Sommaren har bjudit på massor av spännande artiklar om superyachter som sjunkit eller på annat sätt hamnat i trubbel. Den senaste i raden heter “007” och sjönk utanför grekiska Kythnos förra veckan.
Okunskap eller bara oflyt – superyachterna som sjönk
Mest läst i kategorin
Okunskap eller bara oflyt – det är upp till er läsare att bedöma. Här kan du läsa mer om den senaste incidenten och ett gäng olycksfåglar till som tagit sig vatten över huvudet.
Föreställ dig att du var ekonomiskt oberoende och unnade dig en superyacht på 50 meter som du döpte efter din favoritagent “007”. Föreställ dig sedan att samma superyacht gick på grund under dramatiska former och förevigades på Youtube som ett viralt misslyckande.
Det blev verklighet för ägaren till den 49 meter långa superyachten “007”, som under förra veckan sjönk utanför Kythnos i Grekland. En ståtlig yacht från det turkiska varvet Aegean Yachts som byggdes 2006.
Ursprungligen 32 meter lång, har hon sedan dess genomgått minst två omfattande förlängningar och även målats om, skriver Greek Reporter.
Pengar är inte synonymt med sjövett
Tyvärr kunde dessa förbättringar inte rädda “007” som snarare utgör ännu ett skolexempel på att pengar inte är synonymt med sjövett.
Fann fartyget i nedsänkt tillstånd
Det var under fredagskvällen som den grekiska kustbevakningen tog emot ett nödanrop från 007. Fartyget hade då gått på grund vid Kolona Bay, som är ett populärt vattenhål för lyxyachter med pittoreska stränder.
När kustbevakningen anlände till olycksplatsen fann de fartyget i ett halvt nedsänkt tillstånd. Man kunde då undsätta en besättning på fem personer som alla var vid goda hälsa. Under lördagen kunde kustbevakningen meddela att yachten nästan sjunkit helt. En utredning om förlisningen har inletts, skriver Greek Reporter.
Inte ensam om oflyt
Så är inte 007 ensam om att ha oflyt. Den klassiska segelyachten “Eleonora E”, låg förtöjd i hamnen Port Tarraco i Spanien, när hon blev påkörd av ett 60 meter långt räddningsfartyg och klövs itu. Det blev slutet för den 49 meter långa skonaren.
I början av augusti kunde Dagens PS rapportera om lyxyachten “M/S Hooligan”, som sjönk till Östersjöns botten efter att ha fattat eld på estniskt vatten.
Ett riktigt bottennapp som du läser mer om här!
Rammades av kustbevakningen
Ett par dagar efter den incidenten rammades lyxyachten “m/y Bulger” av inga mindre än den turkiska kustbevakningen utanför Bodrum i Turkiet. Detta efter att man tagit emot ett tips om droger ombord på det 88 fot långa fartyget. En sedelärande historia som visar att droger inte hör hemma på sjön.
Ta del av artikeln om m/y Bulger här!
Den 11 augusti var det dags igen då en 45 meter långa superyachten “Aria SF” fattade eld under dramatiska former under sin jungfrufärd utanför Formenteras kust.
Läs mer och följ dramatiken här!
Sjönk med fören rakt upp
Ett liknande öde gick den 130 fot långa superyachten “My Saga” då hon den 20 augusti började ta in vatten i aktern på den italienska kusten, skriver Fox News. Ett sjöäventyr som fick ett abrupt slut när superyachten sjönk med fören rakt upp i luften. Så var den sagan all.
Läs artikeln om “My Saga” i sin helhet här!
Ytterligare en dimension på olycks-temat tillför den 58,9 meter långa lyxyachten “Idol” som råkade fastna under en bro på vägen hem från verkstaden. En minst sagt snöplig historia som visar att god marginal är av yttersta vikt på sjön.
Läs mer om katastrofen under bron här!
Galenskap eller skicklighet?
Att säkerheten alltid kommer först på sjön är sedan gammalt, men ibland tar våghalsigheten över. Det visade sig med största tydlighet när en Delta 88 Carbon vid namn ”Big Beaver” fångades på film under en vansinnesfärd mellan de norska grynnorna.
En extremt tajt passage där maxfarten är 5 knop. Behöver vi säga att fartyget på 45 ton inte höll fartbegränsningen?
Mer om den galenskapen och chocken mellan grynnorna läser du här!
Läs även: Brittisk seglare korsar Atlanten i pyttebåt
Läs även: Så mycket kostar oligarkernas superyachter – egentligen
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.