Vill du maxa “smile for the bucks”, då ska du ta en tur i nya Iron 827. För roligare än så kan du inte få för pengarna, tycker engelska Motorboat & Yachting.
Iron 827 - maxad för pengarna
Mest läst i kategorin
Nya Iron 827 är egentligen ingen ribb. Det är egentligen inte heller en klassisk sportbåt i dess traditionella form. Den ligger precis mitt emellan.
När järnhandlarbröderna Lars och Henrik Peterson släppte sin nya båtserie Iron Boats på Göteborgsmässan för några år sedan, var vi många, inklusive mig själv, som gäspade och sa – vad 17 ska ännu ett ´ribbmärke” göra på den svenska marknaden?
Nästan en ribb. Eller?
Men vi hade fel. Bröderna Peterson hade känt av behovet väl bland sina kunder och såg ett behöv av en båt som fungerade som en ribb men som inte hade ribbens uppblåsta utseende.
Resultatet blev att de skapade en serie båtar som drog ned på ribb-attityden, maxade sportbåtskänslan och gav paketet rejält med attityd genom att erbjuda alternativet helsvart.
Mannerfelt ritade
Bakom skroven stod Mannerfelt Design, som skapade ett snabbt och effektivt skrov, som med hjälp av den tjocka profilerade sektionsluftfyllda hårdgummilisten, kunde göras smäckrare och ändå uppnå samma flytkraft.
Gummilisten är dock inte bara till för flytkraften. Trots sin nyskapande konstruktion har den kvar den klassiska ribbkragens fördelar. Du behöver inte vara orolig med fendrar vid till-läggning och den färgar inte heller av sig mot andra båtar.
Med motoralternativ från Mercury mellan 250 till 400 hk ges en bekväm toppfart på över 55 knop.
Läs mer om:
Finland lär ut konceptet av lycka
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.