All utrustning i den nya Diva 34 SE är helt återvinningsbart. Det tillsammans med den eldrivna motorn innebär att den gör minimalt klimatavtryck, menar tillverkaren. Dessutom går den att källsortera.
Bernt Lindkvist på Bavaria Sverige har jobbat som båtkonstruktör i 50 år. Men det är först nu som han får sätta en helt återvinningsbar skuta i sjön.
“Det har tagit fem år att utveckla den. Den är nästan identisk till utseendet med den förra modellen”, säger han.
Revolutionerande
Men den förra modellen, som kom ut på marknaden 2019, har ett skrov av glasfiber och plast som inte går att återvinna.
“Men med helt ny teknik bakom materialet kan vi göra något nytt. Det är egentligen revolutionerande”, säger Bernt Lindkvist till Dagens PS.
Diva 34 SE är världens första serietillverkade segelbåt som är helt källsorteringsbar.
Skrov, däck, segel och allt annat är tillverkade i återvinningsbara material. Dessutom har den solceller på rufftaket för att ladda upp den eldrivna motorn.
Seglare är miljömedvetna
“Det har varit en dröm länge. Vi seglare bryr oss generellt mycket om djur, natur och miljö. Därför känns det extra häftigt att få tillverka en båt som har minimal miljöpåverkan”, säger Bernt Lindkvist.
Den går alltså dessutom att källsortera. I vanliga fall kan kompositmaterial – som består av flera olika sorters material, inte att källsortera. Men eftersom bindmedlet i SE 34 SE är en termoplast så kan man hetta upp skrovet och däcket, så att materialen separeras. Därför kan det återanvändas till annat.
Genom ett pilotprojekt i samarbete med bland annat Norska staten och en fransk kemikoncern byggde varvet en kappseglingsbåt där konstruktionstekniken verifierades.
Källsortera till och med seglet
Till och med seglet går att återanvända:
“Genom att lim och film ersatts av värmekonsolidering är seglen möjliga att återvinna i standardiserade processer”.
Just nu pågår tillverkningen av den första segelbåten i serien – som trots sina ringa 40 fot ska ha en lyxig “kaptenshytt” med huvudet mot väggen.