VECKANS DRÖMBÅT: Hur förbättrar man ett vinnande koncept som fått mängder av utmärkelser och förändrat en hel bransch? Det är frågan för många branschledare som ständigt behöver utvecklas för att behålla försprånget på marknaden.
Greenline 39 Hybrid – havets hybridkung
Mest läst i kategorin
Den slovenska båttillverkaren Greenline tog, som vi skrivit om i tidigare artiklar, marknaden med storm när de lanserade sin hybridbåt Greenline 33 för tolv år sedan.
Att färdas på havet i tystnad och bara höra skrovets färd genom vattnet är något som innan dess bara varit seglare förunnat. Men nu slår hybridtekniken och alla nya elbåtar äntligen igenom på bred front och formar vårt framtida båtliv.
Utveckla och repetera en succé
Greenline är den tillverkare som ligger längst fram i den här utvecklingen. Hur har de då gjort för att utveckla sitt vinnande koncept? Jo, de frågade ägarna av sin framgångsrika Greenline 33 modell vad de uppskattade mest och vad de saknade på sin modell.
Drygt 100 olika ägare bidrog till en diger lista med förbättringar, förändringar och nya innovationer. Allt detta tog man i beaktande när man konstruerade Greenline 39 Hybrid, modellen som är en naturlig ersättare efter den något mindre storsäljaren. Lyckades man? Häng med ombord och gör din egen bedömning.
Möjlighet när en ny Greenline 39 Hybrid levereras
Vi hade turen att ta oss en titt på Greenline 39 samma dag en båt skulle levereras till en köpare i Stockholm. Den första frågan blev förstås varför de hade valt en Greenline 39 Hybrid?
“Vi ville ha en bekväm båt i den här storleken och för oss stod valet mellan en Grandezza och en Marex i samma storleksklass. Till slut valde vi Greenline på grund av hela den elektrifierade lösningen” säger den nya köparen som vill vara anonym.
”Att kunna åka hållbart och tyst genom skärgården var det främsta argumentet. Men även lösningen med 220 volt ombord som ger helt andra möjligheter som exempelvis värme, AC, och riktig köksutrustning ger massor av fördelar för oss” avslutar den nya båtägaren.
Hur fungerar hybriddriften?
Greenline har flera olika hybridlösningar, men den som säljs mest på svenska marknaden är den som kombinerar en Volvo Penta 220-hk D3-diesel med en 14 kW elektrisk drivmotor, batteribank och solpaneler på totalt 1 320 watt.
Den integrerade 10 kW-generatorn laddar en 600 Ah-grupp av litiumbatterier som är mindre, lättare och effektivare än traditionella batterier och behöver inget underhåll. De kan laddas i tusentals cykler och har en livslängd på drygt 10 år.
Flexibel och hållbar framdrift
Batteribanken laddas antingen från solcellerna på taket eller genom dieseldrift. Eller så laddar man via landström på sin båtplats eller gästhamn. Målet med resan avgör hur mycket el du kan göra av med under färden.
Är planen att ligga i en naturhamn eller på svaj en helg ser du till att ha tillräckligt med kraft kvar för ett bekvämt båtliv utan strömbrist. Skulle det ta slut så laddar man upp via kombination av solpaneler och använder motorn som generator.
Siktar man in sig på en gästhamn med el kan man köra maximalt med eldrift, komma fram med anlända tömda batteribankar och därefter plugga in landström. Man anpassar laddningen mellan 6-32 ampere beroende på vad platsen kan leverera utan att slå ut säkringar på bryggan. Efter en härlig kväll så vaknar man morgonen med full batteribank igen.
I hybriddrift driver dieselmotorn generatorn som laddar fullt på 2,5 timmar. I helelektriskt läge går hon på rent batteri i drygt 2,5 timmar om man går i cirka 5 knop. Räckvidden är då cirka 12 sjömil med en batteribank. Köparna i Sverige väljer oftast två batteribanker så man kommer drygt 20 sjömil. Något som passar de svenska skärgårdarna alldeles utmärkt.
Mindre bränsle och lägre underhållskostnader
Statistik enligt Greenline själva visar att hybridsystemet avlastar dieseln med 1/3 över en livstid. Då skall man ta i beaktande att statistiken kommer från båtarna på internationella marknaden som går betydligt längre sträckor än vad en båt gör i de svenska skärgårdarna.
1/3 mindre motortid i snitt innebär mindre underhåll, lägre bränsleförbrukning och framför allt en betydligt lägre totalkostnad. Men den verkliga vinsten ligger i en tyst och hållbar framdrift.
Solpanelerna stöttar hybridsystemet
Med fyra solpaneler på totalt 1 320 watt på kabintaket klarar man för det mesta förbrukningsel som kyl, lampor, TV, spisar och luftkonditioneringen. Givetvis under förutsättning att solen visar upp sig då och då. Solpanelerna är anslutna till inverter/laddare på 5000 watt. Den är placerad i ett fack under fotstödet vid rodret, vilket är tillräckligt stort för att klättra in i.
Slå på laddaren när du har större elbehov eller håll den i ett konstant laddningsläge för att hålla batterierna fyllda. Köksutrustningen körs via invertern på 220 volt vilket gör att det inte behövs specialiserade 12V-versioner. Det gör det billigare och enklare att eventuellt byta utrustning. Här har Greenline tänkt till ordentligt.
Har man förbrukat elen är det enkelt att växla mellan el- och dieseldrift. Det är bara att sätta motorn i neutralläge och trycka på en knapp så har man elen tillbaka.
Ombord på däck
Överbyggnaden på Greenline 39 är asymmetriskt placerad, man tar sig runt på båda sidor av kabinen, men skarndäcket på babord sida är ca 15 cm brett där styrbordsidan och där man normalt går är ca 40 cm.
För alla ombord är det enkelt att ta sig runt på båda sidor men vi föredrar ju givetvis styrbordsidan där man rör sig enkelt och tryggt då pulpits, mantåg och handtag är bra och stabilt placerade.
På styrbords sida möter vi kanske största förbättringen jämfört med Greenline 33. Äntligen har man fått en skjutbar dörr till förarplatsen, som den har saknats på den mindre modellen. Det var den enda plumpen i ett för övrigt fläckfritt protokoll.
Akteröver har båten, precis som på Greenline 33, en nedfällbar badplattform på cirka 75 cm, något som verkligen förändrar hela upplevelsen av akterdäcket. En liten skillnad är att det på 39:an finns en liten akterplattform, cirka 40 cm, utanför den nedfällbara badplattformen. Något som har förbättrat flexibiliteten och möjligheten att snabbt komma akterut vid behov.
På akterdäcket sitter man ledigt 4-6 personer och under däcket finns det bra förvaring som rymmer det mesta en familj behöver på en skön sommarsemester.
Integrerad kabin, kök och akterdäck
På Greenline 39 har man behållit den mycket smart lösningen för att öppna upp mellan kabinen och akterdäcket. Precis som på 33:an så öppnar man upp rutan och fäster mot kabintaket och öppnar skjutdörren mot styrbord. Man fäller ner den vikbara delen får köksbänken och vips så har man integrerat köket och kabinen med akterdäcket.
Man upplever därför båten betydligt större än de 39 fot hon är. Man har fått en spatiös båt att leva och umgås på.
Köket är akterut till babord och inklusive diskbänk och diskmaskin med bra plats för förvaring. På motsatt sida har ägaren ett stort kylskåp och frys kylskåp. Kort och gott så är det ett mycket bra kök som lika gärna kunnat sitta i en 60 kvm lägenhet.
Perfekt för de som gillar att laga mat och samtidigt umgås med de övriga ombord då köket blir själva centrum på båten. De som lagar maten har lika nära till sittplatserna i kabinen och förarplatsen till de som sitter och njuter på akterdäcket. Intill köket finns soffa och sittplatser för 6-7 personer om man vill njuta av maten inne i kabinen.
Det är lätt att förstå varför Greenlines koncept mottagits så väl. Det är verkligen en båt att umgås och leva i.
Förarplatsen
Själva förarplatsen ligger naturligt på styrbordsidan med sin efterlängtade skjutdörr ut till däcket. Bakom rodret hittar vi navigatorn, den diesel / elektrisk brytare i mitten och bog- och akterpropellerreglage utanför ratten. Kontrollerna är placerade tydligt och pedagogiskt så att skepparen når dem enkelt.
På den mindre Greenline 33 var det inte en optimal förarplats. Här har man lyckats skapa bra flexibilitet med många olika justeringar för en långresa. Det finns integrerade fotsteg som går att justera. I taket ovanför förarplatsen finns två skjutbara takluckor och med nedfällbart fotstöd är det enkelt för rorsman att stick ut huvudet och få en bra blick över förskeppet vid förtöjning.
Sittandes framför ratten har man en stor och bred vindruta som ger en panoramaupplevelse om man föredrar att sitta ner och styra båten.
Ner i ruffen
Här hittar vi ägarhytten där man precis som på den mindre modellen kan skjuta ihop kojerna eller dra isär dom. Perfekt ifall man tar med sig gäster eller om den äkta hälften tröttnat på nattens snarkningar.
Gott om förvaring och stuvmöjligheter för några veckor till sjöss.
Gästhytt
Precis vid trappan på babord sida hittar vi gästhytten, även dessa kojer går att dra i sidled och justera ifall man vill låta de sitta ihop eller ha som separata kojer. Flexibelt och smart.
Toalett och dusch
Mellan kabinerna hittar vi den rymliga toaletten. Här är gott om plats och med separat dusch med glasväggar. Precis som man förväntar sig på en 39-fotare i dag.
Summering
Efter att ha synat Greenline 33 för ett par veckor sedan och nu få sätta fötterna ombord på Greenline 39 så är det stor skillnad. De relativt små synpunkter vi hade på 33.an har åtgärdats med råge i Greenline 39.
Här ser vi hur mycket det är värt att faktiskt lyssna på sin användare när man produktutvecklar. En självklarhet kan man tycka men ack så ovanligt i den konservativa båtbranschen där det i huvudsak är konstruktören och tillverkarens vision som får leda projektet.
Har man då lyckats att axla arvet från båten som förändrat en hel bransch?
Tveklöst ett stort JA.
Precis som köparen av denna båt gjorde så kan man kan titta på andra båtar och visst finns det båtar med exklusivare snickerier, men när man jämför helheten, hybriddriften och den smarta 220 elektrifieringen så blir valet ganska enkelt.
Förutsatt att man tror på elektrifiering även till sjöss förstås.
Relaterade artiklar:
Veckans drömbåt: Greenline 33 Hybrid. Dagens PS
Veckans drömbåt: Marex gör en bra båt ännu bättre. Dagens PS
Veckans drömbåt: Nya heta Oceanis 40.1. Dagens PS
Chefredaktör och ansvarig utgivare.
Chefredaktör och ansvarig utgivare.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.