Det sägs att det tar 10 000 timmar att bli en riktig expert på någonting. När det gäller salongsbåten SILVA stämmer det, så lång tid tog det för Anders och Viola Widström att bygga om båten från ett ruttet vrak till en välanvänd familjebåt med K-märkt kulturhistoria.
Göteborgsyachten SILVA - från vrak till drömbåt
Mest läst i kategorin
I vår artikelserie om skärgårdens vackraste båtar har turen kommit till M/Y SILVA, en K-märkt, Petterssonritad salongsmotorbåt i mahogny som i dag skiner på sina turer – men när ägarna Anders och Viola Widström hittade den var båten ett ruttet vrak på land.
M/Y SILVA ritades av C.G. Pettersson 1923 (ritningsnummer 630 A och B). Hon byggdes på Landin & Johanssons varv i Långedrag 1924 åt bygghandlare GW Rundström i Göteborg.
Bygghandlaren GW var en “salf-made” personlighet som tidigt började köpa och sälja byggvaror. Ett värv som visade sig vara riktigt lönsamt och han byggde sig en ansenlig förmögenhet som investerades bl.a i två öar, Brustholmarna, utanför Långedrag, Göteborg.
GW hade haft flera båtar som hette Silva innan, men denna Pettersonritade skönheten behåller han livet ut. På Brustholmarna bygger han sig en ordentlig kaj för att SILVA skulle få en riktigt bra hemmahamn.
Hon blir det naturliga transportmedlet mellan Brustholmarna och Långedrag, i övrigt blev det främst dagsutflykter i den fantastiska bohuslänska skärgården.
SILVA finns med familjen Rundström i 35 år tills 1959 då GW går bort. 1960 så säljs SILVA till Lars Olsson i Malmö. Därefter har hon flera olika ägare som med ett allt mindre engagemang och bristande underhåll gör att hon till slut hamnar på land i Lomma i början 70-talet.
Där får hon stå och förfalla i nästan 20 år innan hon köps av Anders och Viola Widström.
En tillfällighet räddade den vackra yachten
Paret Widström upptäckte båten 1995 genom en vän som var nere i Skåne och hälsade på sin blivande hustru. Han fick syn på den på land i Lomma, med en skylt om att den var till salu. SILVA var då i väldigt dåligt skick. Men de ser potentialen i vraket och köper henne för 15 000 kronor.
De fick båten transporterad med lastbil till Ekerö. En transport som kostade mer än båten. Väl på plats så inleddes arbetet med att få henne sjöduglig igen.
Byggde sin drömbåt utifrån vraket
Vilket inte var något litet arbete. Anders har tidigare beskrivit processen i en artikel på livetombord där han berättar att det fanns ett hål stort nog att kliva igenom i stäven, måsbon i akterruffen och inredningen slagen i spillror.
“Vi såg att den hade rätt storlek, vi sökte en familjebåt. Sedan hade den en historia, den var ritad av C. G. Pettersson och vi såg att den var snygg. Värd att lägga ned jobb på”, säger Anders i artikeln.
Sju års renovering
Under de sju år som det tog att få båten sjöduglig byttes kölstocken ut mot en ny som tillverkades av en 3,5 tons ekstock på sju meter. Förstäven byttes ut, och 110 meter bordläggning. Under vattenlinjen användes furu istället för mahogny för att bättre stå emot röta.
Anders som är utbildad både båtbyggare och möbelsnickare gjorde allt träarbetet själv. Det man lagt ut på andra har varit stålarbeten som exempelvis spant, motorbyte samt byte av elsystem.
“Räknar vi ihop alla materialkostnader och de personer vi hyrt in så har vi lagt ca 1 milj kronor på SILVA. Men det har varit värt varenda öre, vi har fått den drömbåt vi önskat oss. Hon är den perfekta familjebåten och vi har minst 100 övernattningar ombord varje säsong” säger Anders
Sjösatt lagom till 40-årsdagen
Lagom till Anders 40-årsdag kunde SILVA sjösättas igen. “Det var när jag fyllde 40, den 2 november 2001. Vi sjösatte, och sedan hade vi fest för båten och för mig vid ett långbord som vi dukade i huset som vi byggt för renoveringen av SILVA”, berättar han.
Sedan dess har SILVA besökt alla nordiska länder utom Island, höga kusten, Vänern, Vättern, Göteborgs skärgård, Skåne, Blekinge, Dalslands kanal, Göta kanal och Glafsfjorden. Minst sagt en välberest mahognyyacht som höjer många ögonbryn i de hamnar hon förtöjer i.
Ett känslosamt återseende
Under renoveringen sökte Anders upp Ulla Rundström, sonhustru till beställaren GW Rundström, och fick under ett hjärtligt återseende fick ta emot delar av originalservisen från Rörstrand och foton av båten från 1920-talet. Allt det hittar ni i ett album om SILVA på hennes hemsida. där ni även kan följa paret Widströms hela renovering.
“Det blev känslosamt, hon grät när vi kom in i viken, hon hade åkt mycket i den när hon kom in i familjen och även haft med barnen. Men de sov aldrig i den utan gjorde utflykter och bodde på hotell”, berättar Anders
Det 9 000 arbetstimmarna som behövdes för att få båten sjösatt har nu kommit upp en bra bit över 10 000, då paret Widström fortsatt att förbättra sin båt.
Parets insats belönades också 2012 med att SILVA blev K-märkt av Sjöhistoriska Museet, som ett erkännande av arbetet med att återställa en svensk kulturangelägenhet.
K-märkt av sjöhistoriska Museet
Sjöhistoriska motiverar K-märkningen på sin hemsida: “Silva tillhör den äldre generationen fritidsbåtar som tillverkades i ett exemplar med egen ritning. Genom åren har den genomgått en del ombyggnader. Efter över 15 år på land har nuvarande ägare genomfört en omfattande nödvändig upprustning.
Tack vare ägarens erfarenheter och det dokumentationsmaterial som finns kvar, har resultatet blivit en båt som nu fått ett utseende nära ursprunget. Det dokumentationsmaterial med bland annat i form av fotografier, som ägaren visat gör att båtens historia kan följas på ett förtjänstfullt sätt. Statens maritima museer anser sammantaget att Silva är kulturhistoriskt värdefull och uppfyller vad som krävs för att anses vara en K-märkt fritidsbåt.”
Sällan har en utmärkelse varit mer välförtjänt. Anders och Viola räddade vraket och byggde sin drömbåt. Nu firar SILVA 20 år efter sjösättningen och vi får några ord med Anders.
– Vad upplever du är det bästa med Silva?
“Hon passar oss helt perfekt som familjebåt, har allt vi behöver ombord. Med sex kojplatser och flera olika kupéer får vi med oss både vänner och familj ombord”
– Hur reagerar man i hamnar där du lägger till med Silva?
“Mycket mycket positivt mottagande i stort sätt i alla hamnar. Och ju längre bort från Stockholm vi åker så blir det ännu mer uppmärksamhet, Vi har haft besök av landsortstidningar ombord som har skrivit reportage i stort sett varje sommar dessa 20 år vi har använt henne på lite längre turer. Bland annat i just Lomma förra sommaren”
Det är med en viss saknad vi slår på sista tangenten i denna artikel och hoppas vi får återkomma till vackra SILVA i kommande artiklar.
Relaterade artiklar:
Kändistätt på tändstickskungens Loris. Dagens PS
Caramba, vilken historia. Dagens PS
Fakta M/Y SILVA
Båttyp: Salongsmotorkryssare
Konstruktör: C. G. Pettersson
(ritning nr 630)
Byggnadsår: 1923
Varv: Landin & Johansson,
Ort: Långedrag
Material: Hondurasmahogny
Längd: 12,60 meter
Bredd: 2,60 meter
Motor: Yanmar 100 Hk, ursprungligen en Wisconsin bensin 6:a, 35 Hk
Fart: Toppfart 13 knop, marschfart 8,5 knop
Mer information och bilder hittar du på SILVAs egen hemsida
Ägarlängd:
1923-1960 GW Rundström, Göteborg
1961-1968 Lars Olsson, Malmö
1969-1970 Jonny Petersson, Calle Bergström, Dennis Olsson, Lomma
1970-1995 Olika ägare
1995- Anders och Viola Widström, Ekerö
Här nedan har du flera inspirerande bilder på SILVA:
Chefredaktör och ansvarig utgivare.
Chefredaktör och ansvarig utgivare.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.