Efter att ha legat och rostat vid en pir i Philadelphia i 30 år, finns nu planer på att rädda S/S United States. Frågan är bara om de går i mål?
Från krig till fred: Historien om Atlantens drottning
Mest läst i kategorin
Det är ingen rolig syn. Som ett bevis över att tiden går och allt inte består, har hon blivit kvar.
En gång var hon framtiden. Byggdes i början på 1950-talet med efterkrigstidens framtidstro som bränsle.
Hon skulle bli Atlantens drottning. Fartyget som skulle återuppta trafiken från Amerika till Europa när havet var tömt på krigets ständiga ubåtshot.
Pampigt namn
Hon sjösattes med det pampiga namnet SS United States målat i vitt på det svarta skrovet. Ett fartyg byggt för kungligheter, kändisar och världens alla prominenta personer.
Här fanns lyx, flärd, avkoppling och njutning som basingredienser i hennes uppenbarelse. Här skulle ett liv levas utan motstånd eller kantiga hörn. Här skulle vardagens bekymmer lämnas i land.
Bakom den flärdfulla ytan fanns också ett allvar.
Under det nyss avslutade andra världskriget, hade den amerikanska krigsmakten förstått hur viktigt det var att ha möjlighet till snabba och effektiva transporter över Atlanten.
Under kriget hade de därför rekvirerat ett antal av de stora och snabba atlantångarna och byggt om dem till effektiva trupptransportfartyg.
Senaste nytt
Nödlösning
Men det var ändå en nödlösning.
Passagerarångarna hade inga militära kvaliteter utan det blev ett mischmasch som skapades för att kunna skeppa militära förband både tur och retur til Europa.
När så planerna på ett nytt helt modernt passagerarfartyg började dras upp, ville försvaret gärna vara med i planerna.
Konstruktionen av det nya fartygen utvecklades därför till något helt annat. Med militära kravspecifikationer och dito kompetens, var det fartyg som slutligen byggdes i Newport News, mer ett förklätt militärfartyg än ett renodlat passagerarfartyg.
Snabbt trupptransportfartyg
Försvarets syfte med att engagera sig i hennes konstruktion, var att hon snabbt skulle kunna konverteras till militär drift, och att 15 000 man skulle kunna skeppas dit det behövdes.
För att kunna styra processen dit de ville, tog också försvaret lejonparten av byggkostnaden. 70 procent av slutnotan på 79,4 miljoner dollar tillskrevs de amerikanska skattebetalarna.
Ett annat mål med henne var självklart att ta Atlantens Blå Band. Alltså det pris som det snabbaste fartyget över Atlanten får.
När United States konstruerades var innehavaren av Blå Bandet S/S Queen Mary, som 1938 hade satt det nya rekordet med en snittfart över Atlanten på hela 31,69 knop.
Att vara innehavare av Blå Bandet var fortfarande fyllt av prestige. Snabbast över Atlanten var viktigt i marknadsföringen då all persontrafik mellan kontinenterna fortfarande skedde med båt.
Därför var målet med SS United States, att hon självklart skulle bli den nya fartdrottningen på Atlanten.
Många hästkrafter
Med 240 000 hästkrafter i maskinrummet fanns i alla fall förutsättningarna för att få ordentlig fart på hennes 302 meter långa och 47 000 ton tunga skrov.
Och fart blev det.
Vid en fullfartsprovtur den 10 juni 1952, kunde rederiet stolt notera en toppfart på 38,32 knop.
En fart som också kom att bli hennes fart vid jungfruturen den 3 juli 1952 över till Europa. Och med detta fick hon sitt blåa band.
Hon kom att bli ett otroligt populärt fartyg. Mängder med celebriteter kom att trampa hennes däck under de kommande åren.
Dock hade det också tornat upp sig ett mörkt moln vid horisonten.
Flyget tar över
De stora atlantångarna hade under decennierna ensamt fått stå för trafiken mellan den gamla och den nya världen. I takt med teknikens framsteg, klev nu trafikflyget in på samma arena och började konkurrera.
Det blev en ojämn kamp.
Atlantångarnas tid var förbi. SS United States gick på sin rutt fram till 1969, men sedan gick det inte längre. Hon togs ur trafik och på den vägen är det i stort sett sedan dess.
Sedan ett antal år kämpar föreningen SS United Stats Conservatory med att försöka rädda detta fantastiska fartyg till eftervärlden och bort från hennes passiva placering vid en kaj i Philadelphia.
Många planer
Genom åren har många planer kommit och gått. Donatorer har strömmat till med djärva planer om än det ena, än det andra.
Vad som sker i en framtid vet dock ingen. Men visst skulle hon passa som ett permanent hotell vid en kaj på Manhattan? Som ett minne från en trafik över haven som var en av förutsättningarna för att USA kunde bli det det blev.
Läs mer:
Om hur du kan vara med och rädda fartyget här
Om Titanic och hennes systrar här
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.