I dag är yachtkonstruktören Knud H Reimers mest känd för sina vackra segelbåtar. Hans kändisskap började dock egentligen på motorbåtens bana.
Knud H Reimers – mer än bara segelbåtar
Mest läst i kategorin
“Den ser ut som en jävla Äppelviksvilla”.
Orden är mästerkonstruktören Ruben Östlunds. Tillfället är när den nybyggda motorjakten Frisquita just lägger till vid Kungliga Motorbåt Klubbens brygga vid Djurgårdsbrunnsviken i Stockholm.
Frisquita var omtalad från start. Redan när de första ritningarna på henne publicerades, tog snacket fart.
Skolad av en mästare
Konstruktören, den unge Knud H Reimers, skolades hos mästaren Gustaf Estlander men hade ännu inte kommit ut med så mycket eget.
När så hans ritningar på en motorjakt publicerades under 1936 såg den inte ut som något annat.
I likhet med funktionalismen som vänt upp och ned på hela arkitekt-Sverige under Stockholmsutställningen 1930, vände Frisquita upp och ned på Sveriges båtdesign.
Knud Reimers lät sig dock inte avskräckas av den myndige Östlunds ofiltrerade kommentar. Frisquita mottogs väl i leden hos de som var nyfikna på något nytt.
Det dröjde inte länge förrän intresseförfrågningar började komma in från herrar med både plånbok och vilja att få en motorjakt byggd efter Reimers senaste linjer.
Kända kunder
Den kände Stockholmsarkitekten Gösta Widegård ville byta ut sin gamla Petterssonbåt till en något större.
Stockholmsläkaren E.B. Salén gillade också Frisquitas linjer och önskade sig förslag på en större variant, och Brunow Appelqvist, vd för oljeföretaget ARA-boalgen, ville ha en lika stor som Frisquita men rymligare.
Så det blev bråda dagar under 1937 för Knud H Reimers att möta upp förfrågningarna med konkreta ritningsförslag.
Möda ger frukt. I Kungliga Svenska Segel Sällskapets matrikel 1939 är ett uppslag vikt åt Knud H Reimers senaste realiserade motorjakter.
Fyra nybyggen
Där finns Widegårds nybyggda Ninnie II, som med murad öppen spis i salongen, åter väckte intresse för Reimers skapartalang. Där finns Brunow Appelquists vackra voluminösa 12-metersjakt Majsa IV.
På uppslaget finns också E.B. Saléns Nelasbe tillsammans med Herbert von Schinkels vackra 15 metersyacht Safari.
Med detta hade Knud H Reimers blivit ett namn för de som sökte bygga en ny och hypermodern motorjakt.
Fler Reimersyachter
Trenden höll också i sig. Kommande år, innan andra världskrigets utbrott, hann Reimers också rita och förverkliga yachter åt både Axel Bendzinger, Carl Folke och Olle Philipson.
Vad som sedan hände efter krigets stök och bök – är en helt annan historia.
Läs också mer om:
Kommer klassikerna att skrotas? (Dagens PS)
Mästerkonstruktören Knud H Reimers här
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.