brunow Appelquist ville ha en lika lång båt som Frisquita men rymligare på alla sätt. Och det fick han. Massa IV blev båtens namn när den sjösattes på Moranäsvarvet i Saltsjöbaden 1938. (Foto: Sjöexpress arkiv)

Fyra nybyggen

Där finns Widegårds nybyggda Ninnie II, som med murad öppen spis i salongen, åter väckte intresse för Reimers skapartalang. Där finns Brunow Appelquists vackra voluminösa 12-metersjakt Majsa IV.

På uppslaget finns också E.B. Saléns Nelasbe tillsammans med Herbert von Schinkels vackra 15 metersyacht Safari.

Herbert von Schinkels nybyggda vackra Reimers-yacht Safari förtöjd på Biskopsudden i Stockholm. Var denna yacht finns idag vet nog ingen. Om inte du sitter inne på lösningen. (Foto: Sjöexpress arkiv)

Med detta hade Knud H Reimers blivit ett namn för de som sökte bygga en ny och hypermodern motorjakt.

Fler Reimersyachter

Trenden höll också i sig. Kommande år, innan andra världskrigets utbrott, hann Reimers också rita och förverkliga yachter åt både Axel Bendzinger, Carl Folke och Olle Philipson.

Vad som sedan hände efter krigets stök och bök – är en helt annan historia.

ANNONS
Carl Folkes imposanta 15-metersyacht Hobby var den enda som byggdes med V-botten och dubbla motorer. Sägs ha sålts till Norge och sjunkit i Oslofjorden. Men det är bara rykten. Kanske du vet något annat? (Foto: Sjöexpress arkiv)

Läs också mer om:

Kommer klassikerna att skrotas? (Dagens PS)

Mästerkonstruktören Knud H Reimers här

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
Jämför båtförsäkringar

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Så använder kriminella kryptovalutor
Spela klippet

Så används kryptovalutor av kriminella

Intresset för kryptovalutor har skjutit i höjden i takt med att bitcoin och andra digitala tillgångar når nya rekord. Samtidigt växer oron för att tekniken utnyttjas för olagliga syften, såsom penningtvätt. Advokat Niklas Sinander, expert på området, berättar om utmaningarna och de åtgärder som vidtas för att stävja missbruk. Attraktiv för kriminella – Kryptotillgångar har […]