Projekt 713 är verkligen imponerande och den senaste av tre hållbara, lågemissions-yachter som lanserats de senaste tre månaderna. Feadship planerar att bygga enbart “netto-noll” yachter till 2030.
Feadships nya hållbara superyacht – bäst i flottan
Mest läst i kategorin
Feadships Projekt 713 är den tredje lanseringen på tre månader som bygger på hållbar teknik.
Med sin blågråa stålstruktur och vita överbyggnad, är den eleganta 195-fotaren den första Feadship-yachten med solceller för extra kraftproduktion.
Dessa specialtillverkade solpaneler från Nederländerna förväntas producera upp till 24 MWh årligen. Det diesel-elektriska framdrivningssystemet består av fyra generatorer, ett litiumjonbatteri och fyra Caterpillar-motorer.
Bäst i flottan
Enligt företaget visade en oberoende hållbarhetsbedömning, Yacht Environmental Transparency Index YETI, att Projekt 713 rankades som “bäst i flottan”, med en 35 procent lägre miljöpåverkan jämfört med andra yachter i samma klass.
Det holländska varvet har länge marknadsfört sig som en förkämpe för hållbarhet, med målet att utveckla “netto-noll” yachter till 2030.
De lanserade världens första hybrid-superyacht, den 274-fots Savannah, som använde en enda huvudmotor med tre generatorer, batterier och en mer effektiv skrovform.
Vid den tiden sa Feadship att den använde en tredjedel mindre bränsle än andra yachter i samma storlek.
Senaste nytt
Rejäl strandklubb
Sedan dess har tekniken utvecklats så mycket att många varv nu producerar hybrid-elektriska yachter. Feadships Projekt 1012, som lanserades i april, är varvets första fullständiga hybrid-elektriska yacht. Den 301-fot långa båten, byggd för en återkommande spansk kund, har ett marinblått skrov och en vit aluminiumsuperstruktur.
Den har också en strandklubb som upptar ungefär en fjärdedel av dess längd. Ägaren ville ha 33-fots tenderbåtar, en skidbåt och flera vattensportleksaker.
Diesel och el tillsammans
Men det mest utmärkande draget är det hybrida framdrivningssystemet. Båten har två huvudsakliga MTU dieselmotorer kopplade till två 560 kW PTO/PTI elmotorer och 1 MW litiumjonbatterier.
Elmotorerna fungerar som axelgeneratorer för att producera elektricitet till hotellbelastningar, ladda batteribankarna och för långsamma navigationshastigheter.
Drivs av väte och el
Dessa två superyachter, och en tredje från förra året kallad Obsidian, är utvecklingar av befintlig teknik. Men det verkliga genombrottet var Projekt 821, som lämnade Feadships varv i Amsterdam den 4 maj.
Med sina knappt 390 fot är det den största och tekniskt mest komplicerade yachten Feadship någonsin byggt, och en första i superyachtbranschen.
Fartyget har ingen primär dieselmotor, utan drivs istället av väte- och elmotorer.
Blev längre för att rymma vätgastankar
Yachten förlängdes med 14 fot för att rymma flytande vätgastankar. Processen var mer än en teknisk övning eftersom det inte finns några regleringar för väteförvaring och bränsleceller i superyachtsektorn.
Varvet samarbetade med PowerCell Group, ett företag som tillhandahåller bränslecellsteknik för passagerarfartyg och bilfärjor, samt med Edmiston Yachts och Lloyd’s Register för att utveckla ett system med skalbar utrustning, protokoll och säkerhetsregler.
Fjorton balkonger
Varvet var tvunget att utveckla en dubbelväggig kryogen tank för att förvara det flytande vätet vid -424 grader F som driver 16 bränsleceller som omvandlar väte till elektricitet. Företaget sa att bränslecellstekniken kan ge en veckas tyst drift vid 10 knop.
Yachtens profil av RWD design inkluderar 14 balkonger som skjuts ut från yachtens sida, samt sju stora öppningsplattformar för att skapa en koppling till havet.
“Målet har varit att utveckla en ny, ren teknik inte bara för detta projekt, utan för världen”, sa Jan-Bart Verkuyl, Feadship-direktör och vd för Royal Van Lent’s varv, vid lanseringen.
Bränslecellsteknik, inklusive metanol-drivna bränsleceller, kommer att spela en viktig roll i framtidens yachting, tillade han, inte bara med låga partikelemissioner, utan också med låg ljudstrålning och effektivitet.
Läs även:
Här hittar du kändisarnas superyachter. Dagens PS
Khalilah: Superyachten för dig som vågar sticka ut. Dagens PS
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.