Design och hållbart, så vill Greenline profilera sig. Med sin 40-fotare bevisar man det. Formspråket är såväl klassiskt som eget. Planlösningen med salong, pentry och akterdäck i samma nivå gör båten mycket social. Ett mingelparty i solnedgången är ett måste.
Hybridbåten Greenline 40 utan laddångest
Mest läst i kategorin
Redaktionen gillar Greenline och har tidigare skrivit flera artiklar om båten som vände upp och ner på marknaden för ett 10-tal år sedan.
Självförsörjande på 220 volt
Som namnet förtäller så handlar detta om en hybrid. Diesel- och elmotor. Båten är i det närmaste helt självförsörjande vad det gäller el.
Som garant finns solceller som levererar 1800 W. För ytterligare komfort har man 230 V överallt ombord. Matlagning sker således på induktionshäll, kaffe på maten från kaffemaskinen och resterna värms i mikro.
Under däck finner man två komfortabla hytter med WC och separat dusch. Bäddarna görs med ett enkelt handtag om från enkel till dubbel.
Greenline 40 mäter på centimetern tolv meter mellan stävarna och hela 4,25 på bredden. Det kräver högre nautisk kompetens för att få framföra.
Standard är inverter på 5000W och dubbla Volvo Penta D3.
Prisbilden är ungefär 4,3 milj. för standardutförande med dubbla dieslar. Vill man ha hybridmodellen med två elmotorer från Torqeedo och 40 kW litiumbatterier får man lägga till ca 700 000 kronor.
Enligt företagets egna spec för en bra utrustad Hybrid landar man runt 5,8 Milj.
Relaterade artiklar:
Veckans drömbåt: Greenline 33 Hybrid. Dagens PS
Greenline 39 – Havets hybridkung. Dagens PS
En av Sveriges mest erfarna båtjournalister.
En av Sveriges mest erfarna båtjournalister.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.