Dagens PS

Floppen: Lyxkryssningen inställd – passagerare strandade

Life at Sea Lyxkryssning
Det blir ingen tre år lång lyxkryssning. Efter månader av tystnad uppger Life at Sea Cruises att de inte har något fartyg. (Foto: Life at Sea)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 25 nov. 2023Publicerad: 25 nov. 2023

Lyxkryssaren skulle bli passagerarnas andra hem och ta dem jorden runt. Nu är drömmen om ett liv till sjöss över. Anledningen? Det inte finns inget fartyg.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Sju kontinenter och 382 hamnar i 140 länder. Visst lät det härligt så länge det varade.

Flopp? Jodå, det ligger nära till hands.

Det var i mars i år som Dagens PS kunde berätta att Life at Sea Cruises erbjöd en tre år lång jorden runt-kryssning med AIDAaura.

Biljetterna för lyxkryssningen hade då börjat säljas och priserna överraskade.

Detta då du som passagerare kunde komma över en biljett för motsvarande 320 000 kronor per år – eller 26 000 kronor i månaden.

Ett pris som med start den 1 november i år, skulle ta passagerarna på en tre år lång resa. Så blev det dock inte.

Uppskjuten lyxkryssning

Inför avgången som var förlagd till Istanbul framkom det nämligen att avgången skjutits upp till den 11 november och flyttats till Amsterdam. Kort därpå justerades det datumet till den 30 november, vilket Dagens PS kunde rapportera.

Det var där och då oklart vad som låg bakom förseningen och det mesta kring det förstående livet till sjöss hängde i luften. Allt medan biljettförsäljningen fortlöpte.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fanns inget fartyg

Den 17 november – mindre än två veckor före det reviderade avresedatumet – informerades passagerarna sedan om att kryssningen ställts in.

Detta sedan Life at Sea Cruises tillkännagivit att de inte hade något fartyg, sedan det, efter en rad förseningar, köpts av ett annat bolag.

Hade inte råd

Ett besked som av förklarliga skäl togs emot med bestörtning från kryssningens passagerare. Särskilt de som hyrt ut sina hem eller sålt sina ägodelar inför resan. Flera av passagerarna var även strandade i Istanbul.

I efterhand har moderbolaget Miray Cruises konstaterat att de aldrig hade råd med AIDAaura och att deras investerare drog sig ur på grund av oroligheterna i Mellanöstern.

Ett problem bolaget försökte lösa med det mindre fartyget MV Gemini, som ursprungligen skulle användas, innan de beslutade att det var för litet.

“Ingenstans att ta vägen”

Nu ställs passagerarna inför en väntan på flera månader för att få tillbaka sina pengar, sedan företaget sagt att månatliga avbetalningar kommer att kunna slutföras först i slutet av februari 2024.

ANNONS

Något som tveklöst ställer till det.

“Det finns en hel del människor just nu som inte har någonstans att ta vägen, och en del behöver sin återbetalning för att ens kunna planera en plats att gå – det är inte bra just nu”, säger en passagerare till CNN.

Relaterad läsning:

Omtalade kryssningen försenad – igen

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
Jämför båtförsäkringar

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Bostadsmarknad och framtiden för köpare – enligt analytikern

Efter en turbulent period präglad av stigande räntor och sjunkande priser börjar Sveriges bostadsmarknad visa tecken på återhämtning. År 2022 präglades av en kraftig nedgång i både bostadsförsäljningar och priser, till stor del drivet av de ökande räntekostnaderna. Men nu, med signaler om stabilisering och potentiella räntesänkningar framöver, börjar marknaden långsamt hitta tillbaka. Frågan är: […]