Harry’s bar vid Broadway i San Diego finns inte mer, tyvärr, men en gång för länge sedan satt jag där med en kall öl.
Ett möte på Harrys Bar
Mest läst i kategorin
Bredvid mig satt en ung man, solbränd och skäggig. Han frågade var jag kom ifrån och när jag svarade Sverige lyste han upp och sade:
– Jag har faktiskt en svensk båt.
Det var ju intressant och jag undrade hur hon såg ut och vad hon hette. Hon var stor, sade han, och hade bogspröt. Gloria hette hon.
En liten värld
Världen är bra liten, tänkte jag, det måste vara den Gloria som ägdes av serietidningskungen M och tampades på Gotland Runt med de andra klass I-båtarna, som Refanut, Ballad och Dione.
Det visade sig stämma bra och vi var överens om världens litenhet. Vi drack en öl till på detta. Glorias nye ägare visade sig vara en trevlig prick och det var uppenbart att båten hamnat i goda händer, nio tidszoner hemifrån.
Nu kan man inte sitta på Harry’s bar i San Diego mer, den har ersatts av en sushibar med karaoke, och dit kommer inga seglare.
Man får leta sig någon annanstans om man vill krympa världen. Gloria var en grann båt, även om hon kanske inte var havens vinthund.
Omseglad av en sopsäck
En gång under en Gotland Runt blåste det ingenting alls på utsidan av Gotland och skepparen M höll på att få ett sammanbrott när han blev omseglad av sin egen sopsäck, som han kastat kvällen innan, en nesa utan like för en sann havskappseglare.
Nu kan något sådant inte hända mer för man langar inte längre sina sopor överbord.
Det är roligt att segla Gotland runt. Ett år var jag med i besättningen i min vän Bosses 43-fotare Ringhorne. Vi hade sammanlagt fyra segel, kompass, släplogg och dessutom en radiopejl.
Enligt ”Mr. Gotland Runt” Åke ”Scratch” Lundberg är de enda instrument man behöver ombord trenne: Logg, kompass och dragspel. Vi var tydligen överutrustade, ty vi hade en hel fartygsorkester.
Denna orkesters konserter var mycket populära i Sandhamn. Själva seglingen gick bra, med våra knappa resurser seglade vi mer än väl upp till vårt mätetal men det var annat som orsakade slitningar
Bosse hade nämligen kort hos en livsmedelsgrossist där han bara kunde köpa storförpackningar.
På den jättelika entrecoten var inget att anmärka men en annan sak blev irriterande. Bosse hadeköpt en tioliters burk konserverade päron, som han öppnade strax efter starten.
Vi tyckte att päronen var goda i början men tröttnade snart. Det verkade som om burken inteskulle gå åt och därför surrade Bosse den vid nedgångslejdaren nere i ruffen.
Sedan sade han:
– Nu är det tvång på att var och en som går ned under däck måste äta ett päron, och hör sen!
Besättningen beordrades pärontvång
Nu är det ju så att skepparens ord är lag ombord och vi var tvungna att lyda. Efter ett tag undvekvi dock i det längsta att gå ned och föredrog att stanna på däck så länge vi kunde.
Till slut fick skepparen tvinga ner frivakten, som därefter nästan vägrade att gå upp på däck igen. Antagligen var det första gången i havskappseglingens historia som pärontvång förekommit.
När vi gick i mål vid Skanskobb utanför Sandhamn var det fortfarande päron kvar. Det var alltså på detta vis jag lärde mig att hata konserverade päron.
Kåseri: Lars Porne
Läs mer artiklar publicerade i samarbeta med Tidningen Veteranbåten:
Caprice och hennes systrar – vilken historia Dagens PS
Historien om den älskade utombordsmotorn Dagens PS
Erik Åkerlund och hans magnifika yachter Dagens PS
Denna artikel är publicerad i samarbete med Tidningen Veteranbåten och Veteranbåtsföreningen som är en ideell rikstäckande förening med uppgift att dokumentera fritidsbåtens historia och att medverka till att veteranbåtskulturen hålls levande.
Veteranbåtsföreningen är på stark frammarsch med över 2500 medlemmar spridda över hela Sverige. Som medlem får man många fördelar. Bland annat Tidningen Veteranbåten och tillgång till världens största arkiv med över 50 000 båtritningar.
Här kan även du skicka in din medlemsansökan och stödja det svenska kulturarvet.
Denna artikel är publicerad i samarbete med tidningen Veteranbåten.
Denna artikel är publicerad i samarbete med tidningen Veteranbåten.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.