Nästa år släpper Temo sin elektriska utombordare och det kan ge en fingervisning hur framtidens motorer ser ut.
Framtidens elektriska utombordare är här
Mest läst i kategorin
Allt fler bolag börjar blicka mot en fossilfri båtmarknad, och det gäller även numera sportbåtar, som Dagens PS har berättat.
Franska elmotortillverkaren Temo kommer nästa år släppa sin Temo-1000, som bereder vägen för framtidens elektriska utombordare. Den nya elmotorn väger 15 kilo varav 5 kilo utgör batteriet. Du kommer kunna köra båten i 45 minuter på full styrka, och sedan tar det runt 5 timmar att ladda batteriet, om man inte har två batterier som man kan varva med varandra, skriver Motor Boat & Yachting.
Temos elektriska utombordare – stilfull utan kablar
Motorn består av en roderformad axel med en elmotor i botten och ett långt smalt batteri som enkelt glider ner i botten, och som med sina motsvarande tre hästkrafter klarar av att driva en båt på ett ton. Temo-1000 är stilfull, utan krångliga kablar som ska kopplas in i batteriet, och istället för grå eller svart som ofta är fallet så är denna motor snygg i satinblått.
Precis som batteriet så försvinner styrarmen in i motorn och behöver därför aldrig tas loss. Lätt, snyggt och enkelt.
Bra och ren investering
Prislappen? Den landar på 2 850 euro, eller runt 31 000 kronor, vilket är en investering inte bara för miljön utan även för plånboken i det långa loppet med de skyhöga bränslepriserna.
Läs även: Rib Unlimited 6sx – kompromisslös eldrift i perfekt balans
Läs även: 3D-printad båt ska göra sjölivet tillgängligt för alla
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.