Familjen Schröder har lämnat vardagen bakom sig. Ett sjuårigt äventyr på världshaven har inletts ombord på lyxyachten Maverick.
Familjens sjuåriga jordenruntresa ombord på lyxig expeditionsbåt


Mest läst i kategorin
Tyske affärsmannen Tom Schröder, hans fru Jeannine och deras fyra söner har inlett ett sju år långt äventyr ombord på sin 44 meter långa expeditionsbåt Maverick. Vid 14 års ålder anade inte Tom att hans seglingsintresse skulle leda till en global resa, skriver man i CdM Experience och i Robb Report.
Efter att ha sålt sitt företag 2019 och upplevt den påföljande pandemin, insåg familjen Schröder hur väl de trivdes i varandras sällskap i hemkarantän. Detta gav idén till den ambitiösa världsomseglingen.
Lyx och anpassning ombord på Maverick
Resplanen inkluderar Europa, Mellanöstern och Amerika, med avstickare till några av världens mest isolerade farvatten som Arktis, Antarktis, Kap Horn och Nordvästpassagen. De första nio veckorna i Röda havet fungerade som en testperiod för Maverick, den första båten i det italienska varvet CDM:s Flexplorer 146-serie.

Båtens robusta stålskrov och öppna akterdäck, som rymmer en drygt tio meter lång specialbyggd tenderbåt, diverse vattensportutrustning och ett dykcenter, var avgörande faktorer i valet. Möjligheten att anpassa båten var också viktig för att kunna ta hänsyn till deras yngsta son Fil, 11 år, som har Downs syndrom.
“Vi gjorde interiören så familjevänlig som möjligt”, berättar Schröder och nämner att han och hans fru delar ägardäcket med sovrum och ett kombinerat sov- och klassrum för Fil, samt privata terrasser i både för och akter.
De äldre sönerna, 19-årige Pit, 22-årige Ben och 25-årige Tim (med partner), har hytter på huvud- och nedre däck.
Senaste nytt
Familjebanden stärks under äventyret
Den öppna planlösningen underlättar även umgänge mellan familjen och de sju besättningsmedlemmarna, samt en lärare och en logoped.

“Det är inte den vanliga relationen mellan ägare och besättning”, förklarar Schröder.
“Vi gör många saker tillsammans. Just nu, här i Gibraltar, lagar min äldste son lunch med kocken.”
Unika upplevelser i historiska och natursköna miljöer
Under besöken i Egypten och Saudiarabien skapades starka band. Familjen Schröder utforskade pyramiderna utanför Kairo, åkte på en privat kryssning uppför Nilen och bodde på Shebara Island, en futuristisk ny resort som är en del av det enorma Red Sea Project, finansierat av Saudiarabiens statliga investeringsfond.
“Vi var en av fem båtar i området”, säger Schröder.
De körde även genom öknen till AlUla, en av resans höjdpunkter hittills.
“Det är en vacker, antik ökenstad omgiven av berg”, beskriver han.
“Det var historiskt otroligt, med modern arkitektur som blandades med gamla byggnader.”
Familjen var djupt berörd av de “underbara, välkomnande och respektfulla människorna” i Saudiarabien.

Struktur i vardagen kombineras med upptäckarglädje
Förutom rekreation har familjen en strukturerad vardag, där Fil utvecklas väl med en kombination av undervisning och roliga aktiviteter.
“Vi är väldigt glada”, säger Schröder.
“Det har fungerat väldigt bra med honom.”
Med Mavericks satellituppkoppling kan Tim fortsätta sitt arbete som digital programmerare, medan Tom ägnar flera timmar om dagen åt videokonferenser för sina affärsintressen.

Flexibel rutt med fokus på säkerhet och lärande
Sommaren bjuder på fler lärorika äventyr med stopp i Skandinavien och sedan vidare norrut till Arktis, där de planerar att utforska Svalbard, Island och Grönland. Därefter sätter Maverick kurs söderut längs USA:s östkust till Bahamas för vintern. Resplanen är flexibel för att undvika eventuella geopolitiska oroligheter. (Yachten undvek till exempel Houthi-kontrollerade vatten i Röda havet.)
En etappvis återkomst men äventyret fortsätter
Men detta är inte bara ett fall av gränslös reslust. Familjen Schröder kommer att tillbringa de första 24 månaderna av resan ombord på Maverick, och sedan kommer Tom, Jeannine och Fil att alternera var sjätte månad mellan hemmet i Tyskland och båten medan de äldre sönerna fortsätter in i vuxenlivet.
Denna del av resan kommer att pågå i ytterligare 30 månader och avslutas vid Galápagosöarna. Det sista kapitlet av sjöresan är ännu inte helt planerat, men Schröder förväntar sig att den kommer att avslutas efter en kryssning i Indiska oceanen, runt Afrika och tillbaka till Medelhavet där resan började – ett bevis på att hemma är bäst, även för en familj som älskar äventyr.

Även utan egen yacht väntar storslagna upplevelser
Att äga en yacht är inte nödvändigt för unika seglingsäventyr, vilket en åtta personer stor familj nyligen upptäckte under en kryssning i Antarktis ombord på den 77 meter långa expeditionsbåten Legend.
“De upplevde fantastiska solnedgångar och otroliga landskap, men valarna var höjdpunkten”, berättar Rob McCallum, medgrundare av EYOS Expeditions, ett företag specialiserat på exklusiva charterresor utanför allfarvägarna.
“De hade en magisk eftermiddag när en nyfiken vikval inte ville lämna dem ifred”, tillägger han.
“Den simmade längs med dem och kom till och med upp vertikalt, precis bredvid kajaken.”
McCallum brukar be sina kunder att sammanställa en önskelista – “varma, kalla eller tempererade zoner, ubåt, helikopter, vilda djur, skidåkning” – som hjälper till att bestämma destination och båt.
Ett gäng gymnasiekompisar – nu i 40-årsåldern – och deras respektive valde en helikopterskidresa till Grönland. Två helikoptrar flög varje morgon till toppen av snötäckta sluttningar, där gruppen åkte skidor i orörd pudersnö ner mot ett dramatiskt arktiskt landskap.
“Det vackra med en yacht är att det är en liten lyxkokong på ett fruset hav”, säger McCallum och noterar att dessa skidresor har varit ett sätt för vännerna att hålla sig nära.
“De gjorde Alaska förra året, och jag tror att de åker till Antarktis nästa år.”

Premiär för världens största segelyacht
Världens största segelyacht, Orient Express Corinthian, gör sin premiärtur sommaren 2026. Snart öppnar bokningen – och intresset väntas vara enormt. Att
Expeditioner till världens mest avlägsna platser
En fyrpersoners-familj reste till de avlägsna och till synes orörda Salomonöarna i sydvästra Stilla havet ombord på den 63 meter långa expeditionsbåten SuRi. De besökte Mbulo, en vulkanisk ö, och dök med ubåt för att studera lavatunnlar djupt under ytan, samt Guadalcanal Reef, som är fullt av vrak från andra världskriget.

Galet – fem V12:or på fiskebåtarnas värsting
Den amerikanska båttillverkaren Scout Boats lanserar en ny bjässe – 670 LXS. Med en längd på över 20 meter och fem V12-motorer är detta en dröm för den
Ubåten används “inte bara för att berika dykupplevelsen”, konstaterar Kevin O’Conor, chef för yachtverksamheten på Cookson Adventures, “utan också för att kartlägga havsbotten med avancerad sonarteknik”, vilket stärker lokala bevarandeinsatser. De åtta dagarna inkluderade även dykning bland mantor vid Laumuan Island, snorkling ovanför revhajar utanför Mary Island och besök i lokala byar.
Oförglömliga möten med natur och kultur
“Det är roligt när man ser ett isberg välta, eller en val som äter, eller en björn med ett byte, och klienten vänder sig till en och säger: ‘Vi är så lyckligt lottade'”, säger McCallum.
“Det betyder att de inte tar det för givet.”
Men det är svårt att vara blasé när upplevelsen kommer att lämna ett livslångt intryck.

“Det var crème de la crème” – men fjällen sa nej till Zuckerberg
Zuckerbergs superyacht syns längs Europas kuster – men hans närvaro förblir ett mysterium. Samtidigt väcker helikopterturer i fjällen kritik. Mark
Läs också:
Inga förslag för pensionärer i regeringens budget. News 55
Avokado från Israel märkt med annat ursprungsland. E55
Varningen: Hedgefonder kan orsaka ny finanskris. Realtid

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.