Dagens PS

Kina kan ha plundrat vrak från andra världskriget

vrak
Det brittiska slagskeppet HMS Prince of Wales sänktes av japanerna utanför Malaysias kust i december 1941. (Foto: AP/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 30 maj 2023Publicerad: 30 maj 2023

Malaysiska myndigheter stoppade ett kinesiskt flaggat lastfartyg. Orsaken var misstankar om att man ägnat sig åt att plundra vrak av skepp från andra världskriget.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det kinesiska fartyget bordades och kvarhölls eftersom det inte hade tillstånd att ankra i vatten under malaysisk jurisdiktion, enligt Malaysian Maritime Enforcement Agency, skriver CNN.

När fartyget inspekterades ”ledde (det) till upptäckten av gamla stål- och kanongranater”, rapporterar myndigheten.

MISSA INTE: Så mycket minskar värdet på din bil egentligen

Två krigsfartyg

Området där fartyget bordades är platsen för vraken av två brittiska krigsfartyg, slagskeppet HMS Prince of Wales och kryssaren HMS Repulse, som sänktes i en attack av japanska stridsflygplan den 10 december 1941, bara två dagar efter att Japans attack mot Pearl Harbor.

Vid attacken, utförd av dussintals japanska flygplan beväpnade med bomber och torpeder, dog 842 män.

Vraken klassas som krigsgravar enligt brittisk lag och rapporter om den påstådda plundringen och planerade bärgningen av vraken har väckt starka fördömanden i Storbritannien.

ANNONS

Senaste nytt

”Bekymrade och oroade”

“Vi är bekymrade och oroade över den uppenbara vandaliseringen för personlig vinst av HMS Prince of Wales och HMS Repulse”, säger professor Dominic Tweddle, generaldirektör för National Museum of the Royal Navy, i ett uttalande.

ANNONS

“Det handlar om krigsgravar. Vi är upprörda över förlusten av det marina arvet och den inverkan detta har på förståelsen av vår Royal Navy-historia.”

“För många människor känns det här mer som att råna gravar av nationella hjältar snarare än att återta skrot”, säger John Bradford, senior fellow vid S. Rajaratman School of International Studies i Singapore

Bärgning av sjunkna vrak från andra världskriget runt Stilla havet är inget nytt problem.

Under 2017 rapporterade holländska, brittiska och amerikanska myndigheter att marinfartyg som sänkts i slaget vid Java under andra världskriget hade bärgats utan tillstånd.

Alla spår av två holländska kryssare och två brittiska fartyg hade försvunnit, enligt rapporter från 2017.

Letar troféer i vrak

“Det faktum att intakta pistolgranater återfanns av de malaysiska myndigheterna tyder på att bärgarna inte bara letar efter metallskrot utan kanske letar efter troféer med högt andrahandsvärde”, säger John Bradford.

Vad som gäller juridiskt är i delar oklart, enligt en rapport från 2017 från Peace Palace Library i Haag i Nederländerna.

“Den rättsliga ordningen för vraken av krigsfartyg och statligt ägda fartyg förblev komplex, splittrad och i ett allvarligt behov av klargörande”, heter det i rapporten.

ANNONS

”Flaggstaten ansvarig”

”I slutändan är flaggstaten ansvarig för att se till att fartyg som bär dess flagg inte ägnar sig åt olagligt beteende. Och om det finns ett sådant beteendemönster är det upp till flaggstaten att vidta åtgärder”, säger Blake Herzinger, forskare vid United States Studies Center vid University of Sydney.

Läs även: Vrak efter ångfartyg med stor guldlast hittat

Läs även: Titanic – som du aldrig tidigare sett henne

Läs även: Oväntat – kapitalet flödar åter in i Kina

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Jämför båtförsäkringar

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]