Västervik och Classic Boat Meet. Dagens höjdpunkt är den anrika Gaff Yacht Societys stipendieutdelning för bevarandet av det flytande kulturarvet. Stipendiet delas ut för 31:a gången och går i år till s/y Mazurka, en SK 75:a från 1906 som vårdas av My & Urban Lejerstedt Klang.
S/Y Mazurka årets vinnare av GYS prestigefulla stipendium
Mest läst i kategorin
Föreningen Gaff Yacht Society (GYS) startades 1960 i protest mot seglingsetablissemangen. Initiativtagarna som då var unga studenter hade tröttnat på snobberiet och likriktningen i dåtidens seglarsverige, speciellt de runt om huvudstaden och Sandhamn.
Syftet med GYS var att bevara äldre segelbåtar- och riggtyper samt att motverka likriktningen inom segelsporten.
Studentikos samling
Men om man ska vara helt ärlig var det egentligen en studentikos samling som köpte äldre stora segelbåtar för att kunna komma ut i skärgården och festa.
Kamratföreningen samlade i början 15 personer och ett tiotal båtar. Idag är medlemmarna 130 personer som äger 50 båtar. Föreningen fungerar fortfarande mer som ett ordenssällskap än en förening, man måste bli rekommenderad inträde av en medlem.
Sedan är man volontär ett par år och kan slutligen bli invald på ett årsmöte där den blivande medlemmens fördelar och nackdelar diskuteras på ett humoristiskt sätt.
Senaste nytt
Utvecklades till en seriös förening för det flytande kulturarvet
Med åren blev de glada studenterna allt äldre och GYS kom att bygga sig ett rykte som en seriös, kompetent och kapabel förening där medlemmar förutom att arbeta med det svenska flytande kulturarvet även kunde ha riktigt skoj.
GYS fick egen regatta
Föreningen var snabb i att visa sin organisationsförmåga och började organisera egna regattor. Med början 1965 arrangeras Riddarfjärdsseglingarna, den nu mytomspunna ‘The Scandal Beauty Trophy’ mitt i Stockholm.
Stora skaror Stockholmare flockades varje år kring Riddarfjärdens kajer för att se när de gamla båtarna kappseglade. 2020 flyttades regattan och är nu en del av KSSS Samhamnsregatta, numera även kallad för ‘Sandhamn Classic’.
The Scandal Beauty Trophy är idag det mest prestigefyllda kappseglingen för äldre träsegelbåtar. Men man kan kanske anse att GYS i och med detta har blivit en del av seglingsetablissemanget, sida vid sida med Kungliga Svenska Segelsällskapet, KSSS.
Världen då största kappsegling
Från 1976 arrangerade GYS även Segelbåtens dag med Svenska Dagbladet (SvD) som huvudsponsor.
Detta blev då världens största kappsegling, med över 150 deltagande klasser (inklusive radiostyrda segelbåtar i Karlaplans fontän). Detta evenemang dog ut 20 år senare då SvD drog sig ur.
Egen stiftelse – GYSS
På 80-talet tyckte ett gäng inom föreningen att det behövdes göras mer för att främja bevarandet av äldre segeljakter i Sverige. Med överskottet från Segelbåtens dag 1987 fick man en grundplåt för ett mer långsiktigt stöd genom en stiftelse.
Det krävdes dock ytterligare 15 000 kronor för att kunna registrera en stiftelse. Genom ett hårt arbete och andra donationer, lotterier, och auktioner bildades Gaff Yacht Society`s Stiftelse – GYSS den 8 december 1988.
Stadgarna antogs då av Per Olof Brandt, Göran Edin, Lars Engvall, Bengt Feldt, Eva Horrdin, Miklos von Matuska, Lars Porne och Georg Wiström.
Utdela stipendium för att främja kulturarvet
Syftet var att genom stiftelsen utdela ett stipendium för “främja bevarandet av äldre, kulturhistoriskt eller på annat sätt intressanta segeljakter av trä eller annat byggnadsmaterial samt äldre segel- och riggtyper”.
Stipendiet som ges till båten och inte till ägarna ger ingen Nobelprissumma precis, utan utgörs av en symbolisk summa på 10.000 kr. Det viktigaste är att få uppmärksamhet och öka intresset för äldre båtar, är ingen intresserad kommer de att försvinna.
De få män och kvinnor som vårdar våra äldre segeljakter behöver all uppmuntran de kan få. GYS stipendiestiftelse har gott sällskap av några andra stödfonder riktade till det flytande kulturarvet.
Exempelvis Veteranbåtsföreningen med sin veteranbåtsfond grundad 1976 och Svenska skärgårdskryssarförbundets (SSKF) renoveringsfond grundad 1993 på senare år har Nya Djurgårdsvarvets stiftelse och Burre Hellmans stiftelse tillkommit.
Publicerat flera böcker
GYS har under åren publicerat böcker till förmån för stiftelsen, t ex en riktig pärla är boken om Segelsportens historia från 1600-talet till 1907. Till dagens datum har man publicerat fyra böcker, Mina och andras drömbåtar, Segelsport i brytningstid, Gaff Yacht Society 50+ samt Svensk Sjösportbiografi
Sedan 1990 har stiftelsen delat ut stipendiet varje år. Utdelningsplatsen har varierat, det har varit vid GYS:s årsmöte, Classic Boat Show i Allt om Sjön och en gång av självaste kulturministern vid båtmässan i Göteborg.
Stipendiaterna är många, fram till 2021 hela 31st. Här kan nämnas exempelvis:
1991 – Beatrice Aurore
Stipendiet tilldelades Björn Widström med flera för arbetet med skärgårdskryssaren SK 150, S1, s/y Beatrice Aurore, från 1920 ritad och byggd av August Plym på Neglingevarvet för skeppsredaren Erik Brodin.
Beatrice Aurore delades i två delar av en fallande mobilkran i slutet av 80-talet och fick efter olyckan totalrenoveras. Båten är Sveriges enda aktivt seglande 150 kvadratmeters skärgårdskryssare och ägs nu av ett konsortium med tio medlemmar.
1992 – Miranda
Priset tilldelades Henrik Widstrand för arbetet med SK 55:an s/y Miranda från 1912. Ritad av konstruktör Gustav Schüssler (1875-1942) och byggd på Holms Yachtvarv i Gamleby.
Miranda, då under namnet Trio, byggdes till öppna olympiska seglingarna i Nynäshamn år 1912. Henrik köpte båten som 18-årig 1985 och renoverade henne till toppskick.
Den gaffelriggade Miranda är en snabbseglare och vinnare av ett flertal priser både i Classic-klasser och LYS/SRS mot moderna båtar. S/y Miranda såldes till utlandet förra året.
1998 – Astarte
Stipendiet gick till Peter Thomsen och Pär-Ola Klang för sin renovering av Sveriges första R 10 s/y Astarte från 1907.
Hon ritades av konstruktören C.O Liljegren på uppdrag av Direktör Carl Ragnar Flodqvist och byggdes på Stockholms Båtbyggeri AB vid Neglinge, Saltsjöbaden.
Det sägs att Astarte seglar som en riktig gudinna och i det närmaste originalskick. Båten har sålts till Italien.
2011- Folkbåten Jo-Jo
Priset gick till Anders Olsen för hans arbete med Folkbåten Jo-Jo S2 som byggdes 1942 i Göteborg.
Folkbåtens konstruerades av Thord Sundén och är den träsegelbåt som har byggts i flest exemplar. När Anders köpte Jo-Jo var hon mer eller mindre som ett vrak och han fixade henne till nästan originalskick.
Anders Olsen är välkänd inom folkbåtsvärlden och tävlingsseglar varje säsong med goda resultat.
2014 – Vanjara
Detta år gick priset till Hans Börjesson, Sail Yacht Society (SYS) tidigare ordförande, som övertog kuttern s/y Vanjara 2001.
Då hade hon legat på land i ett fårhus i Stockholms ytterskärgård cirka 50 år. Vanjara byggdes 1890 på Stockholms Nya Båtbyggeri, Liljeholmen i Stockholm av konstruktören August Plym. En välbyggd båt på 5,5 meter med vackra klassiska linjer.
Vanjara renoverades på Träbåtssällskapet Skeppsmyran (TSSM) fram till 2014, när hon sjösattes och seglades för första gången på 60 år. Stipendiet tilldelades med motiveringen att s/y Vanjara renoverats under många år med stor känsla, skicklighet och tålamod. Hösten 2020 tog en ny ägare över.
Många goda kandidater till priset
Stiftelsens styrelse har alltid många goda kandidater att bedöma inför beslutet om årets stipendium. Det enklaste sättet att ansöka om stipendiet är att gå in på GYS stiftelses hemsida och kontakta stiftelsen.
Det finns alltid någon eller några som skiljer sig från mängden, dessa som på ett eller annat sätt gjort något intressant, berömvärt eller särskilt förtjänstfullt.
2022 – Årets stipendiater: Urban & My Lejerstedt Klang
I samband med Classic Boat Meet i Västervik 20-24 juli presenterats årets stipendiat. GYSS styrelse motiverar valet med följande ord:
”Mazurka har levt ett långt och händelserikt liv utan att ha misshandlats allvarligt. Ingen har byggt om henne, fått den dåliga idén att ta ur inredningen, kapa den onödigt långa aktern eller bygga högre ruff. Mazurka ser fortfarande ut som den båt som sjösattes från Löfholmsvarvet 1906 och är en viktig representant för hur en större svensk fritidsbåt såg ut innan R-regeln och skärgårdskryssarregeln förändrade båtarnas form. Dock har tidens tand sakta nött ner den en gång så välbyggda båten. Under en långsiktigt och väl genomförd renovering har Mazurka återuppstått i sin forna glans och skrovet har återfått sin styrka. Under kommande generationer kommer hon att fortsätta glädja de som träffar henne på Mälarens grumliga vatten eller ute i skärgården”
När My och Urban Lejerstedt Klang köpte S/Y Mazurka vintern 1999/2000 hade hon varit på land de senaste tio åren.
Hon, eller renoveringsprojektet, hade klarat sig ganska bra efter alla dessa år men behövde en rejäl omvårdnad. De började med att byta några bord.
Sedan dess har paret med stor hjälp av Lasse ”Målare” Andersson och olika båtbyggare bytt kölplanka, roderstäv, några bottenstockar, sambord, många meter bordläggning, monterat en inombordare, gjort om och bytt stående riggen, renoverat masten, bytt inre och yttre förstäv, röstjärn, mastfot, nästan alla stålbottenstockar, 16 stålspant, nåtlimmat botten m.m.
2020 renoverades överbyggnaden. Trots den omfattande och pågående renoveringen har hon seglas det flesta somrarna, endast ett avbrott mellan 2011 och 2014. Nu är hon i prima skick och klar att hävda sig i de kappseglingar hon ställer upp i.
Fått tidigare utmärkelser
2016 fick paret Lejerstedt Klang en hedersplakett för förtjänstfullt renoverande från SSKF’s renoveringfond. Mazurka deltog i den världsrekordstora samlingen i Mariefred 2018 och vann klassen för 100-åringarna.
År 2020 uppmärksammades hon av Search Magazine 100 Year Hall of Fame som hyllar båtar som kappseglas efter sin hundraårsdag.
S/Y Mazurkas historia
Mazurka beställdes 1905 av Oscar Holtermann (1859-1932), svensk officer och kammarherre av adlig börd som blev ärad med flera svenska och utländska utmärkelser.
Efter tjänstgöring i det militära var han aktiv i flera bolag. Holtermann var dessutom KSSS:s och Svenska Seglarförbundets ordförande mellan 1910 och 1922.
Mazurka ritades av Albert Anderson som var den tidens ledande svenska båtkonstruktör. Anderson har ritat flera hundra båtar, bland annat den 15,7 meter långa skärgårdskryssaren Mejt II till Anders Zorn 1911.
S/Y Mazurka byggdes på Löfholmvarvet (1893-1945) vid Liljeholmen i Stockholm. Varvet har byggt många klassiska båtar bland annat Sveriges sista överlevande fenkölsracer X som byggdes 1912 på ritningar av K.E. Sjögren.
Petterssonbåten Viking V 1911–1912 till konstruktören Carl Gustaf Pettersson själv samt Walleniusrederiernas Soya III 1939, numera representationsfartyg som går att beskåda vid Gåshaga på Lidingö.
S/Y Mazurka har en nästan komplett ägarlista och originalritningar finns bevarade på Sjöhistoriska museets digitala arkiv.
I standardverket ”Kryssare och Kappseglare” av Hans Wahrolén kan man läsa följande om S/Y Mazurka:
”Mazurka är omsorgsfullt byggd – hon finns alltså kvar – och den ursprungliga ägaren, Holtermann, nöjde sig säkert inte med mindre. Han var en central gestalt i dåtidens KSSS och förvärvade smeknamnet ”Pjoltermann”. Däremot tycks Anderson inte ha lyckats helt med konstruktionen. Båten tycks ha varit tänkt att få mätetalet 4,9 eller 5,0 enligt kubregeln, varigenom Mazurka skulle höra till de största kryssarna i klass IV. Men med sin dåvarande flytlinje om 8,29 m och 79,69 m2 segel i gaffelriggen blev mätetalet strax över 5, vilket placerade Mazurka i klass III. Hon hade där att tävla mot båtar med mätetal ända upp till 10, vilket ungefär motsvarar en SK120. Mazurka syntes inte heller på kappseglingsbanan och efter några år riggades hon upp till 84 m2.”
S/Y Mazurka är idag i mint condition, ett levande bevis på att det går att rädda dessa gamla båtar. Det är bara att gratulera årets stipendiater, Urban & My Lejerstedt Klang.
Mazurka är en lysande pärla bland alla träbåtar som nu samlats i Västerviks fina hamnområde. Här har hon sällskap av Sverige finaste träbåtar bland annat s/y Gandul.
I samband med tillkännagivandet av GYSS-stipendiet lördagen den 23 juli överlämnar SSKF:s renoveringsfond s/y Gandul till sin nya förvaltare Utbildningsrederi AB.
Det glädjande att GYS, GYSS och andra aktörer fortsätter arbeta för att bevara vårt flytande kulturarv.
Relaterade artiklar:
Äntligen – vackra Gandul räddas. Dagens PS
Ökat intresse för klassiska båtar – tio stycken nya K-märkta. Dagens PS
Marinarkeolog med stort intresse för träbåtar och det flytande kulturarvet.
Marinarkeolog med stort intresse för träbåtar och det flytande kulturarvet.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.