Extrem torka kommer drabba Panamakanalen nästa år. Klimatkrisens senaste offer minskar drastiskt minskar vattenburen trafik mellan de amerikanska kontinenternas öst- och västkuster.
Klimatkrisen: Extremtorka 2024 i kanal till Stilla Havet
Mest läst i kategorin
Nästa år blir det svårt att flytta stora fartyg mellan väst- och östkusten av de amerikanska kontinenterna. En extrem torka drabbar nämligen Centralamerika vilket gör vattennivåerna kritiskt låga och framkomligheten besvärlig på Panamakanalen.
MISSA INTE: Avslöjad: Det ligger bakom Alectas fiaskoinvestering – Dagens PS
Klimatkrisen på horisonten
Stora fartyg kan få resa en ordentlig omväg om farhågorna besannas.
Det berättar administratören för Panamakanalen Ricaurte Vasquez på tisdagen, rapporterar Wall Street Journal.
Inget beslut
“Om situationen inte förbättras så får vi räkna med ytterligare minskning av resor. Det är inte ett beslut ännu, men det är en möjlighet”, sade Vasquez i en intervju.
Kanalen har redan haft minskad överfart under 2023 på grund av väderleken. 2024 kan alltså innebära fortsatt minskning.
Lätta på lasten
Sedan juli har antalet som kan färdas på kanalen minskat från 36 till 32 fartyg per dag.
Lyckas man hålla vattennivåerna höga nog för att fartyg med 44 fots djupgående – det vill säga de som med last sjunker ner ungefär 13,5 meter under vattenytan, så kan fortfarande två tredjedelar av fartygen färdas på kanalen. Men det är inte säkert och de fartyg som inte klarar av gränsvärdena kommer vara tvungna att lätta på lasten, vända om eller ta den långa vägen runt.
Läs mer om klimatkrisen:
Kungen: Klimatet är en ödesfråga – Dagens PS
Träd avslöjar: Varmaste klimatet på 1 200 år – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.