Schweiziska Winterhur Gas & Diesel vill bli först med en ammoniakmotor för sjöfart och utlovar att en motor ska finnas tillgänglig 2024 eller 2025.
Kapplöpning om utsläppsfri sjöfart med ammoniakmotor
Mest läst i kategorin
Det är ett anrikt schweiziskt motorbolag, med rötter i 1800-talet, som nu är med i kapplöpningen om att lansera den första ammoniakmotorn för sjöfart.
Målet är, framförallt, att minska utsläppen från långväga sjöfart.
Branschen är splittrad i sin attityd till satsningen, en bransch där stora investeringar görs med metanol som bränsle.
Parallellt är ammoniak på väg att bli ett aktuellt alternativ när det gäller utsläppsfria bränslen, skriver Teknisk ukeblad.
Flera konkurrenter
Schweiziska Winterhur Gas & Diesel, till vardags Win GD, är en av leverantörerna som arbetar intensivt med att utveckla motorn.
Där finns även Man Energy Solution och ett antal mindre företag.
Man Energy Solutions har sin forskningsmotor i Köpenhamn och planerar att introducera ammoniakmotorer mot slutet av 2025 eller i början av 2026.
Win GD hävdar att de kommer att leverera den första motorn nästan ett år tidigare.
Senaste nytt
Kontrakt kräver leverans
”Vi har ett kontrakt som kräver att motorn ska levereras i december 2024”, säger försäljningschefen Volkmar Galke.
Å andra sidan har man i ett pressmeddelande nyligen angett ”första kvartalet 2025”.
Win GD har också skrivit ett samarbetsavtal med japanska varvet och teknikutveckliaren Mitsubishi Shipbuilding.
Målet är att använda Win GD: s ammoniakmotorer för flera olika fartygsdesigner.
Kinesisk ägare
Win GD, tidigare med finska Wärtsilä som delägare, har sitt huvudkontor och forskningscenter en bit utanför Zürich.
Företaget ägs idag helt och fullt av China State Shipbuilding Corporation.
Wärtsilä, å sin sida, är kvar inom kategorin och genomför just nu testar med en fullskalemmotor med ammoniak hos Sustainable Energy på norska ön Stord.
Ammoniakmotorer kräver diesel för att tända, så kallat pilotbränsle. Det innebär att motorerna aldrig kan bli helt utsläppsfria. ”Målet är att minska användningen av pilotbränsle. Vi tror det ska vara möjligt att komma under fem procent”, säger Volkmar Galke hos Win GD.
Volvo Penta och Beneteau lanserar hybridbåt – Dagens PS
Bowter släpper begagnat batteripack till båtar – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.