När familjen Kennedy inte seglade i vattnen kring Hyannisport, var det ombord på den snabba commutern Marlin som de njöt av havet.
Klassisk yacht var John F. Kennedys favorit
Mest läst i kategorin
Gillar du proveniens? Tycker om att berätta vad dina prylar har haft för tidigare liv. Vem som ägt, vem som brukat och vem och vad som det har hänt.
I Sverige skryter vi om våra svenska kändisar. Tändstickskungen Ivar Kreuger och storsmugglaren Algoth Niska är några av favoriterna vi älskar att strössla historierna med.
Hermann Göring är en annan som dyker upp om fordonet råkar vara tyskt och lyxigt. Men ingen av dessa står sig särskilt högt mot vad motoryachten Marlin kan berätta.
Marlin heter båten som du ska sikta på att bli ägare till om du vill slänga dig med en riktigt tung proveniens. En 52 fots commuter byggd strax efter börskraschen i New York 1929.
Behaglig pendlarbåt – en commuter
Syftet var enkelt – att passa affärsmannens stilla morgonpendlingar mellan Long Island-egendomen, några miles uppför Hudsonfloden, och ned till kontoret på Wall Street, en tur på kanske en timme.
Inredd för att kunna ge avkoppling och utrymme för att samla dagens tankar över morgonkaffet och Wall Street Journal.
Marlin beställdes på våren 1929 av industrimagnaten Edsel Ford (Henry Fords son).
Uppdraget gick till den välrenommerade båtdesignern Walter McInnis som drog upp linjerna till en 52 fots commuter* baserad på några av hans tidigare mest lyckade konstruktioner.
Båten byggdes under vintern 29-30 av Fred D Lawely i Massachusetts och levererades på våren till Edsel Fords egendom i Florida.
Tiden hos Ford blev dock relativt kort. Redan 1935 såldes hon till Shenley Distillers i Florida.
När USA gick med i 2:a världskriget efter Japans attack mot Pearl Harbor 7 december 1941, tvångsrekryterades stora delar av den amerikanska fritidsbåtflottan.
Så även Marlin. Hon hamnade inom US Coast Guards organisation och fick nu göra tjänst som patrullbåt längs amerikanska kusten, bemannad med sjöofficerare.
Åter civilist
Efter krigsslutet återgick Marlin i civil tjänst. Ny ägare i New England blev Yellow Cab Company i Boston, som använde henne för lite mer prominenta körningar med politiker och framgångsrika affärsmän.
Bland annat stod hon till ständigt förfogande för den lokale guvernören Paul Dever, som använde henne som representationsyacht för sina politiska uppdrag.
1952 fick den vid det här laget ganska patinerade yachten återigen ny ägare. Hon köptes av finansmannen Joseph P Kennedy, som innan han tog hem yachten till familjens sommarresidens i Hyannisport, Massachusetts, lät henne genomgå en total genomgång och renovering.
I centrum av allt
Hon blev nu centrum för mångas intresse och uppmärksamhet. Kennedyklanen är ju i USA närmast kult. Allt vad de gör, gjorde och företog sig står under ständig bevakning.
Som en slags kunglig familj – men utan krona, liksom.
Mängder av mer eller mindre kända personer kom nu att trampa hennes fernissade däck.
Förutom hela Kennedyklanen, med bland annat blivande presidenten John F Kennedy, var den unge astronauten John Glenn med familj en ofta sedd gäst ombord.
Hon kom också ibland att användas av John F Kennedy som officiell presidentyacht, smyckad med presidentflagg och allt.
Kennedy använde ofta “Marlin” för viktiga politiska möten. Med sin vackra mahognyinredning var hon en lugnare möteslokal än det politiskt stressade Washington.
Kalla krigets konferensrum
Det var ombord på Marlin som president Kennedy konfererade med sina närmaste militära rådgivare om Nikita Chrustjevs utspel om det spända läget i Berlin och Europa i början på 60-talet.
Det var också ombord på “Marlin” som JFK en varm augustieftermiddag 1961 fick det dystra beskedet från Moskva att Berlinmuren hade börjat byggas.
Mycket god omvårdnad
I familjen Kennedys ägo fick hon mycket god omvårdnad. Bland annat begåvades hon med en helt ny mahognybotten och två nya motorer 1962.
Originalmotorerna, två st sexcylindriga Sterling Dolphin, hade tjänat ut och ersattes nu med två moderna Chrysler V8:or.
1970 hade hon tjänat ut i familjen Kennedys ägo och vandrade vidare genom några ägare. Och idag har hon till och med vandrat över Atlanten och ägs numera av italienaren Diego Della Valle.
Så när du är på tur i Medelhavet och ser något som ser ut som Marlin, så kan det mycket väl vara henne du ser. Hälsa så gott från oss.
*Commuter kommer av verbet “to commute” (att pendla), vilket denna typ av båt ofta användes för. Ett lugnare och skönare alternativ till bilen.
Läs mer om:
Världens mest berömda superyacht
Joseph P Kennedy Sr här
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.