Dagens PS

Feadships nya hållbara superyacht – bäst i flottan

Feadships nya 195-fots hybrid-superyacht är 35% effektivare än en konventionell båt! (Foto: Feadship)
Feadships nya 195-fots hybrid-superyacht är 35 procent mer effektiv än en konventionell båt.(Foto: Feadship)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 11 juni 2024Publicerad: 11 juni 2024

Projekt 713 är verkligen imponerande och den senaste av tre hållbara, lågemissions-yachter som lanserats de senaste tre månaderna. Feadship planerar att bygga enbart “netto-noll” yachter till 2030.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Feadships Projekt 713 är den tredje lanseringen på tre månader som bygger på hållbar teknik.

Med sin blågråa stålstruktur och vita överbyggnad, är den eleganta 195-fotaren den första Feadship-yachten med solceller för extra kraftproduktion.

Dessa specialtillverkade solpaneler från Nederländerna förväntas producera upp till 24 MWh årligen. Det diesel-elektriska framdrivningssystemet består av fyra generatorer, ett litiumjonbatteri och fyra Caterpillar-motorer.

Bäst i flottan

Enligt företaget visade en oberoende hållbarhetsbedömning, Yacht Environmental Transparency Index YETI, att Projekt 713 rankades som “bäst i flottan”, med en 35 procent lägre miljöpåverkan jämfört med andra yachter i samma klass.

Mäktig yacht som kombinerar flera smarta lösningar för drift. (Foto: Feadship)
Mäktig yacht som kombinerar flera smarta lösningar för drift. (Foto: Feadship)

Det holländska varvet har länge marknadsfört sig som en förkämpe för hållbarhet, med målet att utveckla “netto-noll” yachter till 2030.

De lanserade världens första hybrid-superyacht, den 274-fots Savannah, som använde en enda huvudmotor med tre generatorer, batterier och en mer effektiv skrovform.

ANNONS

Vid den tiden sa Feadship att den använde en tredjedel mindre bränsle än andra yachter i samma storlek.

ANNONS

Senaste nytt

Rejäl strandklubb

Sedan dess har tekniken utvecklats så mycket att många varv nu producerar hybrid-elektriska yachter. Feadships Projekt 1012, som lanserades i april, är varvets första fullständiga hybrid-elektriska yacht. Den 301-fot långa båten, byggd för en återkommande spansk kund, har ett marinblått skrov och en vit aluminiumsuperstruktur.

Den har också en strandklubb som upptar ungefär en fjärdedel av dess längd. Ägaren ville ha 33-fots tenderbåtar, en skidbåt och flera vattensportleksaker.

Feadship bygger de lyxigaste yachterna som finns. Den här blanka modellen är läcker. (Foto: Feadship)
Feadship bygger de lyxigaste yachterna som finns. Den här blanka modellen är läcker. (Foto: Feadship)

Diesel och el tillsammans

Men det mest utmärkande draget är det hybrida framdrivningssystemet. Båten har två huvudsakliga MTU dieselmotorer kopplade till två 560 kW PTO/PTI elmotorer och 1 MW litiumjonbatterier.

Elmotorerna fungerar som axelgeneratorer för att producera elektricitet till hotellbelastningar, ladda batteribankarna och för långsamma navigationshastigheter.

ANNONS

Drivs av väte och el

Dessa två superyachter, och en tredje från förra året kallad Obsidian, är utvecklingar av befintlig teknik. Men det verkliga genombrottet var Projekt 821, som lämnade Feadships varv i Amsterdam den 4 maj.

Med sina knappt 390 fot är det den största och tekniskt mest komplicerade yachten Feadship någonsin byggt, och en första i superyachtbranschen.

Fartyget har ingen primär dieselmotor, utan drivs istället av väte- och elmotorer.

Med sina knappt 390 fot är det den största och tekniskt mest komplicerade yachten Feadship någonsin byggt, och en första i superyachtbranschen. Fartyget har ingen primär dieselmotor, utan drivs istället av väte- och elmotorer. (Foto: Feadship)
Med sina knappt 390 fot är det den största och tekniskt mest komplicerade yachten Feadship någonsin byggt, och en första i superyachtbranschen. Fartyget har ingen primär dieselmotor, utan drivs istället av väte- och elmotorer. (Foto: Feadship)

Blev längre för att rymma vätgastankar

Yachten förlängdes med 14 fot för att rymma flytande vätgastankar. Processen var mer än en teknisk övning eftersom det inte finns några regleringar för väteförvaring och bränsleceller i superyachtsektorn.

Varvet samarbetade med PowerCell Group, ett företag som tillhandahåller bränslecellsteknik för passagerarfartyg och bilfärjor, samt med Edmiston Yachts och Lloyd’s Register för att utveckla ett system med skalbar utrustning, protokoll och säkerhetsregler.

ANNONS

Fjorton balkonger

Varvet var tvunget att utveckla en dubbelväggig kryogen tank för att förvara det flytande vätet vid -424 grader F som driver 16 bränsleceller som omvandlar väte till elektricitet. Företaget sa att bränslecellstekniken kan ge en veckas tyst drift vid 10 knop.

Yachtens profil av RWD design inkluderar 14 balkonger som skjuts ut från yachtens sida, samt sju stora öppningsplattformar för att skapa en koppling till havet.

“Målet har varit att utveckla en ny, ren teknik inte bara för detta projekt, utan för världen”, sa Jan-Bart Verkuyl, Feadship-direktör och vd för Royal Van Lent’s varv, vid lanseringen.

Bränslecellsteknik, inklusive metanol-drivna bränsleceller, kommer att spela en viktig roll i framtidens yachting, tillade han, inte bara med låga partikelemissioner, utan också med låg ljudstrålning och effektivitet.

Läs även:

Här hittar du kändisarnas superyachter. Dagens PS

Khalilah: Superyachten för dig som vågar sticka ut. Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS