2. Sveriges första racer – Duo
Efter att varit försvunnen under många år så fann till slut “träbåtsdetektiven” Anders Værnéus henne. (Foto: Teknisk Tidskrift 1930)
Duo är en mycket tidig racer som ofta kallas Sveriges första racerbåt. “Hon hade måtten 12 x 1,3 meter. Mer långsmalt än så blir det inte”
3. Plyms vackra Ariadne
(Foto: Anders Annell)
Inte den stora ångaren från 1914 utan en vacker skönhet byggd av August Plym 1895.
“Fantastiskt vacker båt som dessutom lär ha seglat något alldeles särdeles. Tyvärr är hon försvunnen sedan 50-talet. Det här kan vara en av världens vackraste” enligt Anders.
4. Skärgårdskryssaren SK55 Miranda
Miranda byggdes till de olympiska seglingarna i Nynäshamn år 1912, då under namnet Trio. Hon ritades av G. Schüssler och byggdes på Holms Yachtvarv i Gamleby. (Foto: SYS, Sail Yacht Society)
“Vacker som få och för att hon, när Henrik Widstrand just renoverat henne, var starkt bidragande till att få mig att välja träbåt och båtbyggeri som yrke. Då var hon var det ballaste jag hade sett” kommenterar Anders
5. Ivar Kreugers Loris
Expresskryssaren Loris från 1913 konstruerades av Knut Ljungberg och byggdes på Hästholmsvarvet i Nacka. (Foto: Sjöhistoriska Museet/Kickifotograf)
“Ett av Knut Ljungbergs snyggaste skrov, att se henne gå genom vattnet i hög fart är en skönhetsupplevelse utöver det vanliga” beskriver Anders
Här kan du läsa mer om Loris:
Kändistätt på Loris. Dagens PS
Här byggdes Sveriges legendariska båtar. Dagens PS
6. Hugo Schuberts AJ
(Foto: Sjöhistoriska Museet)
“Hugo Schuberts fantastiska lilla hårdvindsbåt från 1895, har aldrig sett en båt segla så väl i sjö. Försvunnen i Tyskland”
7. Tournesol
Legendariska TORNESOL visar upp sig från sin bästa sida. (Foto: Lars Olsson)
“Unik båt med unika linjer, ovanligt mycket och snygg form för sin tid” beskriver Anders vackra Tournesol.
Tournesol tillhör den första generationens exklusiva motorbåtar som beställdes av dåtidens industrimagnater. Just denna båt beställdes av Telefondirektör Cedergren. Byggd 1912 och ritad av Victor Israelsson.
Här hittar du mer information om Tournesol:
Caramba – vilken historia. Dagens PS
Som att möta Steve Jobs och Da Vinci. Dagens PS
8. Asta
1898 bestämde sig Georg Tempelman för att beställa en större båt efter några lyckade år med Nygrenritade Aziza. Även den nya båten ritades av Axel Nygren för att byggas av August Plym. (Foto: SYS, Sail Yacht Society)
“Av Erik Salander benämnd som idealbåten och jag kan bara hålla med. Hon är vacker, välseglande i de flesta väder, lagom stor att segla själv och gott om plats för flera.” beskriver Anders Annell den vackra snabbseglaren som han numera själv äger.
Här kan du läsa mer om George Tempelmans båtar:
Handslaget som räckte i generationer. Dagens PS
9. Aziza
Aziza beställdes av Edward Cederlund Jr, punschkungens son och byggdes 1894 av det nystartade Stockholms Båtbyggeri på Liljeholmen. Hon ritades av Axel Nygren och mätte 1,3 enligt kubregeln. Under 1800-talets sista åren seglade bland annat hem 18 pallplaceringar på 20 starter med Georg Tempelman vid rodret. (Bild: Sjöhistoriska Museet)
“Ännu en favorit ritad av Axel Nygren och byggd av August Plym, från 1894. Hon är oemotståndligt vacker och charmig. Fantastisk i lättvind.”
10. Mellanökan Hulda
Hulda är en mellanöka som byggdes 1982 av Per-Oskar och Hans Eriksson på Erikssons varv, Ingmarsö. (Foto: Okänd fotograf)
“Till synes enkel mellanöka byggd av Bröderna Eriksson på Ingmarsö. Form av Hans Eriksson när den var som allra bäst” avslutar Anders sin beskrivning av sina tio favoritbåtar.
Fler artiklar om klassiska båtar:
De fem vackraste klassiska yachterna till salu just nu. Dagens PS
Historisk lustjakt med många liv. Dagens PS