Det hade varit en otrolig 50-årsfest på West Shore Café vid stranden av fantastiska Lake Tahoe i Californien. Stämningen hade varit hög och kvällens huvudperson, classic boat-profilen och fotografen Steve Lapkin, var i högform.
Ett möte med världens mest kända klassiska båt
Mest läst i kategorin
Själv hade jag haft ett eminent sällskap vid bordet. Vi hade alla skrattande tidigt kommit överens om att inte prata båt eller berätta vilka båtar vi ägde.
För vi satt ju liksom alla i samma klassiska båt(värld) och det var synd att båtprata sönder en trevlig kväll.
Synade våra båtkort
Men nu hade solen gått ned sedan länge. Aftonen hade övergått i både kväll och natt. Och innan taffeln bröts så kom jag och bordsgrannen Buzz Gibb ändå överens om att syna våra båtkort.
Jag berättade om farfars fars gamla racer Solavæ som vi haft i familjen sedan ny. Buzz blev imponerad och kontrade med att berätta att han ägde en 26’ Chris Craft, en 28’ Gar Wood och en Hacker.
-Vad då för Hacker, frågade jag självklart.
Faktiskt…, den där, sa Buzz och pekade utåt viken.
Jag tror att Buzz också berättar, skrattande, för sina vänner om ögonblicket jag bokstavligen tappade hakan.
Men inte av samma anledning som varför jag nu berättar om det för dig. För båten som sakta kom körande in i hamnen var ikonen Thunderbird.
Världens kanske mest legendariska båt
Det går faktiskt inte att beskriva den på något annat sätt. Båten med hela den klassiska båtvärldens största B. Båten som sedan den levererades ny till Lake Tahoe via järnväg 1939, har varit sjön trogen, bortsett från några otrogna år nere på San Fransisco Bay.
Båten som är 55 fot lång och som med dubbla Allison V12:or är kapabel för närmare 55 knop. Båten som är alla “classic boat geeks” stora dröm att få se och höra live.
-Var bor ni, frågade Buzz? Jag skjutsar gärna hem er med Thunderbird om ni inte har någon annan transport bokad.
Som en dröm med den vackraste musik du hört
Erkänner. Jag minns inte ett skit av vad mitt sällskap gjorde sedan. Att de var med ombord på Thunderbird – så mycket koll hade jag, Men resten blev en dröm som mullrande blev sann.
Månen var full på himlavalvet över en nattsvart Lake Tahoe och ur Thunderbirds fyra kromade avgaspipor mullrade den vackraste musik du kan tänka dig.
En vacker ljudmatta skapad av 24 storvolymiga bensinmatade cylindrar, och på akterdäck stod en 26-årig svensk och bara njöt.
Och den svensken var absolut jag själv.
Geniet John L Hacker
För att förstå Thunderbird så är det så mycket annat du måste förstå först. Att mannen bakom hennes fantastiska linjer var mästergeniet och båtkonstruktören John L Hacker – det har redan framkommit.
Men mannen som liksom gjorde hela Thunderbird möjlig att skapa och realisera var en annan entreprenör och stor personlighet vid namn George H Whittell.
Född in i en av San Fransiscos mest välbärgade familjer. Enligt honom själv, jobbade han inte en enda dag av sitt liv, men förvaltade familjens förmögenhet på det allra bästa sätt.
Sålde allt några dagar innan den stora börskraschen
Över en natt blev han en av Californiens rikaste, då han strax innan den stora börskraschen på hösten 1929, fick känslan att något stod fel till i ekonomin.
Han sålde hela familjens aktiestock och bara några dagar senare kraschade börsen och de flestas ekonomier raserades.
En förmögenhet som ville undvika skatt
Med en orimligt stor plånbok i bakfickan och en ekonomi i kris, fanns alla möjligheter för en man som Whittell att göra goda affärer.
För att slippa den allt mer tärande inkomstskatten, flyttade Whittell till Reno i grannstaten Nevada. Där var (och är) skatteklimatet ett helt annat än in Californien.
Och det var också i där som Whittell träffande Noman Blitz. En affärsman med goda känningar om marker kring Lake Tahoes östra strand.
Köpte i stort sett halva strandlinjen av Lake Tahoe
Mötet mellan Blitz och Whittell resulterade så småningom i att Whittell köpte all mark Blitz kunde få fram, vilket resulterade i en nätt liten tomt om 45.000 acres – eller 182 108 539 kvadratmetet om du hellre vill.
I realiteten kom nu Whittell att äga i stort sett hela den östra stranden an Lake Tahoe – från strandkanten upp till fjälltopparna som kringgärdar sjön.
Tamt lejon och en elefant…så klart
Vid en av sjöns vikar, byggde nu Whittell sitt sommarparadis för sig, sitt tama lejon Bill och sin lika tama elefant. Ett elegant stenhus restes fastigheten Thunderbird Lodge på en av höjderna vid sjön.
30 meter långt båthus
Vid stranden byggdes, eller snarare sprängdes, ett 30 meter långt båthus in i strandklippornas granit. Och hit levererades sommaren 1940 den runabout som sedan dess har blivit något av Lake Tahoes maskot – den 55 fot långa mahognykryssaren Thunderbird.
Från Thunderbird Lodge och ned till båthuset sprängdes en nästan 200 meter lång tunnel i graniten, för att Whittell med gäster ostört och inkognito skulle kunna ta sig från huset ned till båten.
55 fots mästerverk
Och båten ja. Ett 55 fots mästerverk byggt i dubbla lager mahogny av Huskins Boat Works i Michigan och designad noga av John Hacker efter Whittells noggranna instruktioner.
Som ägare till ett privat DC2-flygplan, ville Whittell att båten skulle bära flygplanets ultramoderna linjer. Båten blev därför en fantastisk kombination av ett glänsande skrov i utsökt mahogny och en överbyggnad utförd i rosenpolerat rostfritt stål, helt i samma stil och stuk som Whittells DC2:a.
Extrem lyx
Thunderbird kom att bli en vattnets representant för den extrema lyx som George Whittell kunde unna sig.
Åren innan USA klev in i andra världskriget, kom yachten att användas som flärdfullt smycke och färdmedel till de flamboyanta fester som hölls på Thunderbird Lodge, där inget övrigt stod att önska.
Gömdes för militären
När kriget så drog in även USA, blev Whittell rädd att militären skulle få vetskap om hans flytande juvel och kräva att den skulle inkorporeras i landets krigstjänst.
Thunderbird blev därför undanstoppad och gömd i sitt båthus och kom därefter i stort sett inte att användas mer av Whittell.
1962 köptes den då balsamerade Thunderbird av casinomagnaten William F Harrah, som väckte henne ur sin slummer, tog henne till sin magnifika bilsamling i Reno.
Där fick hon en total genomgång och en lättare ombyggnad till att bli en mer praktisk representationsyacht för Harrahs stora nöjesetablissemang i Reno.
Bara 72 gångtimmar
Hennes original Kermath V12:or lyftes ur (med endast 72 gångtimmar på mätarna) och ersattes med dagen Allison V12:pr på 1100 hk styck. Och samtidigt fick hon också det utseende som hon än idag bär.
Att äga och nyttja en båt som Thunderbird, kräver mer än vanlig entusiasm och engagemang. Det kräver en ägare som har båda dessa egenskaper, men också de ekonomiska möjligheter och förutsättningar som behövs.
Få har råd att förvalta en ikon
Därför är det få som praktiskt kan ta över ägarskapet av en båt som Thunderbird. Men det finns de som både kan och vill. Och den som nu tog över henne efter Bill Harrah, var Buzz Gibb, som var min bordsgranne på den där fantastiska 50-årsfesten som hela denna historia började på.
Från San Fransisco och med bakgrund i fastighetsbranschen hade han bland annat varit med om att bygga upp den hotellkedja som idag bär namnet Best Western.
Ett fantastiskt arv
Jag, och hela den klassiska båtcommunityn, kan idag inte tacka Buzz nog mycket för vad han gjorde för vår värld när han räddade Thunderbird över de svåra åren och fram tills idag.
Buzz Gibb själv kastade ankar sista gången 2021 men Thunderbird bär minnet av honom och alla de andra personligheter som skapats, vårdat och ömmat för henne under hennes livslängd.
Idag är det Bill Watson, som efter ha dragit sig tillbaka från ett hektiskt liv inom casinoindustrin, äger Thunderbird och som sett till att hon stannar kvar på sjön och kan fortsätta starta sina utflyktsdagar från det båthus som George Whittell såg till att bygga för henne, i berget som under åren skyddat denna fantastiska juvel till framtiden.
Fakta Thunderbird
Konstruktör: John L Hacker
Varv: Huskins Boat Works, Michigan
Längd: 55 fot
Bredd: 11 fot
Vikt: 24 ton
Motorer: 2 x Allison V12, 2 x 1100 hk
Fart: 25 knop marschfart, 55 knop toppfart
Relaterade artiklar:
Kanske världens vackraste båt. Dagens PS
Besök Thunderbird Lodge för mer information
Fotogalleri Thunderbird av Steven Lapkin
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.