Egentligen är de ju från Norge, familjen Ameln som sedan 1850-talet har haft Stockholm som bas. Ameln har under alla år varit starkt förknippat med det företag som anfadern Christian Gerhard Ameln grundande i Bergen 1838 för att där bedriva handel med fisk.
Sill, konserver och underbara motorbåtar
Mest läst i kategorin
Familjen var redan innan dess en ansedd köpmannafamilj på orten, men det var just fisken som sedan kom att bli den vara som lade grunden till framtiden.
1850 flyttade de till Stockholm
Under större delen av 1800-talet var Norge i union med Sverige och att flytta mellan länderna var inte konstigare än att flytta mellan två landskap. 1850 gick flyttlasset till Stockholm för Christian Gerhards son Carl Ameln. Brodern Johan stannade i Bergen och skötte företagets norska del tillsammans med fadern.
Bolaget fick namnet Bröderna Ameln. 1906 ombildades företaget till aktiebolag och nu var grunden lagt till ett av Sveriges mest kända varumärken inom livsmedelsindustrin; ABBA.
Senaste nytt
Klassiskt svenskt varumärke
ABBA är namnet bakom många av de produkter som varit standard i svenska kök. Förkortningen står för AktieBolaget Bröderne Ameln och började användas som varumärke av familjen 1906.
Företagets huvudkontor kom att ligga i Frihamnen i Stockholm. Produktionen har legat i Bohuslän, där fanns råvaran samt kompetent personal inom fiskindustrin. Som mest hade ABBA sju fabriker utspridda utmed kusten men idag är allt samlat på Hagaberg (mellan Kungshamn och Smögen).
Företaget hade under alla år drivits av familjen Ameln (i fem generationer), där son hade efterträtt far. Kunskapen om att driva företag inom livsmedelsindustrin hade ärvts och ABBA var ett företag med tung proveniens och goda siffror.
1969 fick familjen dock ett bud på ABBA från Pripps som de inte kunde motstå, och det över 120 år gamla företaget gick nu vidare utan en Ameln vid rodret, efter ett antal olika ägare drivs ABBA i dag som ett varumärke under ORKLA AB.
Havet som rekreationsplats
Med havet som inkomstkälla var det närapå en självklarhet att även havet användes som rekreationsplats av familjen Ameln.
Carl Amelns son, Christian Ameln tog över VD-stolen, som tredje generation, efter sin far. Han lärde sig tidigt att älska Stockholms skärgård och när den egna kassan var i sådan ordning att ett sommarställe kunde planeras, inköptes en större areal på skärgårdsön Särsö (bredvid Finnhamn) i norra mellanskärgården.
Här anlades en magnifik sommaranläggning. Arkitekten och familjemedlemmen Thor Thorén ritade den stora sommarvillan längst in i viken, som blev ett självklart centrum för familjen.
I en av skärgårdvillorna kunde också anställda på ABBA tillbringa semesterveckor. En stenkistebaserad brygga byggdes också för enkel åtkomlighet för de båtar som både familjen och vänner och bekanta kom med ut till ön för chose-fritt umgänge.
Som nybliven “skärgårdsbo” och båtentusiast gick också Christian Ameln med i Kungliga Motorbåt Klubben 1920, dock utan att registrera någon båt i klubbens förnämliga båtregister. Men den saken skulle det snart bli ändring på…
Läs även: Skärgårdens kungar – de första båtpendlarna. Dagens PS
När första världskriget slutat samt spanska sjukan ebbat ut, kom att bli det som vi idag kallar det glada 20-talet. Pengar fanns samlade på hög efter de svåra åren och ett uppdämt behov av umgänge, skratt och ett enkelt leverne gjorde att samhället nu klev ut till en tid med skrattet och konsumtion i centrum.
Allt större krav på storlek och fart
Sjövägen ut till Särsö var inte den närmaste och inte heller den platt-vattnaste. Ett antal fjärdar skulle passeras under den dagliga pendlingen in till KMKs brygga vid Djurgårdsbrunnsviken, vilket gjorde att Christians krav på pendlingsbåten blev allt större för var dag som gick.
Och till säsongen 1924 bestämde han sig för att byta upp sig – och det rejält.
Den konstruktör som fångade hans intresse var Knut Ljungberg. Ljungberg hade under 1910-talet gjort sig känd som konstruktör av några av skärgårdens snabbaste och vackraste commuters, vilket passade Christian Amelns syfte och behov mycket väl.
Bekvämt och snabbt till Djurgården
Vad han behövde för att lugnt och bekvämt kunna färdas ut till sin älskade ö, var en båt som hade god marschfart men också en båt med ett skrov som bekvämt och lätt kunde klyva sjöarna på vägen ut.
Christian hade sett vad Ljungberg skapat med sin penna tidigare och beslutade att han skulle få konstruera familjen Amelns nästa båt.På våren 1924 var den nya yachten klar på Nya Yachtvarvet. Och det var en magnifik båt som värdigt gled av slipen på varvet på Kvarnholmen utanför Stockholm.
Ljungberg hade lyssnat på Amelns önskemål och konstruerat en 16,5 meter lång och endast 2,6 meter bred expresskryssare som med en stor amerikansk Sterling-sexa på 200 hk kunde erbjuda Christian men familj en bekväm tur från staden ut till Särsö.
Bekvämligheterna ombord var begränsade till en enklare ruff under fördäck med en pullmann-koj och en mycket bekväm och skyddande coupé akter om det stora uppbyggda motor-rummet.
Legendariska Måsen
Coupén placering var logisk akter om båtens rörelsecentrum och dessutom vänd bakåt. På så sätt kunde vågorna gå ganska så höga innan den kändes för dem som satt därbak och åkte. Båten fick det legendariska namnet Måsen.
Måsen kom att bli en mycket uppskattad yacht i den svenska fritidsbåtsflottan och hos familjen Ameln. Användes som en pendlarbåt mellan staden och Särsö närapå dagligen emellanåt.
Ny toppfart 30 knop
Efter bara tre år så uppdaterades dessutom Måsen med en från Helmer Langborg levererad Sterling Coast-Guard på hela 300 hk och 24 liters slagvolym, vilket gjorde att hennes toppfart nu ökade från strax över 20 till närmare 30 knop.
Måsen kom att stanna i familjen till 1934 då hon såldes till direktör Carl-Gustaf Wikander och gick nu nya öden till mötes
Fler snabba klassiker i 25 knop
Den Amelnska bryggan på Särsö blev emellertid inte outnyttjad bara för att Måsen hade lämnat familjen.
Christians son Carl hade också fått en stor kärlek till sjön och skärgården och nu var det hans båtar Tjockis I till II som kom att trafikera bryggan.
Tjockis-båtarna bar samma grund-DNA som Måsen – snabba, bekväma pendlarbåtar men inte alls av samma dignitet och storlek som sin föregångare. Samtliga byggda under 1920-talets första hälft och med fartresurser upp mot 25 knop så var resan ut till ön snart avklarad.
Kom tillbaka med en Chris Craft
Efter andra världskrigets magra båt-åkarår, så återvände det vanliga sommarlivet snart till ön. Nästa generation Ameln, Carls son Christian, flyttade över till USA för studier, och kom hem igen 1948 tillsammans med en 1938-års Chris Craft 16 Special Race Boat som han inhandlat under sina studieår.
Båten var en riktig liten läckerbit, med en enkel sittbrunn fram, följd av motorluckor och en liten stuv-brunn längst akterut. Båten var läckert målad vit och kom till Frihamnen i Stockholm stående på backen ombord på Svenska Amerikalinjens fartyg M/S Stockholm.
Båten kom att döpas till Makalös, efter Makalös Ansjovis som var en av ABBAs bästsäljande produkter. Första sommaren kom båten att användas i det skicket den var.
Men redan till säsongen 1949 beställde Christian en hel renskrapning av racern samt en lättare modernisering med en soft nose (efter efterkrigsbåtarna från anrika Gar Wood) samt adderande av ytterligare några fotstegsplattor.
Sålunda läckert fernissad och med vit nåt användes hon som läcker lek-båt ute på Särsö. Men som pendlarbåt in till stan var hon alldeles för liten, blöt och opraktisk. Så när leklustan efter några somrar avtog, såldes Makalös till bildirektören Bo Lindh och döptes om till Mary-Anne.
Ingen brygga utan båt
Christian Ameln hade dock inga planer på att bli båtlös. Innan försäljningen av Makalös, hade han beställt en snabb och modern coupéracer av Molanders Varv på Lidingö.
För designen och konstruktionen stod Nisse Nilsson för. Nisse som till vardags arbetade med Philipsons import av Chryslers marinmotorer, hade sedan 1937 konstruerat ett antal vackra passbåtar till Molanders, och han fick nu alltså även rita Christian Amelns nya båt.
Båten blev klar på våren 1952 och sjösattes vid varvet. Den var dock inte helt tät och varvspersonalen var inte helt nöjd med bygget. Christian var dock ivrig och hämtade båten och gav sig av.
Strandade på premiärturen
Några timmar senare ringde han från Skurusundet. Båtens läckage hade ökat kraftigt under turen och den låg nu strandad vattenfylld i sundet. Christian tog en taxi hem och båten bärgades och drogs tillbaka till varvet. Och vad som hände med denna sedan, är fortfarande en okänd historia.
Till säsongen 1953 så sjösattes en ny båt på varvet till Christian. Mycket lik den sjunkna men med en del små förändringar. Båten döptes till Skum och blev den nya mycket använda passbåten från sommarplatsen i Djursholm ut till Särsö.
Båten kom att stanna länge i familjen och blev också den båt som nästa generation Ameln kom att lära sig att älska skärgården i.
Från tillgång till belastning
1980 hade vindarnas riktning ändrats och det stora sommarstället på Särsö hade gått från tillgång till belastning. Att sköta ett sommarställe av den digniteten krävde både engagemang och plånbok.
Och när dessutom skattesystemet gjordes om så att företagets och den privata ägar-plånboken separerades, blev Särsö för dyrt att driva privat. En till salu-skylt sattes upp och snart var det sålt till en ny ägarfamilj som sedan dess har vårdat stället ömt.
Så om du råkar köra in i viken och se den stora bryggan framför huvudbyggnaden, lyft lite på hatten och hälsa in till nuvarande ägare, men kanske främst till Christian Ameln den äldre som skapade detta fantastiska ställe som blev epicentrum för ett fantastiskt familjebåtliv.
Få har som familjen Ameln bidragit till så många vackra båtar och några lever fortfarande kvar i den svenska klassiska båtflottan.
Familjen Amelns fantastiska arv av klassiska båtar
Under åren kom många båtar att gå igenom den Amelska familjen. Några stannade längre – andra bara en sommar.
Idag känner vi till tre stycken som överlevt och här är deras historia i korthet:
Måsen
Efter Christian Amelns (d.ä.) frånfälle såldes Måsen till Carl-Gustaf Wicander som döpte om henne till TaTa. Därefter köptes hon av direktör Bror Färe som lät förbygga och förlänga henne fullständigt.
I detta utseende och i en insomnad renovering, hittades hon 1989 i Lilla Edet och togs till Linköping för en fortsatt renovering som ännu inte är avslutad.
Makalös
När Christian Ameln den yngre hade åkt klart med sin läckra 16 fots Chris Craft, såldes båten till bildirektören Bo Lindh, som döpte om henne till Mary-Anne och använde henne till sin död.
Båten donerades sedan till Sjöhistoriska Museet som fortfarande har henne i sina samlingar.
Skum
Var den första läckande Skum tog vägen, är okänt. Men båten som byggdes till året därpå, hittades på 1980-talet på Beckholmen i Stockholm i ett slitet skick.
Hamnade sedan i Uppsala där hon fortfarande finns kvar.
En avslutande knorr
På 1990-talet hittade Carl Ameln (jr) en Forslund Essbåt i sett slitet skick. En omfattande renovering påbörjades och som fortsätter än idag.
Men idag är det föreningen Motorn Yacht Society som äger denna Skum och har henne som projektbåt för sina Båtvårdsläger. Så passa på att anmäla dig till sommarens läger så får du lägga händerna i en liten del am den Amelnska båthistorien.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.