Dagens PS

Greenline 48: Tidlös design som står sig

Ett bra kvitto på väl genomförd design och bygge. Greenline 48 är lika poppis fortfarande. (Foto: Greenline)
Ett bra kvitto på väl genomförd design och bygge. Greenline 48 är lika poppis fortfarande. (Foto: Greenline)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 12 juli 2024Publicerad: 11 juli 2024

Tidlös design är en sällsynt konst, men precis det har hänt med Greenline 48. Trots att den här modellen visades upp för första gången för 10 år sedan, är den fortfarande superpopulär och säljer varje år.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Senare i år levereras det 120:e skrovet, vilket verkligen bevisar Greenlines filosofi om ett hållbart båtliv.

Skippar trender

Greenline 48 har en ganska tidlös design, ett effektivt skrov och drivlina, samt möjlighet att välja mellan flybridge eller coupé. Båten erbjuder också en flexibel interiörlayout och även finnish.

“Vi ville alltid att Greenline Yachts skulle sticka ut från mängden,” säger ägare och vd Vladimir Zinchenko.

“Vi har fokuserat på ansvarsfullt båtliv och innovation i hela vårt sortiment. Modellens livslängd visar att vi gör rätt saker, eftersom våra båtar gör ägarna nöjda år efter år. Genom att undvika trender och modeflugor förblir Greenline Yachts åtråvärda och amorterar sina koldioxidutsläpp över en längre period.”

Gott om plats både ute och inne för mysiga stunder. (Foto: Greenline)
Gott om plats både ute och inne för mysiga stunder. (Foto: Greenline)
ANNONS

Senaste nytt

En klassiker rent av

Sen båten lanserades på Düsseldorf Boat Show 2014, har Greenline 48 snabbt blivit en klassisk så kallad gentlemans cruiser.

Den lockar både erfarna motorbåtsförare och före detta seglare.

ANNONS

Designen är ganska smart och båten är något större än Greenline 45. Men Greenline 48 placerar huvudkabinen framåt, tydligen för att få bästa möjliga ventilation.

Interiören är väl genomtänkt med två stora gästkabiner och flexibla skjutbara sängar som snabbt kan ändras från twin till dubbel.

Vi gillar anpassningen.

Varje kabin har eget badrum med dusch. Det finns också möjlighet att bygga en självförsörjande huvudkabin akterut, genom att ge upp en del av lastrummet. Så mer komfort och lyx eller mer stuvutrymme?

Finns gott om plats över hela båten. Louge, soffor, matplatser. Det finns rum för alla. (Foto: Greenline)
Finns gott om plats över hela båten. Louge, soffor, matplatser. Det finns rum för alla. (Foto: Greenline)

Inga trappor på huvuddäcket

Det är runt huvuddäcket det händer med en stor salong, djup och skyddad sittbrunn och lounge utrymmen både fram och bak.

Tack vare någon smart konstruktion finns inga trappsteg mellan förarplats och akterdäcket. Fördelarna är ju uppenbara, särskilt under gång där den låga tyngdpunkten då ger stabilitet och komfort.

En annan cool funktion är att köket i aktern har ett öppningsbart fönster och en skjutdörr. Då slipper du stå i skamvrån ensam och kan fortsätta hänga med ditt sällskap.

ANNONS
Skjutdörrar och stora öppningsbara fönster gör det möjligt att laga mat, eller blanda drinkar, utan att lämna sällskapet (Foto: Greenline)
Skjutdörrar och stora öppningsbara fönster gör det möjligt att laga mat, eller blanda drinkar, utan att lämna sällskapet (Foto: Greenline)

“Vi är riktigt stolta över denna funktion,” säger kommersiell chef Luca Raumland.

“Den gör det enkelt att förbereda mat utan att missa samtalet med gäster eller familjemedlemmar. Detta var en Greenline-innovation redan 2008.”

Anpassat efter kontinent

Både flybridge och coupé har sina egna fördelar. I länder som till exempel Turkiet och USA är flybridge ett måste för extra underhållningsutrymme. Coupé har dock en lite slankare profil med bredare överhäng som håller interiören skuggig och sval, vilket då är ganska populärt i Australien och Sydasien.

Taket är också perfekt för solpaneler, det är en viktig del av Greenlines DNA. Greenline 48 har 9 solpaneler som genererar över 15 kWh per dag, vilket ju minskar behovet av en generator.

Takvåning. Typ. Riktigt härligt. (Foto: Greenline)
Takvåning. Typ. Riktigt härligt. (Foto: Greenline)

“Från den hydrauliska plattformen akterut till det enorma förvaringsutrymmet under salonggolvet, finns det många smarta funktioner som gör att Greenline 48 sticker ut”, avslutar Raumland.

“Yachten kommer säkert fortsätta vara en bästsäljare i många år framöver, precis som den berömda Greenline 33 som var i produktion i 16 år.”

ANNONS

Fakta Greenline 48 H-Drive Hybriddrivsystem

  • Drivsystem: H-Drive hybrid
  • Version: 6G
  • Elmotorer: Två 24 kW elmotorer
  • Dieselmotorer: Två 250 hk dieselmotorer (alternativ: 2x 370 hk)
  • E-kryssningsfart: 5 knop
  • Räckvidd i elektriskt läge: Upp till 25 nautiska mil
  • Maxfart: Upp till 24 knop

Veckans drömbåt: Greenline 33 Hybrid

Få båtar har gjort så starkt globalt avtryck som Greenline 33 Hybrid. När den lanserades 2010 framstod plötsligt alla andra båttillverkare som uråldriga.

Greenline 39 Hybrid – havets hybridkung

VECKANS DRÖMBÅT: Hur förbättrar man ett vinnande koncept som fått mängder av utmärkelser och förändrat en hel bransch? Det är frågan för många

Hybridbåten Greenline 40 utan laddångest

Design och hållbart, så vill Greenline profilera sig. Med sin 40-fotare bevisar man det. Formspråket är såväl klassiskt som eget. Planlösningen med

Greenline 58 Fly – första titt på den nya hybriden

Nästa höst lanserar Greenline en ny förstklassig båt med flybridge efter succén Greenline 48 Fly. Den nya båten blir det perfekta mellanläget mellan den

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS