Dagens PS

Golden-Cut 28. Båten som förtjänade ett bättre öde

Golden-Cut 28
Stora ambitioner med världsledande designers som levererade en drömbåt. Golden-Cut 28 är båten som förtjänade ett bättre öde. (Foto: Anders Jelving)
Anders Jelving
Anders Jelving
Uppdaterad: 11 feb. 2022Publicerad: 11 feb. 2022

Tio byggda båtar och en entreprenörsdröm i kras. Golden-Cut 28 är fortfarande lika eftertraktad som när de byggdes för 12 år sedan – om du kan få tag på en förstås. Här får vi historien om båten som förtjänade en bättre öde än sitt snöpliga slut.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Allt var inte bättre förr. Men mycket. Träbåtens charm är svår att förneka. Genom mycket vilja, modern teknik och en matematisk term har en man hittat lösningen.

Ingen Solö-kopia

Nej det är ingen Solö-kopia. Jag om någon borde veta. Jag har ägt två, varav den senaste mellan 1994 och 2010. Det var en Solö Ruff, eller IV som den egentligen heter.

Den hade tillverkningsnummer 932. Entreprenören Richard Granberg, mannen bakom Golden-Cut 28,  ägde vid tiden också en Solö, med nummer 939.

Med andra ord så låg de kölsträckta samtidigt hos Storebro tidigt våren 1964. Så även Richard borde veta vad han tagit fram.

Visst syns det vad som varit inspirationskälla men någon kopia av Solö Ruff är det definitivt inte. Gångläget i marschfarten 25 knop är högt, torrt och vackert. (Foto: Anders Jelving)

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

SVT:s ”Draknästet” blev startskottet.

Allt började med att Richard tog sina idéer och en bra presentation av sitt tänkta projekt till tevestudion. Där inför drakarna sökte han sina investerare.

Mottagandet blev svalt då ingen av dem tycktes intresserade av att kasta in några pengar företaget. Precis som det såg ut att bli en tomhänt Richard som skulle lämna studion kom en oväntad vändning.

ANNONS

Drakarna Mats Gabrielsson, Sven Hagströmer och Richard Båge hade ett annat förslag. Där och då lade de in en beställning på varsin båt och därmed var produktionen snart i gång.

En titt ner i sittbrunnen inser man att det inte finns mycket kvar av Solöns layout. Genom en modern drivlina med drev har motorn hamnat längst akteröver. Det lämnar gott om plats för ett tilltaget pentry och dinette. I övrigt andas det kvalitet här. (Foto: Anders Jelving)

Nytänk – inte uppgradering

Att påstå att Golden-Cut är en kraftigt uppgraderad 60 år gammal konstruktion av Einar Runius folkmotorbåt, är som att säga att nya Volvo XC90 är en kopia på trotjänaren 245. Richard, precis som jag, föll pladask för Solöns charm, utseende och praktiska möblering.

Men även solen har sina fläckar. Solö Ruff är idag en mycket eftertraktad veteranbåt, men så värst praktisk är den inte med dagens mått mätt.

Så när han 2007 började spåna på att ta fram en ny båt med klassiskt snitt, var det med sin Solö Najad i bakhuvudet. I stort tänkte den gode Runius rätt, men det går alltid att utveckla.

Slut med läckade skrov

För många är ett av träbåtens aber är bottnen. Enligt rykten läcker den, så Richard ställde sig frågan: Kan man bygga en träbåt med plastbotten? Frågeställningen var ju lite kontroversiell, men inte mindre intressant för det. Svaret från expertisen blev: Ja.

Richard kontaktade industridesignern Bo Zolland som skissat fram många vackra båtar med tyngden på retro. Nu hade den gode idésprutan och entreprenören Richard, tillsammans med den talangfulle Bo en 3D-animation av projektet Golden-Cut.

ANNONS

Samtliga beslag är specialgjordes för Golden-Cut. Den aktre pollaren fungerar även som ventilation för bränsletanken. Snyggt. (Foto: Anders Jelving)

Då var båten 26 fot lång. Nu behövde utkastet en konstruktionsritning. Håkan Södergren, erkänd konstruktör med närmare 40 år i branschen och med ett otal kända båtar på sitt samvete, försåg skisserna med teori.

Golden-Cut, som när ritningarna var klara och badplattformen räknats in blivit två fot längre, hade begåvats med en bottenkonstruktion av glasfiber som ett bord över vattenytan övergår till traditionellt klinkat i Sapeli-mahogny.

Hyfsad fart och ekonomi med diesel

Nu ska detta inte jämföras med en gammal trähoj som plastats under vattenlinjen. Nej, detta är high-tech och förbandet mellan plast och trä är så inbakat och homogen det kan bli. Det blev den första av flera lösningar på vägen till man trodde skulle bli en modern klassiker.

I Solö sitter motorn mitt i båten med drivning via rak axel. Det stjäl naturligtvis utrymme och gör det svårmöblerat i sittbrunnen. Med motor på drev i aktern var det problemet löst.

Under akterdäcket ligger en VP D3-190. Det ger 30 knop på topp och en behaglig marsch på 25 vid 3 800 varv. Gången är mjuk och majestätisk. Skrovet går högt och precis som de flesta klinkbyggda båtar mycket torrt.

Bra layout ombord

Med motorn ur vägen gavs möjligheten till en helt annan layout ombord. Den smala passagen runt motorhuven i Solö har här ersatts av med en väl tilltagen gång från akter till ruffdörr.

ANNONS

Bra disposition och den övre skivan döljer spis och ho. (Foto: Anders Jelving)

Ombord ett lika välutrustat som välbyggt pentry. Här finns en ho med varmt och kallt vatten, tvålågig spis och ett utdragbart kylskåp i rostfritt. Mellan pentry och ruffens skottvägg en tvärställd soffa i lä bakom den höga rutramen

Till skillnad från Solöns minimala pentry som saknar såväl kyl som vask, har man här lyckats få in allt i ett vackert fodral. Utdragbar kyl, spis och ho med varm och kallt vatten. (Foto: Anders Jelving)

Tvärs pentrykommoden bildar aktersoffan och förarsoffans ryggstöd ­– då de fälls föröver – en dinette. Bordet är fällbart och ger i nedfällt läge en spatiös durkyta mitt i båten. Samtliga textilier tillverkas av Storebro Tapetseri i fukttålig Markilux.

Tvärs pentrykommoden bildar aktersoffan och förarsoffans ryggstöd då de fälls föröver – en dinette. Bordet är fällbart och ger i nedfällt läge en spatiös durkyta mitt i båten. (Foto: Anders Jelving)

Förarplatsen är en sober historia utan några som helst likheter med Solöns. Den stora instrumentbrädan med vackert avrundad överkant rymmer Volvo Pentas kombinationsinstrument och i mitten en stor fast navigator.

Förarplatsen är något av det svåraste att få till vid retro-byggen. Ny modern teknik ska matchas med gammal look. Här har man ändå lyckats ganska bra. (Foto: Anders Jelving)

Den moderna banjoratten i mahogny och rostfritt är ett smycke i sig. Riktigt retro är den plana ytan bakom vindrutan som faktiskt rymmer papperskort.

Mellan förarplats och ruffingång den fasta trappan med två steg som leder ut på fördäck via den öppningsbara mittre rutsektionen.

ANNONS

Under däck två ombonade kojer

Under däck är det däremot onekligen likt gamla Solö Ruff, fast klart rymligare. Nedbäddbar V-koj ger plats för tre. Längs skrovsidorna ett hyllplan i hela kojernas längd.

Under däck den gängse V-kojen som bäddas ned med en extra dyna. Mot skottväggen om babord en garderob. Tvärs den toalett ett. (Foto: Anders Jelving)

På babordssidan ett garderobsarrangemang och om styrbord toalett. En facilitet ingen Solö-ägare kan stoltsera med. Det är stilren och smakfullt inrett. Samtliga ytor – utom taket som är spåntat vitt – är klädda i sidenmatt mahogny.

Mycket lyckad skapelse

Golden-cut 28 är en mycket lyckad skapelse där detaljerna sticker ut. Skrov och överbyggnad tillverkades av tre generationen båtbyggare vid Atalay Yachts i Turkiet.

Eftermontering skedde i Västervik med hjälp av lokala leverantörer. Första exemplaren premiärvisades på Orust och Stockholms flytande båtmässa 2009.

Lagom till Scandinavian Boat Show i Göteborg kom ytterligare en modell med efternamnet G. Det betyder i klartext glasfiberskrov hela vägen upp till relingen och några extra hästkrafter.

Gräddvita fribord för att tydligare ge retrokänsla och flörta med 1960-talets sista träbåtar.

ANNONS

En drömbåt som förtjänade ett bättre öde

Fram till 2011 byggdes det 10 stycken båtar. Den sista av dem såldes som tomt skrov då den inte hann färdigställas innan skylten plockades ner.

Det blev tyvärr en kort saga. Golden-Cut försattes i konkurs på egen begäran strax före jul 2010.

Ja, just det. Det gyllene snittet (The Golden Cut) är ett matematisk förhållande som används för att uppnå harmoni och proportioner inom design, konst och arkitektur.

Just harmoni och proportioner summerar Golden-Cut 28 väldigt bra. Synd att hon inte fick ett bättre öde.

Relaterade artiklar:

Solö Ruff – tidlös svensk klassiker med stil. Dagens PS

Fakta Golden-Cut 28

Typ: Daycruiser
Längd: 8,50 meter
Bredd: 2,75 meter
Vikt: 2,4 ton
Bränsle: 200 liter
Fart: 30 knop
Motor:  VP D3-190

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Jelving
Anders Jelving

En av Sveriges mest erfarna båtjournalister.

Anders Jelving
Anders Jelving

En av Sveriges mest erfarna båtjournalister.

ANNONS
Jämför båtförsäkringar

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Då kan ditt barnsparande bli olagligt

Barnsparande behöver inte bara vara en kärlekshandling – det kan även vara ett sätt att ge dina barn en stabil start i livet. Men vad händer när det lilla sparkontot växer till sig och når gränser du kanske inte visste fanns? Med lite planering och kunskap kan du undvika oönskade överraskningar och samtidigt maxa deras […]